Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. navn til hjemmeside/app - VIRKER

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har gennem de sidste 2 år arbejdet ekstremt hårdt på en app/hjemmeside som har et navn. Navnet er unikt.

Eksempel på mit domænenavn/kommende app: Akikki

Hvad jeg så finder ud af nu, hvor den snart skal lanceres er, at der faktisk er en registreret virksomhed med Akikki i sig.

Eksempel på registreret virksomhed: Circle of Akikki.

Virksomheden blev stiftet i 2014 og domænenavnet circleofakikki.dk/circleofakikki.com er registreret. Det er 2 vidt forskellige typer forretning. Min er teknologi/hjemmeside/app. Circle of Akikki er en lille webshop der sælger tøj af selvsamme navn. Så de er på ingen måde relateret i samme branche. Der er ikke noget registreret varemærke på Akikki. Men der er til gengæld et registreret varemærke i Danmark på det eksakte ord: Circle of Akikki. Dog er klasserne i varemærkeregistreringen kun beklædningsgenstande og intet med it/app/hjemmesider.

Spørgsmål: Må jeg lancere Akikki uden at jeg lovmæssigt gør noget forkert? Jeg er helt sikker på, at der ikke er nogen der vil forveksle de 2, men jeg vil trods alt være på den sikre side. Hele projektet har taget 2 år og er bygget op omkring et brandnavn.

Såfremt der skulle være tvivl, hvem skal man så kontakte for, at være 100% sikker.

EDIT: Beklager, at der er blevet lavet 2 tråde, men den ene viste en fejlmeddelelsehver gang man klikkede på linket.
Tilmeldt 17. Oct 16
Indlæg ialt: 33
Fra  Rabatkongen.dk Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsætningen for at du ikke skal løbe ind i problemer er groft sagt:
 
1) At der ikke findes nogen virksomhed som har et registreret væremærke som kan forvekslet med dit. En virksomhed som er aktiv inden for en anden branche udgør ikke noget problem for dig.
Alle brancher er opdelt i såkaldte NICE-klasser, så kontroller at andre aktive virksomheder ikke er virksomme inden for din NICE klasse. Find din NNICE klasse her: http://vmguidelines.dkpto.dk/aa/aaa/varefortegnelser/saerligt-om-nice-klassifikationen.aspx

OBS. et registreret EU varemærke kan godt spende ben for dig. Dette til trods for at du "kun" er aktiv i Danmark.
Se her: https://www.rettigheder.dk/soeg?t=Akikki

2) En virksomhed som bliver markedsført under et såkaldt indarbejdet varemærke (været i gang i mange år, brugt af mange kunder, brugt mange kr på markedsføring, kendt af stor del af befolkningen osv.) kan også forhindre dit brug af varemærket Akikki. Dette til trods for at de aldrig har registreret sit varemærke. Denne problemstilling er naturligvis kun relevant såfremt i tilbyder produkter/ydelser som falder under samme NICE-klasser.

Hvis du oplever at varemærket Akikki, efter at have læse ovenstående, befinder sig i en gråzone og at du derfor har brug for et godt råd, så plejer http://www.dkpto.org/ at være flinke. Mener også at de har en repræsentant herinde på Amino?

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Web1

Det er korrekt som Rabatkongen skriver, så er vi også repræsenteret herinde og alle er mere end velkommen til at kontakte Kundeservice i Patent- og Varemærkestyrelsen. Vi taler hver dag med andre iværksættere, der har lignende udfordringer. Jeg er ret sikker på, at vi kan guide dig videre i processen – og det er helt uforpligtende at tale med os. Ring til os på 43 50 83 01.

Der er nogen forskellige faktorer som Rabatkongen er inde på, man skal have med i sine overvejelser omkring sit varemærke, som du roligt og fortroligt kan vende med Kundecenteret i Patent- Og Varemærkestyrelsen. 

 

Med venlig hilsen

 

Lonnie  // Patent- og Varemærkestyrelsen

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)