Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføringsspørgsmål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Min mand har startet et handyman-firma og jeg har lovet at hjælpe med bogføringen.
Men.. der er lige et par ting, som jeg er usikker på, så jeg håber, at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe :-)

Jeg er vant til at arbejde med Summa Summarum - er der nogen, der har kendskab til et gratis program, der ligner Summa? (kartotek og fakturering er ikke vigtig)
Jeg har kig på dinero, men det ligner jo slet ikke Summa og jeg synes ikke jeg kan finde et sted, hvor jeg kan tilføje konti til kontoplanen?

Og så lige 2 bogføringsspørgsmål:

1)
Værktøj med en anskaffelspris på maks 1.500 kr - skal det bogføres som småanskaffelser eller straksafskrivning? (jeg er bekendt med max-beløb på straksafskrivning og reglen for, om tingene hører sammen eller ej).
Jeg har læst et sted, at en 'bogføringsguru' anbefalede en tømrer at sætte småværktøj på vareforbrug - vil det gå? Det lyder mig lidt forkert?

2)
Motorsav - vi har haft lejet en for en dag.
Hvilken konto skal den bogføres på? Betragtes det som et stykke værktøj med straksafskrivning eller?
Jeg synes ikke jeg kan finde en passende konto på dinero.

Håber at kunne finde hjælp herinde :-)

H.M:
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt tilføje konti i Dinero - men kan forstyrre support mulighed. Selv om I vil spare vil jeg dog anbefale du har plus så kan få¨support - eller kører din Summa hvis du kan den

1 det ville jeg tage som straksafskrivning - Husk at have en liste over det hele - da det ved lukning jo skal ud igen. Værktøj og vareforbrug hænger sammen hvis det bruges op som sådan - maling, søm - klinger til saven mm

2 Der må findes en konto til leje og nej det er endeligt ikke straksafskring men en lejeudgift som du må finde i Dinero eller Summa - eller høre deres support hvis ikke andre her melder ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet kontoplanen og rigtigt nok fundet muligheden for at oprette egne konti. 

Jeg har også fået kigget en dinero-intro-video og umiddelbart fundet ud af, at der primært bogføres på den 'smarte' måde, hvorved eventuelle kunder og leveradører oprettes automatisk. 
Det er nu smart nok - men hvis det er muligt, vil jeg langt hellere bogføre på den 'gammeldags' måde, som fx i Summa. 
Jeg har dog ikke selv nogen Summa-licens og kan heller ikke få, da Summa er en uddøende race. :(
Jeg har adgang til Summa på min arbejdsplads, men det hjælper jo ikke i denne situation.

Så hvis andre læser med og har et forslag til et alternativt program henad Summa, må I meget gerne byde ind! :-)

Anskaffelse af diverse små-værktøjer ryger fremadrettet på dineros konto 8040 "småanskaffelser (straksafskrivninger)" - tak for tippet med løbende at lave en liste over købt værktøj. Det vil jeg tage til mig! 

Mht leje af motorsaven er jeg dog ikke blevet klogere. Har tygget mig igennem kontoplanen, men jeg synes ikke der er nogen konto der frister i den retning. 

Salget i firmaet bliver minimalt, da det bare er oprettet som en lille bi-beskæftigelse og derfor vil vi også nødigt undgå, at æde et lille overskud op i alt for mange gebyrer
Så prøver mig lige igennem en gratis version af dinero (eller et andet bogføringsprogram) i første omgang.... derfor også min behov for ovennævnte hjælp, så jeg kan komme godt fra start :-) 


H.M. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke et egentligt alternativ til Summa. I dinero kan du vælge “kassekladde” og dermed minder det lidt om summa

Jeg kan ikke hjælpe med kontonummer - der må være en der passer. Med moms går jeg ud fra - og ud fra firmaet er momsregistreret - ellers skal du have undertrykt moms for alt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det skal gøres rigtig så kan du ikke ved opstart af  ny virksomhed straksafskrive indkøb af værktøjer selvom de er under grænsen men du kan bruge konto 51020 driftmidler i aktiver

Leje af leje motorsav kan du bruge vareforbrug

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger GnuCash - Det er gratis Opensource.

Der skal du selv oprette alle konti, med den rigtige type og så er det ellers bare derud af med Debet og Kredit.

Det er reelt *kun* til alm. bogføring med dobbelt-kontering, sp Moms mm. skal så bogføres manuelt - men omvendt er der fuld frihed til at lave det korrekt og forkert :-) 

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer selv fra Summasummarum. Vi benytter nu Dynaccount, som også er dansk, og overgangen dertil har været rimelig lige til.

Tilmeldt 25. Jul 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar Yes
I er en fantastisk hjælp!

Jeg ville jo helst bare bruge Summa.. men når det nu ikke er muligt synes jeg umiddelbart Dynaccount virker mest tiltalende. Det har flere af de funktioner jeg søger, er dansk og har tilmed gratis hotline trods gratis brugerprofil. 

Takker også mange gange for den endelige afklaring på mine bogføringsspørgsmål. De passer meget godt til de tanker jeg har fået, siden jeg oprettede indlægget. 

Jeg skal lige beslutte mig endeligt for bogføringsprogrammet og så tror jeg bare jeg hopper ud i det!

Tak tak tak igen Big Smile

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)