Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil gerne ud af startup - hvordan sikres mine ejerandele på én eller anden måde?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg vil gerne ud af et firma jeg er med i, på en måde hvor jeg stadig beholder en vis andel, uden at det skal blive et problem for firmaet i forhold til fremtidige investeringer, og jeg søger nu åd herom.

Jeg vil ikke bare smide 1000-vis af investerede timer i havet, så jeg vil selvfølgelig gerne beholde andele i firmaet (der er pt. ikke penge til at købe mig ud). Jeg er åben for at det så fx kan være 20% og ikke alle mine 33,3% jeg får med ud, som passiv ejer.

MEN jeg ved at firmaet er nødt til at sælge andele til en eller anden form for investor, for at få råd til at fortsætte/outsource udviklingen uden mig om bord. Så jeg er bekymret for, hvordan en fremtidig investor vil se på det, hvis jeg ejer 20% passivt.

Lad os sige at jeg ejer 20% og investor smider 500.000 kr ind, for 20% af firmaet. Så er han jo nødt til at købe andele af de to andre ejere, som på det tidspunkt går fra 40% til 30% hver. Men investoren ved også at jeg ejer en del af firmaet, og på et tidspunkt ville jeg skulle købes ud. Og hvis firmaet vækster, hvilket investoren selvfølgelig tror på, så vil det jo blive dyrere at købe mig ud på et senere tidspunkt, end at gøre det nu.

Problemet er bare at de penge investor bruger på at købe mig ud, ikke gør nytte i firmaet, så hvis investor vil have mig ud, og have at der ligger "nyttige" penge i firmaet, er han nødt til at lægge 1.000.000 kr, for mine 20% plus de de andres 20%, og dermed er det kun halvdelen af investorens penge der kommer firmaet til gavn.

Jeg er derfor bange for, hvad der sker hvis jeg fx beholder 20%, og det skræmmer investorer væk, således at firmaet aldrig kommer i vækst, og dermed bliver min andel 0 værd. Det modsatte, at jeg beholder 0%, men at firmaet kommer i vækst fordi en investorer køber min tidligere andel, stiller mig også tilbage med et rundt 0.

Men er ovenstående et problem i praksis som investor?

Og hvordan løser man dette? 

På forhånd tak for svar!

Historie:
Jeg har det sidste års tid været CTO og haft 1/3 andel i et firma, hvor vi har udgivet en app og hvad deraf følger. Firmaet tjener stadig ikke penge men har potentialet til det, på sigt, der mangler primært bare en masse udviklingsarbejde.

Jeg er eneste tekniske co-founder, de to andre laver salg, marketing og produktudvikling. Mængden af arbejde som ryger på mine skuldre er blevet større og større, og den tekniske post er klart underbemandet i firmaet, hvilket har fået mig til at gå ned med stress, så jeg meldte ud at jeg har brug for et par ugers pause. (jeg har flere gange nævnt at vi burde være 2/3 tekniske, frem for 1/3, dvs 4 udviklere i stedet for 1, hvis der er 2 på salg og marketing).

De andres reaktion var, at vi er nødt til at hyre eksterne udvikler-ressourcer, hvilket jeg er enig i, og at vi ikke har andet at betale med, end at sælge ejerandele. Den ide er jeg med på. Men så åbnede de andre en diskussion om hvor andelene nu skulle komme fra, når nu det var pga. mig og min stress, at vi var nødt til at outsource.

For mig at se, er det et tydeligt tegn på, at deres anerkendelse af mit arbejde, og respekt for den tekniske del, ikke er stor nok. De beder basically mig om at betale for andre udviklere, fordi opgaven er for stor til mig - og køber ikke mine argumenter om, at den tekniske post har været underbemandet fra starten. 

Det har fået mig til at indse, at jeg skal ud af det firma - og den indstilling som de afslørede, forklarer meget godt 90% af de frustrationer jeg har haft i forbindelse med mit arbejde i firmaet.

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Har i ikke en ejeraftale hvor exit er beskrevet ?

Hvis der ikke foreligger en aftale for exit, så kommer må du forhandle med dine partnere.

Kender ikke jeres indbyrdes situation, men er det en mulighed at deres modvilje mod at afgive egne andele ikke er disrespekt for dit arbejde/indsats men et udtryk for almindelig "grådighed" altså et hvem skal så betale salgsmål.

Jeg tænker at du eventuelt skal stille spørgsmålet;

Hvad  vil ske hvis du ikke længere ønsker at være del af firmet og derfor skifter fra at være aktiv udvikler til at være passiv ejer?

Slutter eventuret så der eller kan de resterende kræfter løfte opgaverne ?

Hvilken værdi har firmaet uden dig som aktiv partner ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du trænger til en god ven - elller en betalt revisor eller advokat til at overskue det hele,

Du har ret i, at en investor ikke vil bryde sig om en passiv 20% ejer hvis han kommer ind ved at købe andele fra de andre og du bare skal ride med på en fremtidig succes.

Der kan overvejes om investor i stedet skal komme ind med ny kapital i selskabet og dermed udvande jer øvrige samlet, men det er et puslespil man må lægge sammen med øvrige ejere og interessede investorer

Hvis du er den der kan det tekniske, så vil investor måske også finde det underligt du så er væk pludseligt går helt ud og den tekniske kunden så er borte.

Hvis de som kommer ind, kommer ind ved at blive betalt for fremtidigt arbejde, ved nu at få andele urimeligt billigt frem for løn, så er der en egen problematik i det, og der kan/må forventes, at blive et skatteproblem. Man kan ikke uden skat for modtager, give andele til andet end en korrekt vurdering, som sagtens kan skulle afspejle værdien fremadrettet.

Der er næppe noget større problem nu i en ren handel hvor du sælger anparter til de andre ejere, hvis I bare kan være enige om en pris men betaling for fremtidigt arbejde via billige andele - duer ikke.

Umiddelbart tror jeg det ville være bedst for dig NU at sælge dine anparter til de andre helt og holdent - hvis I kan blive enige om en pris. Det er nok dér en udefra skal vurdere, for du synes måske værdien - med tanke på fremtiden - er HØJ, og de 2 andre mener måske, det i princip er værdiløst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Sep 17
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Firmaet kan ikke køre videre uden at de får andre udviklere ved roret. Der er allerede en plan for hvordan de vil hyre nogle udviklere, som i første omgang betales ved at sælge ejerandele.

Der er ikke penge i kassen pt. til at købe nogen ud kontant - så derfor vil det være et spørgsmål om forhandling, indtil folk kan blive enige. Det er muligt det er grådighed, fra de andres side, men oftest vælger man at holde tilbage med sin grådighed, hvis man har respekt for andre, og gerne vil vise at man er fælles om det. Og det er netop ikke tilfældet her, hvor jeg på en måde er blevet bedt om at betale for andre udviklere af ejen lomme(andele) fordi arbejdsbyrden er for stor.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som nævnt ovenfor må du lige starte med at få styr hvad ejeraftalen formelt siger omkring situationen.

Dernæst kan det være en vej frem at udpege en mediator/mægler som ingen af jer kender i forvejen - en person som forstår jeres projekt i forhold til marked, økonomi og lidt teknik.

Venlig hilsen

Steffen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)