Salg af mine produkter i Sverige og Norge via webshop/hjemmeside/annoncer eller hvad der nu skal til! Hjælp.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 41
Kim Jul-Hansen Fra  Læderprojektet Skrevet 24-10-2019 kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg søger råd og vejledning vedr. mulighed for at udvide min webshop til Sverige og Norge, da markedet for mine produkter her er meget lig det danske.

Jeg ved at man skal være Norsk statsborger for at oprette en hjemmeside, men det gælder vist ikke i Sverige.

Har også tænkt tanken at få en Svensk profil på f.ex. Facebook. ?

Eller skal jeg blot målrette Google Ads mod Sverige/Norge.

Der må være nogen herinde der har erfaring med at drive en webshop ( eller flere) som dækker Skandinavien og hvor man kan sælge på nettet.

Med venlig hilsen

Kim

Læderprojektet

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 375
Nicolai Lundgaard Skrevet 24-10-2019 kl. 17:55

Hej Kim,

Vi har erfaring med en svensk kopi af vores shop. Vi har en ganske fin omsætning efterhånden, dog ikke på niveau med i DK, men det har absolut været besværet værd at få det hele oversat. Du kan sagtens oprette en svensk side uden et firma i Sverige. Vi benytter os af Klarna som betalingsindløser i Sverige, da vi kunne læse os til at det var et must. Ved ikke om det stadig gælder.

Norge er besværligt da du eksporterer ud af EU. Det betyder at kunden som udgangspunkt risikerer at blive pålagt både moms og told. Det kan give nogle sure kunder hvis de ikke har været klar over det. I Norge har vi ikke lavet en fuld oversættelse af shoppen, men lavet en enkelt landing-page på vores danske side, som er på norsk https://www.pashminawear.dk/content/19-pashminasjal-og-skjerf. Den ranker nu ganske fint på de væsentligste søgeord og giver også lidt salg.

Ingen tvivl om at en fuldt oversat side vil give det bedste resultat, men hvis du ikke selv mestrer sproget er det også en større investering at få oversat alle produkttekster mm. For slet ikke at tale om vedligeholdelse af siden samt kundeservice kan være en udfordring på at fremmedsprog.

/Nicolai

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 11160
Ravn Skrevet 24-10-2019 kl. 18:19

Nicolai Lundgaard:
Det betyder at kunden som udgangspunkt risikerer at blive pålagt både moms og told. Det kan give nogle sure kunder hvis de ikke har været klar over det.

Det skal dog lige nævnes at de til gengæld ikke betaler dansk moms af de vare køber i Danmark, så momsen er altså ikke nogen ekstra omkostning for dem.  Langt de fleste nordmænd ved godt at der skal betales told af de vare der indføres til Norge.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Nicolai Lundgaard Skrevet 24-10-2019 kl. 18:21

Ravn:

Nicolai Lundgaard:
Det betyder at kunden som udgangspunkt risikerer at blive pålagt både moms og told. Det kan give nogle sure kunder hvis de ikke har været klar over det.

Det skal dog lige nævnes at de til gengæld ikke betaler dansk moms af de vare køber i Danmark, så momsen er altså ikke nogen ekstra omkostning for dem.  Langt de fleste nordmænd ved godt at der skal betales told af de vare der indføres til Norge.

Hej Ravn, ja, vi trækker naturligvis den danske moms ud inden de betaler. Det er der stadig nogle som ikke spotter, og vi har af og til endt med at refundere beløbet.

Fra Rødovre
Tilmeldt 11. Apr 14
Kim Jul-Hansen Fra  Læderprojektet Skrevet 24-10-2019 kl. 20:49

Hej Nicolai!  Super tak for dit fine og informative svar:-)

Har dog lige et dumt spm. ? hvordan opretter man så en svensk hjemmeside? er det blot at lave svensk domæne navn se. ?

mvh. kim

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Nicolai Lundgaard Skrevet 24-10-2019 kl. 20:52

Hej Kim,

Ja, du kan købe sandsynligvis købe det svenske domæne hos dem som hoster din nuværende webshop. Ellers hos f.eks GratisDNS eller DanDomain.

