Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til forordninger i forbindelse med produktion og salg af duftpinde

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Feb 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle i skønne Aminoer, jeg har længe gået og bakset med tanken om at blive selvstændig erhversdrivende, og da jeg har fundet ud af at jeg godt kan lide at arbejde med mine sanser, særligt duftesansen, så synes jeg det vil være oplagt at tage udgangspunk i dette. Jeg har på den baggrund besluttet mig for at lave og sælge duftpinde (på engelsk reed diffuser).

Pt kan jeg dog ikke rigtig finde noget decideret materiale ifht hvad man som producent og sælger skal overholde af krav, ifht det færdige salgsklare produkt. Den eneste forordning som jeg er bekendt med er denne CLP forordning (EF) nr. 1272/2008 (klassificering, mærkning og emballering).
Den skarpe Amino iagttager vil selvfølgelig foreslå mig at kigge konkurrenterne over skulderen, og det gøres måske bedst ved at gå ned i butikken og købe et par varianter fra forskellige producenter. På den måde kan man trods alt erfare hvordan "de andre" forholder sig til CLP forordningen.
Det rigtig nok at jeg kan aflure det fysiske produkt, og det har jeg for så vidt også tænkt mig at gøre. På ingen måde for at kopiere konkurrenterne, men simpelthen for at tage ved lære af dem, og blive inspireret af dem.

Men jeg kan ikke undgå at tænke, at der sikkert er mange flere forordninger man skal overholde, end blot CLP forordningen. Jeg ønsker selvfølgelig at komme så godt fra start som overhovedet mulig, så hvis der er nogen der ligger inde med links eller har en unik viden, så vil jeg utrolig gerne høre fra jer. Jeg forestiller mig nemlig at man skal føre nøje data/dokumentation over alt fra råvare (datablad), til batchnumre (skal der overhovedet være batchnummer påtrykt varen? min egen umiddelbare tanke er ja), til tekniske filer der nøje dokumentere duftsammensætning og planer for kontinuerlig overvågning af diverse processer. Igen, der eksistere sikkert et hav af forordninger som man skal overholde, førend man kan sælge sine varer, men pt kender jeg altså kun til den ene og jeg ønsker derfor at vide om der findes andre og i så fald hvad de hedder. Jeg kan finde lidt forskelligt materiale på engelsk, men jeg ved ikke hvor aktuelt det er, da jeg trods alt kommer til at operere på det danske marked. Så medmindre det er en international EU forordning, så fisker jeg i første omgang efter noget materiale vedr. den danske lovgivning.

Til info, hvis overhovedet relevant, så kan jeg nævne at jeg i første omgang ønsker at markedsføre og sælge produkterne på en dertilhørende webshop (min egen). Kan man på sigt afsætte produkterne til mindre interiør butikker, så vil det selvfølgelig være skønt, for på den måde at skalere sin forretning, men det er på nuværende tidspunkt ikke udgangspunktet. Når jeg nævner dette, så er det fordi at der inden for dykningens verden er en gren der hedder DIR - en forkortelse for Doing it right, og på akkurat samme måde gælder der at jeg ønsker at gøre det rigtigt første gang. Så er der specielle ting/krav man skal overholde for at kunne sælge sine varer til en butik ude i fremtiden, så tænker jeg ikke det kan skade at implementere dette fra dag 1.

På forhånd undskylder jeg hvis mit spørgsmål er blevet stillet i den forkerte kategori.
Mvh Christoffer Juul
Fra Bagsværd
Tilmeldt 22. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Fra  qa-tech ApS Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Chjuu1992,

Jeg kan godt lide at du gerne vil gøre detrigtigt (det forsøger vi også i Dykkerklubben Baracuda i Ballerup).

Det er altid rigtig godt at kende produktets "intended use".

Er produktet til privatpersoner og ikke til erhvervsmæssig brug?

Normalt tager jeg mig betalt for dette; men hjælper gerne en fellow diver. Kast mig eventuelt en PM.

mvh Carsten

Formand Dykkerklubben Baracuda Ballerup

Vi samler ledelsessystemer og gør dem simplere-We merge management systems - and lean them

Tilmeldt 3. Feb 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for venligheden Carsten. Jeg dykker desværre ikke pt. og jeg har ikke gjort det i en del år, men jeg har en lille forhåbning om at jeg kommer igang igen. Jeg var medlem af dykkerklubben plask i flere år, men da jeg skulle igang med at studere i århus, så valgte jeg at ligge dykningen på hylden. Men fra min tid med dykning har jeg utvivlsomt fået nogle gode oplevelser undet vandet - særligt Kristiansand i Norge kan varmt anbefales.
Anyway Carsten, lang historie kort, så henvendte jeg mig til miljøstyrelsen tilbage i Januar for at blive klogere på mine udfordringer, men som tiden gik og jeg ikke hørte fra dem, så valgte jeg at prøve herinde i stedet for. I mandags modtog jeg så endelig svar fra miljøstyrelsen. I den mail som jeg modtog stod der udførligt beskrevet hvilke krav jeg skulle leve op til. Det sammenholdt med en række links der var inkluderet i mailen, har betydet at jeg føler mig godt rustet på til at begynde.
På nuværende tidspunkt har jeg derfor ikke flere spørgsmål, men du skal som sagt have tak for venligheden Carsten.
Mvh Christoffer Juul.
Fra Bagsværd
Tilmeldt 22. Mar 12
Indlæg ialt: 43
Fra  qa-tech ApS Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo dejligt,

Det er ikke altid de rider samme dag som de sadler.

Husk at du også skal leve op til det generelle produktansvarsdirektiv. Det glemme mange og det er ikke noget miljøstyrelsens bekymrer sig om.

mvh Carsten

Vi samler ledelsessystemer og gør dem simplere-We merge management systems - and lean them

Tilmeldt 3. Feb 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Det så sandt som det er sagt Carsten.
Uden at vedkommende kom alt for meget ind på det, så blev det dog kort nævnt og som du også påpeger nu, så det er selvfølgelig noget jeg skal have læst op på og sat mig ind i.
Men tak for lige at nævne det ihvertfald Carsten.

Mvh Christoffer Juul
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)