Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan registreres en kapitalforhøjelse i regnskabet? (ny indskudt kapital fra investor)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Jan 11
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er et start-up selskab, som med udgangen af 2019 fik en ekstern investor ind i firmaet. Nu "slås" jeg med at finde ud af hvordan jeg skal registrere hans indskud i regnskabet. Historien er som følger: i september 2019 laver vi en aftale med investor, at han indskyder 1. rate. Indskudet registreres som lån, da han har en option til træde ud af aftalen inden 31. december 2019. I slutningen af december bliver vi enige om, at han fortsætter som investor og lånet konverteres nu til et kapitalindskud.  Vi afholder generalforsamling, ændre vedtægter mv. den 30 december og han nu registreret på Virk.dk som medejer. Investors 2. rate (det resterende beløb) kommer ind på vores konto i første uge af januar. 

Jeg står nu med nogle transaktioner i regnskabet, som jeg gerne vil have hjælp til at forstå:

1. Investors første rate stod først som lån, men skal nu konverteres til indskudt kapital. Hvordan gør jeg det? 

2. Investors samlede indskud (kapitalforhøjelse) skal registreres i regnskabet, men på hvilke poster? Jeg tænker det alene er en kapitalforhøjelse, der skal registreres i aktiv/passiv delen. 

3. Da pengene rent faktisk ankommer til firmaets bankkonto i januar 2020, så har jeg læst mig til, at kapitalindskuddet først skal registreres i 2020. Er det korrekt? 

Jeg håber der er nogle i dette forum, der kan rådgive mig på området. 

Mvh,

Cecilie

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

MEd forbehold for fejl, osv:

Selskabskapital er bundet som egenkapital, dette er en "slags" passiv. Populært sagt skylder firmaet egenkapitalen til selskabs ejere.

Definitionsmæssigt er den simple Egenkapital  = Aktiver - PAssiver.

Hvis kapitalen først er bevilget som lån så har du en kredit postering på låne-konton, mod-debiteret i bank.

Nu skal du så "bare" flytte saldo af lånet til en konto for bunden egenkapital, dvs. debitere lånets saldo og kreditere kontoen for egenkapital.

Giver det mening?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Kapitaltilførslen lander selvfølgelig til sidst som debet i banken, mens kredit-siden vil bestå af en del som skal på selskabskapital og formentlig også en del som går ind som 'overkurs ved emission' - begge dele indgår i egenkapitalen.

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 11
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver rigtig god mening. Tusinde tak! 

 

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 11
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar, som giver god mening for mig. Tusinde tak! 

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 11
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forsøgte at sætte mit svar ind til jer hver især, men de kommer bare nederst i tråden. Tak igen, til jer begge to! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cecilie Lisberg Holst:
3. Da pengene rent faktisk ankommer til firmaets bankkonto i januar 2020, så har jeg læst mig til, at kapitalindskuddet først skal registreres i 2020. Er det korrekt?

Den er todelt. Den del af kapitalforhøjelsen som omfatter konvertering af gæld skal indregnes på tidspunktet for generalforsamlingens vedtagelse af dette. Det vil her sige den 30/12 2019 - og skal dermed med i regnskabet for 2019.

Den kontante del skal først medregnes når dette er indbetalt - det vil sige i 2020. 


Side 1 ud af 1 (7 indlæg)