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 83
Dan Åsen Hansen Skrevet 25-10-2019 kl. 11:14

Hej

Du behøver ikke være norsk statsborger for at have et norsk domæne. Men du skal have en representant i Norge der kan oprætte det for dig.

Ref: https://www.norid.no/no/oss#nytt1 

Selv har jeg haft et norsk domæne jeg udlejede til en dansk webshop, og da har jeg købt domænet, og peget det til den danske webshop (med norsk indhold). Det er helt fint, og der findes flere firmaer (uden jeg lige kan huske nogen) der tilbyder denne tjeneste ... :)

Mvh Dan

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 160
Kristoffer Kjær Fra  Sportsbuddy.dk Skrevet 26-10-2019 kl. 13:53

Hej Kim,

Jeg har selv åbnet en af mine danske shops i Sverige og Norge - og vil klart anbefale dig at gøre det samme, hvis du har succes i Danmark og markedet minder om det. Husk at kigge på dine konkurrenter i udlandet - det kunne jo være, at de sælger produkterne langt billigere. Jeg kommer herunder med et par hurtige råd til at udvide sin shop til udlandet.

Domæne:

Du kan købe et norsk domæne uden at være norsk statsborger. Jeg har selv købt mine norske domæner på GratisDNS.dk (Bemærk dog at de tager sig betalt for servicen, så domænet koster en smule mere end normalt). Det er klart lettest, at åbne i Sverige, da du blot kan købe et .se domæne på One.com eller Unoeuro og herefter oversætte shoppen. 

Betalingsløsning:

I Danmark tilbyder vi kun betaling med betalingskort og Mobilepay - i Sverige er Klarna stort, og det er et must at få det implementeret på din shop. 

Told:

Da Norge ikke er en del af EU skal pakker over et vis beløb fortoldes. Det er min erfaring, at norske forbrugere er klar over dette - men det betyder også at produkter bliver en del dyre og derfor har jeg oplevet størst succes med udvidelse til Sverige.

Facebook:

Vi har valgt at køre på den samme Facebook-side og skrive alle opslag på engelsk, men vores annoncer målrettes det enkelte land og skrives på lokal sprog. 

Fragt:

Er dine produkter små, kan du desuden kigge på Postnords varebreve. Det er en billig fragtløsning med tracking nummer til udlandet.

Håber du kan bruge mine råd og har du øvrige spørgsmål er du meget velkommen til at skrive til mig :-)

http://kjaertrading.dk/ - Varepartier og restpartier i mængder der passer dit behov til gode priser.

Fra Rødovre
Tilmeldt 11. Apr 14
Kim Jul-Hansen Fra  Læderprojektet Skrevet 27-10-2019 kl. 05:27

Hej Kristoffer!

Tak for dit lange indlæg! Jeg bliver altid glad når nogen gider gøre dette:-)

Har dog lige et spm. Du skriver at i har valgt at køre jeres Facebook på Engelsk!

Men jeg har tænkt tanken, at jeg kunne få min Facebook profil frem i Sverige også, men hvordan gør jeg helt nøjagtigt dette?

Er det blot at udvide det geografiske område i annoncering?

Forsat god weekend.

Med venlig hilsen Kim

ps. hvis du en dag får varepartier der har noget med lædervarer; tasker/punge/bælter at gøre må du meget gerne skrive til mig på ejr@ishoejby.com.

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 160
Kristoffer Kjær Fra  Sportsbuddy.dk Skrevet 27-10-2019 kl. 15:21

Hej Kim,

Jeg noterer din mail og giver besked hvis der dukker nogle produkter med læder op :-)

Ang. Facebook annoncering, så er der flere måder at gøre det på - det kan sagtens være, at vores måde ikke passer til dig og du derfor bør lave en svensk Facebook-side. Vi har valgt det ud fra, at vores organiske posts ikke får meget reach, men det gør vores opslag på Instagram (så her laver vi danske, svenske, norske og engelske hashtags til vores opslag) og vores annoncer (så her er teksten på lokal sprog, retargeting er målrettet den lokale pixel på den svenske eller norske shop og geografien, interesser etc. er også tilpasset).

http://kjaertrading.dk/ - Varepartier og restpartier i mængder der passer dit behov til gode priser.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)