Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indtægt fra SU/dagpenge mens man starter virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Hej
Jeg er pt. i gang med det sidste år af min kandidat uddannelse og har en idé til et teknisk startup som jeg ønsker at arbejde videre med.
Det vil være muligt for mig at starte forløbet imens jeg studerer og derfor vil jeg kunne modtage SU imens. Når så jeg er færdig med mit studie overvejer jeg hvilke muligheder der vil være for at få andre økonomiske indtægter såsom SU/dagpenge/arbejde ved siden af.

Mit studieforløb følger indtil videre den normerede plan, og det vil ikke være et problem for mig at afslutte denne til normeret tid til sommer 2020. Men nu overvejer jeg om det kan betale sig bevidst at udskyde dette således at jeg også skal læse 5 ECTS i efteråret 2020.
Ifølge su.dk er man SU berettiget så længe man ikke er mere end 6 måneder forsinket. Derved kan jeg modtage SU imens jeg arbejder fuld tid på mit startup. Det vil give en indtægt på 6 x 6.166 kr = 37.000 kr.

Alternativt kan jeg måske modtage dagpenge, hvor jeg har læst mig frem til at de timer man lægger i sit startup vil blive modregnet direkte. Så hvis jeg arbejde fuldtid på dette vil jeg ikke kunne få noget. Skal jeg have det samme som ved SU kan jeg altså kun arbejde 37 - 6k/ 13k * 37=20 timer i ugen på mit startup.

Alternativt kan jeg bare play it tough og leve af min opsparing, omend det selvfølgelig altid er bedre at have flere midler til rådighed. Eller finde et deltidsjob