Jeg modtog for nogle dage siden en besked på Facebook fra en knægt der mente, han ved en fejl havde overført 1.000 kr til mig via mobilepay, som er tilknyttet min erhvervskonto.
Jeg tænkte det var SPAM og ignorerede det, men nu har flere af hans venner prøvet at komme i kontakt med mig, hvorfor jeg tjekkede op på det, og rigtig nok kan se han har overført 1.000 kr.
Jeg vil selvfølgelig gerne overføre pengene tilbage, men der er formentlig nogle komplikationer/udgifter i forhold til bogføring? Hvordan håndterer jeg denne situation rent bogføring teknisk?
Jeg har selv prøvet at have modtaget et ret stort beløb som en fejl. I det tilfælde talte jeg med banken som bad om en bekræftelse via netbankens besked-system om at de gerne måtte trække pengene tilbage. Derefter fik banken kørt overførslen tilbage.
Hvis du vil bogføre det, så bogfør indbetalingen med debet på bankkonto og kredit på en eller anden passende gældskonto. Modsat når pengene forsvinder igen.
Inde på mobilepay kan du trykke refunder beløb og det bliver automatisk refunderet. Eneste omkostning er de 0,75 kr. som Mobilepay tager i gebyr for modtagelsen.
Du bogfører det som modtaget i bank med modkonto skyldig kreditor og derfra modsat. Gebyret må du nok æde.
jeg har fået overført mindre beløb flere gange og det tager få minutter at få det bogført og ud af verdenen.
indbetalingen debet (+) bank - kredit kortfristet gæld i egenkapital f.eks - og tilbagebetaling udlign med kredit (-) bank og debet gæld som så går i 0
Evt gebyr debet på konto for gebyr og kredit bank
Bilag evt kopi af bankkonto med forklaring - fejl indbetaling
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER