Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg overvejer at starte min egen konsulentvirksomhed op men...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har læst på ingeniørstudiet globale forretningssystemer på Aalborg universitet. Jeg har færdiggjort uddannelsen 97% inkl. bachelorprojektet. Pt. studere jeg ikke og søger arbejde.

Jeg overvejer at starte min egen konsulentvirksomhed op, hvor jeg hjælper små- og mellemstorevirksomheder indenfor:

- Implementering af ERP

- Optimering af processer heriblandt LEAN

- Optimering af deres lager

- Forecasting

- Planlægning og koordinering

- Analyse og præsentere en rapport/præsentation af hvordan et problem evt. kunne gøres løsning.

Jeg har tidligere haft projektsamarbejde med Aalborg havn og et mindre svejsevirksomhed i Aalborg, hvor jeg har opnået lidt erfaring.

Jeg vil ikke kræve en ingeniør timeløn og derfor tænker at specielt denne målgruppe vil kunne have gavn af min viden og kompetencer  samt hvor jeg kunne opnå yderligere erfaring.

Hvad tænker i? Ville jeg kunne få kunder? Ville du fx ansætte en som mig til en rigtig god pris?

På forhånd tak, jeg ser frem til jeres input.

Med venlig hilsen

Rabia

Ville du ansætte en med den baggrund, til en konkurrencedygtig pris?

  • Ja (0%)
  • Nej (100%)
  • Måske (0%)
  • Totalt antal stemmer: 4
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Du må meget undskylde mig, men hvorfor filan gør du ikke uddannelsen færdig?

Både herhjemme og i udlandet skriger de efter dygtige ingeniører og det vil åbne flere døre for dig end at du opfattes som en QUITTER.

Hvis jeg fik din ansøgning, ville min eneste tanke være: Hun er giftig.

Jeg kan ikke rationelt forklare det med andet end - hvem springer fra lige inden målstregen?

Jeg har gennemført en Ironman og min eneste tanke var undervejs, at det skulle gennemføres for enhver pris. Derfor havde jeg trænet op til 25 timer ugentligt i mere end et år (uddannelsen) og kæmpede en lang og brav kamp mod mål (eksamen) på selve dagen. Jeg kunne aldrig have tænkt tanken at springe fra - heller ikke da jeg fik en skade undervejs og måtte gå de sidste 17 km.

Se for pokker at gøre din uddannelse færdig - vær stolt af det, du har gennemført og gå så ud og spark døre ind!

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, måske skal man ikke have fordomme... Jeg har haft nogle uheldige projektsamarbejder i et semesterprojekt, hvor jeg har opbrugt mine forsøg. Så det er bestemt ikke fordi jeg ikke ville gøre den færdig. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dvs. du er dumpet i din uddannelse og kan ikke gøre den færdig.

Dermed er svaret på dit opslag nej, og jeg vil kraftigt opfordre dig til at undersøge mulighederne for dispensation, og genoptage din uddanelse. Din uddanelse er i forvejen meget "blød" for en bachelor ingeniør-grad (min subjektive vudering), så den skal minimum være bestået.

Med hensyn til at starte konsulent-virksomhed. Min anbefaling vil være funktionærstilling i 3-5 år i flere stillinger før du går konsulentvejen. Indtil da har du ikke netværk, diplom, eller referencer, og så bliver det op ad bakke. Evt. kan du gå i stald hos et vikar/konsulent-selskab men de vil nok være skeptiske.

I den virkelige verden kan en akademiker (og specielt en ingeniør) ingenting som nyuddannet - det tager ½-1½ år før end de er oppe i fart i det private erhvervsliv - og jeg er selv ingeniør og har tillige haft nyuddanede under mig :-)

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hej Rabia. 

For 10 år tilbage stod jeg i nøjagtig samme situation som dig, så jeg ved hvad man går igennem. Derfor vil jeg gerne give dig nogle råd med på vejen. Det var en hård og lang proces for mig at anerkende min uddannelse fejlede. Men der er kun én selv til at tage ansvaret, og ikke studiegrupper.

Det første du skal er at erkende du pt. er ufaglært. Medmindre du har en anden uddannelse, så er du ufaglært. Det betyder du ikke kommer til at arbejde med dit fag. Du kan få job på et lager, butiksassistent, rengøring og hvad der ellers findes. Lad være med at søge jobs, som kræver ingeniør arbejde - du har ikke kompetencerne og papiret til det. Det er hårdt sagt, men det er virkeligheden og du bliver nød til at anerkende dette.

