Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg gå med i et netværk eller starte selv?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Jeg går med en iværksætter i maven, og er nu kommet så langt at jeg er klar til at tage springet (helt klar bliver man vel aldrig...).

Min virksomhed er en håndværker/handyman-virksomhed som skal servicere både privat- og erhvervskunder, og jeg er i tvivl om jeg skal starte helt for mig selv på egen hånd, eller om jeg skal gå med i et velkendt og landsdækkende netværk for mindre håndværker-virksomheder.

Netværket benytter et fælles logo/branding, fælles priser, og lignende.

Som jeg ser det:

Fordele/ulemper ved at gå med i netværket:
+ Det er billigt og enkelt at være med - man betaler et månedligt netværksbidrag.
+ Man kan brande sig effektivt fra starten - det er et krav at man har netværkets logo på kassevognen man kører i.
+ Der vil være kunder i et vist omfang fra starten, og brandingen gør at man får opgaver løbende, etc.
+ Jeg kan sparre med de andre i netværket, og få hurtig hjælp hvis vi f.eks. skal være 2 til en opgave.

- Man er ikke nødvendigvis sikret faste kunder, da kunderne ser netværket som en helhed, og ikke den enkelte virksomhed bag (tænker jeg).
- Hvis jeg på et tidspunkt vil trække mig ud, vil det være forvirrende for kunderne at de pludselig skal forholde sig til et nyt firmanavn.
- Hvis én eller flere i netværket (eller netværket i sig selv) får en møgsag, trækkes jeg automatisk med ned.


Fordele/ulemper ved at starte på egen hånd:
+ Jeg kan sætte min timepris selv (den skal selvfølgelig afspejle hvad markedet vil betale).
+ Der opstår ikke tvivl om hvem jeg er - i stedet for at hedde "Netværksnavn v/XXXXX", kan jeg f.eks. hedde "ABC Byg- og Service" eller lignende.
+ Jeg er ikke afhængig af kun at skulle sige ja til de opgavetyper den typiske netværks-kunde bestiller.
+ Jeg sparer det månedlige netværksbidrag.
+ Jeg kan gå med i netværket hvis det viser sig nødvendigt.

- Jeg skal skaffe alle kunder selv, fra starten.
- Jeg skal selv opbygge navn og rygte (det kommer forhåbentlig lidt af sig selv når der er kunder nok i biksen.
- Jeg står på egen hånd hvis jeg har brug for sparring.

Jeg håber i har nogle indspark :)
Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Med fare for at komme til at lyde arrogant, så er der en vigtig ting at tage højde for - Har du et svendebrev ? Tømre, murer, smed eller noget andet ? Hvis du har det, så er mit råd at du skal starte for dig selv i dit eget navn ! Det er super vigtigt at du har et rimeligt netværk i byggebranchen til en start. På den måde kan du "få" lidt timer hos en kollega, indtil du får skaffet dine første kunder.  Køb en ældre varebil lidt værktøj og så er det bare ud over stepperne :-)

Hvis du der i mod IKKE har et svendebrev......thjaaaa så vil jeg ikke anbefale dig at starte alene op. Der findes desværre masser af disse "Montage", "Multiservice", "Handy-typer" som tror de kan det hele, men de kan reelt ikke noget ! Jeg har set en del eksempler på decideret byggesjusk udført af disse typer, fordi "hr og fru danmark" valgte den billigste pris og så kan vi andre komme og rette det. Jeg har ikke ret meget godt at sige om disse "handymænd" som underbyder rigtige håndværkere. De ødelægger tit mere end de gavner !

Men hvis du starter i et netværk, så er opgaverne nok også derefter. D.v.s små opgaver i det private. Samle ikea møbler, hænge lamper op, ordne have og sådan noget. Har en tidligere kollega, som prøvede det der netværk og derfra ved hvad det var for nogle opgaver han fik. Men han stoppede og tog en uddannelse som tømrer. 

vh

Michael

Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit indspark Michael :)

Ja, jeg har svendebrev - men jeg lægger nu mere vægt på at kende mine egne begrænsninger, da jeg tror at det er dér filmen knækker for mange af de såkaldte "Multifirmaer". De tager for komplicerede opgaver ind.

At de underbyder andre håndværkere, er jeg dog ikke helt enig i - man har de samme udgifter som handyman og som tømrer, i form af forsikringer, bil, trailer, værktøj, medlemskaber, etc. - men ja, man får oftest hvad man betaler for.

Fra Vejen
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 139
Fra  BL-Group Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg ville klart få fast arbejde, hører mester ad om det var ok at lave lidt ved siden af i et firma. Spar alle de penge op du får af opgaver rundt omkring i byen, og lev af din faste løn. I den periode bygger du også et netværk op og nogen referencer. Efter et år kan du eventuelt tilbyde din mester at han kan købe dine timer og så kommer du igang derfra. Når der så er nedgang i timeantal kan du leve lidt af den buffer du har i virksomheden. 

Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for indspark Jonas :)

Jeg har ingen mester, da jeg har arbejdet med noget andet (hvilket jeg stadig gør) i nogle år. Jeg har tænkt mig at starte fra bunden, så jeg kommer ikke til at have en mester at sælge timer til.

Jeg er interesseret i at høre om i ser andre fordele/ulemper end jeg selv er kommet frem til, ved de forskellige muligheder der er, i min situation :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)