Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det skudt ind som selskabskapital?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge hoveder

Har et spørgsmål der drejer sig om, hvad der betegnes som selskabskapital, da en af mine investeringer er erklæret konkurs og jeg Måske kan få fradrag privat. Har ikke stået i en sådan situation før.

Jeg skal investere 250k i det her selskab. Jeg opretter i den forbindelse et personligt holdingselskab (aps) samtidigt oprettes der er A/S da der investeres sammen med to andre. Opsummering jeg altså 100% af personlig holdning og 33% af fælles holding som er A/S.

Der investeres som sagt 250k i mit holdingselskabs stiftelsesdokument står der følgende:

- antal kapital andele: 50.000 kr

- nominelt beløb i kr 50.000 kr

- beløb til indbetaling 250.000 kr

Under pkt. 2 i stiftelsesdokumentet står der også følgende “selskabets kapital 50.000kr tegnes til kurs 500 svarende til 5,00 kr pr kapital andel a nominelt 1kr ved påtegning af dette stiftelsesdokument“

Mit konkrete spørgsmål går på hvor meget selskabskapitalen er? 
Er den 250.000kr for det var det jeg skød ind, og holdingselskabet var helt nyoprettet? Eller er den kun 50.000? (Vil ikke give mening for mig) 

Spørgsmålet bunder i at jeg kan trække tabet fra privat, hvis alle de 250k er indskudt som selskabskapital.

Håber der en kyndig der kan svare :)

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som du har indskudt som kapital fra start med beskattede midler - og det ved du givet selv hvad er - det har du fradrag for i form af tab på aktieindkomst til værdi af aktieindkomstbeskatning. Har du indskudt 250.000 ved kurs 5 - så vil det - om jeg overhovedet forstår dig ret, betyder, at du har fradrag i tab på aktieindkomst 250.000 kr - når og hvis det selskab du har indskudt den beskattede kapital i - er gået konkurs/lukket - og ikke før

Har du investeret via holding  så er det holding der har tabet når drift A/S går konkurs/lukkes - og du har så personligt tab når holding lukkes ud fra hvad du der indskød og dermed mistede

Du bør nu nok ofre en revisor her

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:25
Hvor mange stjerner giver du? :

I tilgift er der lige den krølle, at tab på unoterede aktier (inkl. anparter) kun kan modregnes i gevinster på unoterede aktier.

Dvs. du skal have et andet overskudsgivende selskab som er unoteret, som udbetaler udbytte eller hvor du kan lave en kapital-nedsættelse med udbetaling, førend den skattemæssige værdi af tabet kan realiseres.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

I tilgift er der lige den krølle, at tab på unoterede aktier (inkl. anparter) kun kan modregnes i gevinster på unoterede aktier.

Dvs. du skal have et andet overskudsgivende selskab som er unoteret, som udbetaler udbytte eller hvor du kan lave en kapital-nedsættelse med udbetaling, førend den skattemæssige værdi af tabet kan realiseres.

den må være gal. Det er for noterede aktier at der kun kan modregnes i overskud fra noterede - men unoterede får man altid fradrag for, til værdi skat af aktieindkomst

Hvis man har tab på unoterede aktier, så bliver skatteværdien af tabet modregnet i anden skat. Hvis man har betalt f.eks. A-skat eller B-skat i løbet af året, så bliver den negative aktieskat modregnet.

først modregnes tabet i positiv aktieskat - f.eks udbytteskat - så i samme for ægtefælle, dernæst hvis der ikke var nok der, i ens egens skal af almindelig indkomst og så i ægtefælles samme og hvis der stadig er negativ aktieskat, efter alle disse modregninger, så overføres beløbet til næste år - og så fremdeles alle år frem indtil den er ædt op, så tab på unoterede får generelt altid udnyttet modsat tab på noterede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hanssing:

I tilgift er der lige den krølle, at tab på unoterede aktier (inkl. anparter) kun kan modregnes i gevinster på unoterede aktier.