Da jeg studerede sagde en professor følgende til en forelæsning: "Denne uddannelse i tager nu er bare almen dannelse. I lærer først om jeres fag når i kommer ud i erhvervslivet". Du har ikke flere års erhvervserfaring, som giver dig et solidt grundlag for at starte som konsulent. Dit fag kræver sparring med andre mennesker, og at du ser hvordan kollegaer arbejder + du får et socialt samvær som giver en samhørighed. 

Derfor har du ikke grundlaget for at starte en konsulentvirksomhed. Du vil aldrig få gang i din forretning, og det er spild af tid.

Da det skete for mig i sin tid gik jeg i 2 år, og prøvede at søge arbejde indenfor mit felt. Jeg fik aldrig et job, fordi det er pænt svært at fortælle en potentiel arbejdsgiver at man ikke færdiggjorde sin uddannelse, men stadigvæk er kvalificeret til et job. Efter 2 år anerkendte jeg endelig at uddannelsen ikke blev færdiggjort, og jeg skulle finde nogle andre veje.

Jeg fik en juniorstilling, og arbejdede stort set gratis i 2 år. Om aftenen og weekenden arbejdede jeg på et lager for at tjene penge til huslejen. Efterfølgende fik jeg en stilling i en større virksomhed baseret på mine erfaringer jeg havde fået i juniorstillingen, og jeg er nu selvstændig og har været det i 3 år.

Det har og er hårdt. Juniorstillingen var 37 timer + overarbejde. Lagerarbejdet var 37 timer + det løse. Nu arbejder jeg kun mellem 60 - 65 timer om ugen. Den vej skal du ikke gå. Det er først nu efter 10 år jeg har noget at byde på, og har en masse resultater jeg kan vise til kunder osv. Nu er det ikke et eksamensbevis der tæller, men resultater. 
 
Som ingeniør tænker jeg ikke der er nogle juniorstillinger, så den vej kan du ikke gå. Hvis du vil arbejde indenfor din branche, så kan jeg kun sige én ting til dig:

Tag din uddannelse færdig, og det skal gøres i denne rækkefølge:

1: Anerkend du er ufaglært
2: Undersøg om du kan fag på andre universiteter, så du kan færdiggøre uddannelsen
3: Hvis nr.2 ikke er mulig, så starter du forfra på et universitet. Undersøg om det er muligt at få merit for nogle fag(Det er det ofte ikke). Du opbruger din SU, så du må droppe fredagsbarene og festerne i weekenden, og arbejde i stedet for på et lager, i en butik, noget natarbejde eller hvad du ellers kan finde
4: Drop studielån, slutlån og hvad de ellers hedder hvis du vælger nr.3

Igen det er barsk læsning for dig. Jeg vil ønske der var en som havde banket det ind i hovedet på mig.

Held og lykke fremover.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 473
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du overvejet at teste det? 

Start med at finde, hvad du tror kunne være relevante kunder. Tilbyd en gratis analyse af virksomhedens arbejdsprocesser og fremlæg din analyse i high-level for virksomheden. 

Du opnår følgende: 

- Du får testet, hvilke kunder, der potentielt kunne være interesseret i din konsulentforretning. Dem, som siger "ja tak" og "nej tak". Altså din go to market strategi. 

- Du får feedback på din service og muligvis hvad du kan forbedre. 

- Du skaffer et potentielt lead, som kan købe dine ydelser på et senere tidspunkt. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Tak for dine råd.Yes Jeg skal have erhvervserfaring for at kunne blive genoptaget på min uddannelse har jeg fået af vide. Af den årsag overvejer jeg virksomhedspraktik, for at opnå erfaring den vej igennem.
Det med at jeg er ufaglært har jeg anerkendt fra dag 1, men jeg har en viden jeg gerne vil sælge min viden til ufaglært og opbygge min karriere. 

Hvad laver du som selvstændig hvis jeg må spørge? Big Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jacob,

Nemlig, det er også det jeg pt. overvejer nemlig at undersøge om der vil være en kundegruppe jeg kunne hjælpe og bidrage med min viden Big Smile

Men en gratis analyse havde jeg ikke i tanker, super god idé, for at være mere konkret og vise virksomheden hvordan jeg kan forbedre nogle ting og evt. løse nogle problemer de ikke havde opdaget. Tusind tak for inputtet Big SmileYesIdea

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke let at lave en god fortælling om din situation, men du har givet kvalifikationer som du bør kunne bygge videre på, og jeg ville søge sekretær/administrative eller vikarstillinger gennem buroer, eller på picoline niveau hos konsulenthuse, revisorer, få noget træning som bogholder eller marketingsekretær hvor du har en chance for at være med på projekter. Jeg tror på ingen måde på dine chancer for at sælge dig til virksomheder som konsulent. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)