Jeg har et spørgsmål omkring skat af overskud i virksomhed. Hvis jeg har et overskud i min enkeltmandsvirksomhed på 1 mio. så skal jeg betale 22% i skat, hvis jeg lader pengene stå i virksomheden. Hvis jeg d. 1 jan så udbetaler overskudet til mig selv, så skal jeg betale personlig skat. Men problemet som jeg ser det, er at der nu ikke længere står 1 mio., men kun 780.000 efter jeg har betalt virksomhedsskat. Hvis dette er rigtigt forstået, forstår jeg ikke hvorfor jeg skulle lade pengene blive i virksomden og ikke bare udbetale det hele i løn og dermed spare virksomhedsskatten. Med venlig hilsen Daniel |
danieldahl:Hej,
Jeg har et spørgsmål omkring skat af overskud i virksomhed.
Hvis jeg har et overskud i min enkeltmandsvirksomhed på 1 mio. så skal jeg betale 22% i skat, hvis jeg lader pengene stå i virksomheden.
Hvis jeg d. 1 jan så udbetaler overskudet til mig selv, så skal jeg betale personlig skat. Men problemet som jeg ser det, er at der nu ikke længere står 1 mio., men kun 780.000 efter jeg har betalt virksomhedsskat. Hvis dette er rigtigt forstået, forstår jeg ikke hvorfor jeg skulle lade pengene blive i virksomden og ikke bare udbetale det hele i løn og dermed spare virksomhedsskatten.
Med venlig hilsen
Daniel
Først og fremmest er virksomhedsskat kun noget du betaler såfremt du anvender VSO.
Hvis du anvender VSO og lader alle hele overskuddet blive i virksomheden, så skal du betale 22% i skat af overskuddet på 1 mio. Hvis du ellers har lavet en korrekt forskudopgørelse vil du i løbet af årets have betalt b-skatterater svarende til de 22%. Og forudsat det er virksomheden der har afregnet b-skatteraterne, så er der 780.000 tilbage i virksomheden.
(NB: husk tallene er isoleret set og uden hensyn til personlige fradrag osv.)
Hvis du udbetaler/hæver de 780.000 1. januar (altså det nye skatteår), så vil du i forbindelse med din årsopgørelse få de 22% tilbage (rent praktisk bliver de modregnet) og du skal beskattes personligt af hele det opsparede overskud på 1 mio.
Så ja, det kan godt være der kun er 780.000 tilbage men når skatten er betalt, men den skat der skal afregnes er 220.000 (22%) mindre.