Ok, lad os tage det fra en ende af:
1) Hvilke krav er der mht. at skulle "registrere" sig når man ønsker at starte et lille gescheft - og hvor gør man dette????
Hvis du omsætter for over kr. 50.000 p.a. SKAL du momsregistreres. Indtil da behøver du ikke. Du kan dog ikke opkræve moms eller fratrække moms på dine varekøb. Registreringen sker hos Told/Skat. Bare spørg dem der. De plejer at være meget hjælpsomme.
2) Hvad skal jeg være særligt opmærksom på mht. Import afgift, told, moms, kvoter, - hvem skal jeg snakke med, og hvor?
Tag en snak med Told/Skat, nu du alligevel er der for at blive momsregistreret.
3) Hvilke krav stiller det til mig som privat person at starte et lille 1mandsfirma mht. Skat, Fradrag, økonomi, ???
Alle kan starte et firma, hvis de altså er myndige (over 18 år) Mht. skat: overskud i firmaet tillægges din personlige indkomst. Igen: Told/Skat har nogle vejledninger du kan bruge.
4) Hvilken type "forretning" ville være smartest for mig at lave: Privat salg via hjemmeside, salg til (evt.) butik med henblik på videresalg ?
-> I tilfælde af salg til butik, kan jeg vel ikke selv sælge produkterne ved siden af (vil jo ikke underminere hans forretning)
Hvilken måde du vælger at drive din forretning på, er noget du skal tænke en hel del over. Din måde at sælge på skal også passe til din personlighed: Hvis du ikke føler at du er sælger, bør du nok overveje at sælge på en mere anonym måde (webshop), end opsøgende salg.
5) Hvilke regler er der mht. SKAT når man sælger egne købte ting på f.eks trendsales.dk eller QXL.dk ?
Tag en snak med Told/Skat. (det bliver et langt møde) 
6) Er det overhovedet nødvendigt at lave et firma, hvis man bare sælger sine egne ting? (Denne lyder ikke særlig reel)
Hvis du omsætter for mere end kr. 50.000 p.a. så skal du momsregistreres. At du sælger ting du selv laver, er ikke noget du skal negligere. Det gør kunstmalere, fotografer, webdesignere, guldsmede og mange andre jo også.
7) Findes der en skabelon eller et afkrydsningsskema man kan bruge som udgangspunkt for oprettelse af et evt. firma??
Lav en forretningsplan. Du kan downloade en skabelon på startvaekst.dk Der er også én som er forudfyldt, så du kan se hvordan den skal udfyldet. Forretningsplanen sørger for at du kommer igennem alle overvejelser og giver dig et godt værktøj til din opstart.
8) Hvad slags papirarbejde kan jeg forvente at et sådan firma vil give? - kan det overhovedet svare sig??
Regnskab, indkøb, forsendelse, fakturering, rykkere, betaling af regninger og så selvfølgelig: udbytte/løn til dig.
Der er altid en del administration når man vælger at starte og drive en virksomhed. Det kommer man ikke udenom. Om det kan svare sig er kun noget du selv kan svare på.
Endnu engang held og lykke.