Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der har kendskab til vikarbranchen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer. 

Jeg går og funderer lidt over vikarbranchen, idet jeg synes, at der kunne være et potentiale i at levere arbejdskraft til mindre projekter. 

Det vil dog hjælpe lidt på mine forudsigelser, hvis jeg havde kendskab til nogle generelle tal på området. 

Hvis vi tager udgangspunkt i  en polsk håndværker: Hvad vil en håndværkermester være villig til at give for ham i timen? Og hvad kan man tillade sig at aflønne polakkereren med?  

Jeg har set eksempler på 160 kr. i timen eks moms til vikarbureauet. Jeg tænker, at der ikke er mange kroner der kan pilles ved den timesats før vi er ude i noget socialdumping. Hertil skal det bemærkes, at jeg har  fundet frem til vikarloven, hvori det anføres, at en vikar skal ansættes på nogenlunde ligefod med de allerede ansatte i den pågældende virksomhed. Jeg skal dog ikke kunne sige, hvorvidt jeg har forstået den pågældende lovgivning korrekt. 

Men udfra overanførte eksempel ønsker jeg oplyst, om det er  10 kr. man beholder selv. Eller det det 20,30, 40 kr.


Håber jeg kan få lidt indblik i branchen af folk med reel kendskab. 

På forhånd tak. 

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Som håndværksmester vil jeg give 0 kr for en polsk vikar ! Med de timeløninger du beskriver er det ikke andet social dumping ! Og de sådan nogle vikar firmaer skulle lukkes !

Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Tak for dit svar. Hvad mener du selv en ansat håndværker skal have? Eller med andre ord: har du selv ansatte og hvad lønner du dem med? 

Vh. 

Fra København
Tilmeldt 15. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Fra  slettet v Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gallup0938!

Mange mennesker har tænkt denne tanke før dig - med rette! Vikar branchen er spændende, og der er stort set altid et behov for, at nogle kan træde til, når der opstår uforudsete behov ude i virksomhederne. En solid aftale med et vikar bureau, vil kunne gøre mange virksomheder mere agile, hvilket bestemt er at foretrække, da det tilfører en del værdi for alle parter i en sådan aftale. Der er dog nogle ting du skal være opmærksom på!

Først og fremmest skal du overveje hvilke brancher du vil tilbyde vikarer indenfor. Der er stor forskel fra branche til branche, og derfor er der også stor forskel på hvilke mennesker du bør hyre ind fra opgave til opgave. Du skal også være opmærksom på, at du ikke kan konkurrere på prisen når du arbejder med mennesker! I et vikar bureau hvor man sælger menneskelige ydelser, bliver man nød til at byge sit brand op omkring kvalitet.
Du bliver nød til at skabe en tillid imellem dig og dine kunder som gør, at de stoler på, at du tager ansvar for dine vikarer, og leverer 100 procent hver gang. En sidste ting jeg lige vil lufte: En forudsætning for at drive en succesfuld vikar forretning er, at du kan finde ud af, at arbejde med mennesker.
Det er essentielt at du forstår, at hyre de rigtige til opgaven. Hvis du ansætter de forkerte, bliver det en dårlig forretning for dig. Derfor er det vigtigste faktisk, at du er klog på mennesker og forstår, hvordan mennesker fungerer. Dernæst skal du selvfølgelig være en dygtig købmand. 

Mit råd til dig må være, at du søger kompetent rådgivning indenfor din branche. Vikar branchen er svær at starte op i, da der først skal etableres en tillid imellem dig og dine kunder. Dette er en besværlig proces, men med den rette rådgivning, kan du slippe for de værste og dyreste fejl. 

Dbh.
Benjamin 

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv og beklager den hårde tone, men der foregår så meget social dumping i min branche, plus at det flyder med firmaer der på den ene eller anden måde prøver at undgå skat og røvrender både kunder og ansatte. Så det kan virkelig få mit pis i kog når jeg hører at man kan leje folk til 160 kr i timen ! Det hænger slet ikke sammen !

Jeg har ikke nogen ansatte i mit firma. Vi er nogle små mestre her i området der hjælper hinanden, d.v.s at vi lejer hinanden ind til større projekter. En tømresvend får typisk ca 170-190 kr i timen og i KBH går de helt op til 220 kr i timen. Plus forsikringer, bil, værktøj, pension o.s.v

Men det korte svar er at jeg kommer ikke til at bruge en vikar i mit firma :-)

vh

Michael

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man starter firma i vikarbranchen, så skal man have erfaring fra branchen og vide, hvad og hvor man skal gøre en forskel.

Du er åbenbart på vej ind i branchen, fordi du øjner en fortjeneste. Der tager du grueligt fejl!

Du skal vide, at de store entreprenørfirmaer betaler EFTER at du har betalt dine indlejede vikarer. Det betyder, at for hver eneste vikar du ansætter, jo dårligere cashflow får du. Udlejer du ti vikarer, så skal du betale 10 14-dages lønninger og du får først pengene 2 uger efter. Du er altså konstant bagud og når du så har succes og udlejer 40 vikarer, så har du pludseligt et negativt cashflow på 40 x 15.000,- = 600.000 og 2 uger senere skal du udbetale 600.000 igen - inden du har fået pengene fra dine kunder.

Medmindre du har røven fuld af penge og masser af erfaring fra branchen, så kan jeg roligt sige til dig, at du kan glemme alt om det. Medmindre vi skal læse om endnu en konkurs. Hvis du intet ved om branchen, så er det dødfødt at starte i et så gennemreguleret og kontrolleret marked som dette. Der findes en lov og en regel eller en overenskomst for alting og aner du ikke hvad du har med at gøre, så tværer fagforeningerne dig ud.

Held og lykke

Tilmeldt 19. Sep 15
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Tak for dine inputs. 

Jeg vil lige spørge dig lidt nærmere ind til dem. 

a) hvilken lov taler du om? Helt centralt for dine inputs må der være en lov, der siger, at det er ulovligt at leje arbejdskraft ud, få betaling fra kunden og derefter aflønne den enkelte vikar. Du må meget gerne henvise til loven. 


b)  hvilke overenskomster er man forpligtet til at tegne, når man opererer i vikarbranchen? Mig bekendt er den danske model bygget på arbejdsmarkedets parter, hvorefter  man i udgangspunktet er fri for at indgå overenskomst. 


c) jeg synes du virker til at have været i branchen eller måske stadig er i branchen. Er det korrekt? I nægtende fald: hvad baserer du dine oplysninger på, hvis det ikke er erfaringer? 


Jeg ved godt ovenstående, at ovenstående kan virke lidt som at jeg mistænkeliggøre dig. Men jeg er nødt til at vide, om det er valide påstande, eller om det er noget du tror eller bare har hørt fra en som kender en osv? 


Med venlig hilsen 

Frederik 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik

Ja det er en spænde branche, men også et masse regler du skal overholde, men der er også mulighed for at indgå i et franchise hvor du har et bagland der kan hjælp, men igen er der meget du skal have styr på..

du spurte til hvad du skal give din håndværker i løn, det giver jo sig selv løn efter den overenskomst det firma de arbejder for..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)