Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS selskab og køb af andel i et andet selskab.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra holte
Tilmeldt 12. Feb 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kære Amino´er

Jeg har følgende spørgsmål

Jeg har fået tilbud om at investere/ejerskab i en virksomhed( som vi kalder firma "Samsø". Så jeg ville spørge om følgende kan lade sig gøre. Kan jeg bruge de penge der kræves til at oprette et APS dvs kr 40000 til at investere i at købe en ejerandel i en anden virksomhed.

1) Jeg opretter et APS ( med indestående Kr.45.000,)
2) kan jeg derefter overføre penge ca KR 40000 fra mit APS til det selskab som jeg skal have en ejerandel i. dvs at mit APS nu har et ejerskab i selskabet samsø
3) Derefter har jeg kun 5000 Kr stående som likviditet i mit selskab. men har dog stadig aktiver for KR45000


Tak for jeres hjælp.
Fra Bagsværd
Tilmeldt 22. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Fra  qa-tech ApS Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min bedste opfattelse, så ja.

Det selskab som du skal have en ejerandel af (Samsø) vil så være ejet at det selskab som du opretter. Det er så i princippet et holdingselskab som er medejer af selskab Samsø.

mvh Carsten

Vi samler ledelsessystemer og gør dem simplere-We merge management systems - and lean them

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som et helt klassisk eksempel på at stifte et holdingselskab for at investere i et andet selskab.

Det lyder også som om dette "Samsø" selskab allerede eksisterer, og i det tilfælde er der to muligheder for at blive medejer. Den ene variant er at du køber anparter af en eksisterende ejer, mens det du beskriver som punkt 2 vil være en kapitalforhøjelse i "Samsø".

Ved en kapitalforhøjelse vil det normalt være sådan at du skal betale en "overkurs" for at komme med. Hvis der er en eksisterende selskabskapital på 40.000 kr og du skal have 20%, så skal kapitalen øges med 10.000 kr (du ender med 10.000 af 50.000), men du skal måske alligevel give 40.000 kr. De 30.000 er så overkurs.

Bemærk at du jo i eksemplet i praksis ender med at eje 20% af de 40.000 efter transaktionen.

Iøvrigt er det primært interessant med holdingselskab hvis du forventer at kunne fastholde en ejerandel på 10% eller mere, og der på sigt er potentiale for pænt overskud og/eller salg af selskabet. 

Husk grundigt arbejde med ejeraftalen.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Ved en kapitalforhøjelse vil det normalt være sådan at du skal betale en "overkurs" for at komme med. Hvis der er en eksisterende selskabskapital på 40.000 kr og du skal have 20%, så skal kapitalen øges med 10.000 kr (du ender med 10.000 af 50.000), men du skal måske alligevel give 40.000 kr. De 30.000 er så overkurs.

Hvis der kun er en anpartsklasse of Samsø sælger 10000 anparter af en krone til investor for 40000kr så skal værdien vel samtidig opskrives på den anpartsklasse så det er investeringsneutralt.

I holding selskabet er værdien stadig 10000kr nominelt i anparter der er 40000kr værd.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mangler der ikke et ord eller to her? "Hvis der kun er en anpartsklasse of Samsø sælger 10000 anparter af en krone til investor for 40000kr"

Enig i at i holdingselskabet vil ejerandelen ved købet bliver bogført med en kostpris på 40.000 kr (og vil derfor stå i regnskabet med en værdi på 40.000 indtil der eventuelt sker en regulering af den værdi).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)