Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge ved sygdom når man har virksomhed og deltidsarbejde

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hørning
Tilmeldt 16. Sep 18
Indlæg ialt: 22
Fra  L. G. BOGFØRINGSSERVICE Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde som er lidt bekymret over hvordan hun bedst sikrer at hun vil kunne søge om sygedagpenge (via en sygeforsikring) når hun har virksomhed og et deltidsjob.

Hun er journalist og har lige startet virksomhed som tekstforfatter, hjælpe med blog, hjemmeside m.m.

Derudover er hun ansat i et bureau som giver hende faste opgaver hver måned i nogle timer.

Vi skal have fundet ud af om det vil være bedst at køre dette ind over virksomheden eller udenfor som løn. Bureauet er ligeglad med om de skal betale en faktura til hende eller lave en lønoverførsel.

Hun har fortalt mig om den problematik, at når man har 2 funktioner, deltidsjob og virksomhed, og hvis man går hen og bliver syg og skal søge om sygedagpenge, så skal man sikre at man har nok timer i virksomheden – hun mener det er 18½ om ugen, ellers skal hun have nok i deltidsjobbet.

Vi hælder lidt til at køre det ind over virksomheden, for på den måde at sikre at hun har 18½ time.

Nogen der kan fortælle mig noget mere konkret om denne problematik?

Vil det være bedst at lade det gå ind over virksomheden?

På forhånd tak.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Her et uddrag fra Borger.dk og læg især mærke til det sidste der står - fik selv en grim overraskelse for mange år siden første gang jeg blev syg og ikke kunne få noget i de første 14 dage da jeg ikke kendte reglerne.

Som selvstændig erhvervsdrivende eller medarbejdende ægtefælle kan du få sygedagpenge fra kommunen, hvis du er ude af stand til at arbejde på grund af sygdom, eller fordi du er kommet til skade. Det kræver som udgangspunkt, at du bor i Danmark og betaler skat af din indtægt i Danmark.

Der kan være undtagelser, hvis du fx bor i et andet EU-land eller flytter inden for EU eller til et land, som Danmark har indgået en særskilt aftale med.

Derudover er det en betingelse, at:

  • du i mindst seks måneder inden for de seneste 12 måneder har drevet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang – heraf den seneste måned før fraværet
  • virksomheden skal være udøvet i mindst halvdelen af en normal overenskomstmæssig ugentlig arbejdstid, altså 18,5 time.

Hvis du har drevet virksomheden i mindre end seks måneder, medregner man perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.

Du har ret til sygedagpenge fra kommunen efter to ugers sygdom, medmindre du har tegnet en frivillig forsikring, som giver dig ret til sygedagpenge fra første eller tredje sygefraværsdag.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Hørning
Tilmeldt 16. Sep 18
Indlæg ialt: 22
Fra  L. G. BOGFØRINGSSERVICE Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Michael, det var noget i denne retning jeg manglede.

mvh

Lene G.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

vær opmærksom på at hvis hun er lønmodtager i dag og så bliver selvstændig med faktura til samme, er der stor skatterisiko - og skat på momsen mm   Det er ikke tag selv bord hvad man er

https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

I de nye dagpenge regler anvendes sammenlagt overskud fra skatteindberetning OG løn skatteindberettet - så begge dele lægges sammen, jeg går ud fra samme gælder sygedagpenge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)