Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS, skat, løn og udbytte???

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Newbie spørgsmål

Min ven og jeg vil starte køreskolevirksomhed. Vi har ikke besluttet hvilken selskabsform, men ApS er nok det mest sandsynlige.

Vi har læst os til at vi skal have et holdingselskab og et driftselskab, men vi er lidt lost med hvordan vi får "løn" i såden en
konstruktion, og også om hvor meget vi skal betale i skat.
Det er noget med at overskuddet overføres til holdingselskabet og der betales 25% selskabskat af det. Hvis vi trækker penge ud
til os selv, betales der normal indkomstskat?

Hvad så med udbytte, er det f.eks. hvis holdingselskabet udbetaler direkte til ejerne, og hvordan beskattes det/kan det betale sig.

Hvad med det overskud der er overført til holdingselskabet. Kan det bruges til direkte investering i driftselskabet uden ekstra skat eller andet?

Der er sikkert hundrede andre ting vi skal være opmærksomme på, så alt hjælp er velkomment.

På forhånd tak.

Søren
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke SKAL have holding - Det kan give mening - men det koster jo også noget for hvert selskab  let en 5-10.000 kr om året ekstra for hvert http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

Jeg tror faktisk mange køreskoler - som ikke har stor risiko de ikke forsikrer - vælger at være enkeltmands men skidt med det

I ApS kan I få udbytte når der er betalt selskabsskat 22% og det kan I få direkte fra drift eller fra holding - så det er ikke for at spare skat man har holding - det gør ingen forskel der

Tager i løn er der ikke så meget overskud at betale 22% på så hovedregel er - først løn til topskat og så udbytte til 27% derefter http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html

sblar:
Hvad med det overskud der er overført til holdingselskabet. Kan det bruges til direkte investering i driftselskabet uden ekstra skat eller andet?
hvad skulle fordelen være ved det - så er det da bare ekstra arbejde at føre udbytte op-  så er det da bedre bare at investere pengene direkte i drift og ikke rode med udbytte til holding -der spares ingen skat

jeg synes samlet i skal betale for mindst 1 time med en god revisor eller advokat - også for at få klart om I skal have det sammen eller hver for sig - og med eller uden holding i så fald . og mindst lige så vigtigt  -  få en god ejeraftale - ejer i 50/50 og bliver uenige, så er det ikke sjovt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html (og det er det heller ikke med 49/51)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det giver nok kun mening med holdingselskaber hvis I forventer et pænt overskud i driftsselskabet efter at der er udbetalt løn ... eller hvis I ser en mulighed for at vækste virksomheden og/eller sælge den på et eller andet tidspunkt.

Du kan læse mere om holdingselskaber på www.mitholding.dk hvor der bl.a. er et afsnit der hedder 'Jeg skal starte et driftsselskab sammen med andre'

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for jeres svar og links. Jeg kan se at vi nok har overtolket behovet for et holdingsselskab og der helt sikkert studeres lidt mere. En revisor til opstart er helt klart også på dagsordenen.

hilsen Søren
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)