Dvs. du skal have et andet overskudsgivende selskab som er unoteret, som udbetaler udbytte eller hvor du kan lave en kapital-nedsættelse med udbetaling, førend den skattemæssige værdi af tabet kan realiseres.

den må være gal. Det er for noterede aktier at der kun kan modregnes i overskud fra noterede - men unoterede får man altid fradrag for, til værdi skat af aktieindkomst

Hvis man har tab på unoterede aktier, så bliver skatteværdien af tabet modregnet i anden skat. Hvis man har betalt f.eks. A-skat eller B-skat i løbet af året, så bliver den negative aktieskat modregnet.

først modregnes tabet i positiv aktieskat - f.eks udbytteskat - så i samme for ægtefælle, dernæst hvis der ikke var nok der, i ens egens skal af almindelig indkomst og så i ægtefælles samme og hvis der stadig er negativ aktieskat, efter alle disse modregninger, så overføres beløbet til næste år - og så fremdeles alle år frem indtil den er ædt op, så tab på unoterede får generelt altid udnyttet modsat tab på noterede

vh John Hannover

Hej John,

Den må jeg udfordre dig på, da jeg har haft et tab på unoterede aktier helt tilbage i 2002 og det tab står fortsat, trods jeg har betalt massevis af A-skat siden dengang. 

Værdien af tabet af på de unoterede aktier har jeg dog set bevæge sig, når jeg har haft fortjeneste på noterede aktier. Ergo er min egen lille konklusion og også den, som jeg tidligere har kunnet læse mig til på skat.dk, at fortjenesten på både unoterede og noterede aktier i al fremtid kan modregnes i tabet på unoterede aktier, indtil værdien er nul

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej John,

Den må jeg udfordre dig på, da jeg har haft et tab på unoterede aktier helt tilbage i 2002 og det tab står fortsat, trods jeg har betalt massevis af A-skat siden dengang. 

Værdien af tabet af på de unoterede aktier har jeg dog set bevæge sig, når jeg har haft fortjeneste på noterede aktier. Ergo er min egen lille konklusion og også den, som jeg tidligere har kunnet læse mig til på skat.dk, at fortjenesten på både unoterede og noterede aktier i al fremtid kan modregnes i tabet på unoterede aktier, indtil værdien er nul

det er helt sikkert sådan at tab på unoterede aktier giver fradrag i anden indkomst hvis man ikke har anden aktieindkomst - som værdi aktieskat - og det bliver ved år efter år hvis ens indtægt ikke er stor nok til at dække det. Du må have angivet tabet i forkert rubrik - skal i 67 som jeg lige husker det i hovedet. modregning sker ved at skatteværdien af tabet (27/42%) trækkes fra skatten - da man jo ikke bare kan trække det fra indkomsten, da værdien er tab på aktieindkomst

Her BDO om det https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/private-investorers-tab-paa-ikke-boersnoterede-aktier 

Her fra skat  bemærk forskellen på reguleret marked (noterede) og unoterede https://skat.dk/skat.aspx?oid=1946263 

aktier optaget til handel på et reguleret marked

Gevinst beskattes og tab kan modregnes i udbytter og gevinster på andre aktier optaget til handel på et reguleret marked. Realisationsprincippet. Aktieindkomst. Se de nærmere regler i ABL § 13 A som ændret ved § 1, nr. 4, i lov nr. 84 af 30. januar 2019.  

aktier der ikke er optaget til handel på et reguleret marked

Gevinst beskattes og tab kan fradrages. Realisationsprincippet. Aktieindkomst.

Du kan få masser flere om det, men det er stensikkert - der er fradrag i al anden indkomst  den rækkefølge jeg beskrev i svaret før

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det er helt sikkert sådan at tab på unoterede aktier giver fradrag i anden indkomst hvis man ikke har anden aktieindkomst

Ja, hvis tabet på de unoterede aktier/anparter er konstateret efter 1/1 2006.

Hvis tabet ligger forud for denne dato gælder andre regler som Flemming jo også med sit tab fra 2002 har konstateret.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
det er helt sikkert sådan at tab på unoterede aktier giver fradrag i anden indkomst hvis man ikke har anden aktieindkomst

Ja, hvis tabet på de unoterede aktier/anparter er konstateret efter 1/1 2006.

Hvis tabet ligger forud for denne dato gælder andre regler som Flemming jo også med sit tab fra 2002 har konstateret.


ah sorry - så ikke det var SÅ gammelt - men  ja fra 1/1 2006

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :

MAnge tak for info til Jer alle, John specielt.

Det giver jo for mig nyt lys på konvertibelt lån og investering i selskabsregi.

Super, så lærte man noget idag :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)