Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

50/50

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

MIn ven og jeg talte for nyligt om iværksætteri og entreprenørskab som vi altid plejer at tale om. Mens vi gik og talte, kom min ven op med en forretningsidé ud fra hvad vi har talt om. Siden vi begge har store ambitioner om at være direktør og leder for hver vores firmaer, har vi ikke kunnet finde ud af hvem af os det er som har mest ret til eller fortjent at starte en virksomhed op, ud fra den idé som han kom på.

Vi er begge enige om at hvis det rette mindset og arbejdsmorale er der, så vil denne geniale idé ekspandere ekstremt, ved hjælp af tålmodighed.

Som skrevet har vi ikke kunnet finde ud af hvem af det er som har ret til at prøve sig af med virksomheden. Vi kom begge med forskellige forslag til hvordan vi skulle afgøre hvem af os der for æren af at prøve sig af. Jeg kom eksempelvis med at vi begge konkurrerer om den samme idé, mens min ven kom med (som han selv var så ærlig at kalde det egoistisk) forslag om at han udfører idéen og så vil give mig en procentdel af det som bliver indtjent på virksomheden. Fra starten var vi enige om at det var et projekt som vil skulle starte sammen, men blev med tiden mere og mere indforstået med at det ikke vil gå da vi begge mener at vi har driven til at kunne være CEO for vores fremtidige projekter.

Jeg vil så spørge jer, aminoer om I har nogle forslag til hvordan dette kan løses.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp hinanden og del lige over.

Det vil I lære rigtig meget af.

Hvor ville jeg ønske, at jeg havde haft en god makker, første gang jeg startede virksomhed.

God vind.

Hans

Tilmeldt 1. Jul 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hjælpe hinanden hvordan? Med hver vores virksomhed eller en virksomhed hvor vi er sammen om det? Hvis det er det sidste du mente, så kan jeg igen skrive at vi hver har vores egen måde at gøre det på og derfor blive uenige om tingene, og vi føler heller ikke at det vil gå med en COO i projektet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved nu ikke - Det er din vens ide - og så må det vel være ret oplagt at han får første retten. Det kan så godt være det er klogt af ham at tage dig ind - men at vennen kommer med en god ide- og du så mene I skal starte op og konkurrere - altså hans ide skal med det samme have en konkurrent fra vennen? Den kan jeg ikke se blive lykkelig over tid

Kan I finde sammen i venskab om det, så er det vel godt nok, men ellers- når I VIL have hver sin virksomhed og være CEO for hver sin - så lad ham der kom med ideen være uden dig som konkurrent

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved nu ikke - Det er din vens ide - og så må det vel være ret oplagt at han får første retten. Det kan så godt være det er klogt af ham at tage dig ind - men at vennen kommer med en god ide- og du så mene I skal starte op og konkurrere - altså hans ide skal med det samme have en konkurrent fra vennen? Den kan jeg ikke se blive lykkelig over tid - og da slet ikke da I vil gøre det på hver sin måde. Man stjæler ikke sine venners ideer og konkurrer mod dem

Kan I finde sammen i venskab om det, så er det vel godt nok, men ellers- når I VIL have hver sin virksomhed og være CEO for hver sin - så lad ham der kom med ideen være uden dig som konkurrent

Så må du få din egen ide

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 7. May 19
Indlæg ialt: 58
Fra  Marketing med mere Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også mene, at din ven har mere ret til idéen end dig, eftersom det jo var ham, der kom op med den. Om du skal have procentdele eller ej, er svært at vurdere uden præcist kendskab til jeres samtale, men hvis du ikke har taget mere del i virksomheden end en basis brainstorm, hvor han fik en idé, så ville jeg være large og lade ham få idéen. 

Måske kan I sammen braine på et nyt projekt, som du så kan starte op. Jeg tror i hvert fald ikke, det gør noget godt for et venskab at starte op som direkte konkurrenter. 

Held og lykke med det :-) 

Indehaver af konsulentvirksomheden Marketing med mere

Tilmeldt 1. Feb 18
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgangspunktet må være at det ER din vens ide og at han kan udføre den, hvis han vil. Men hvis ikke han kan beskytte ideen mod dig, så kan han heller ikke beskytte den mod andre udefra kommende. Så når han har startet op og vist sin ide til 1000 kunder, så vil de 50 vurdere om ideen er god nok til at kopiere og er den det, så vil måske 5 gøre alvor af det. Dvs. det eneste han opnår er et tidsmæssigt forspring i forhold til sine konkurrenter.

Dermed er det ikke en tabt ide hvis i begge starter op, hvis i kan adskille jeres områder.

Da du blev svaret (sorry glemte navnet, var det Hans) at i kunne hjælpe hinanden, tror jeg det inddirekte var et forslag om at i opretter hver Jeres virksomhed hvor i begge giver en andel til den anden f.eks. 30%. Så vil i nyde godt af den andens gode evner hvis det viser sig, at han faktisk er bedre til at drive virksomheden. Men i vil selv få hovedudbyttet af Jeres egen indsats, og i tror velsagtens begge to at I selv er den rette til at lede virksomheden.

Sådan mener jeg, at I begge kan udnytte den gode ide uden at komme på tværs af hinandens gode venskab. Men hvis din ven vil beholde ideen alene synes jeg ikke du skal træde ham over tæerne, et godt venskab er bedre end en god ide. Men som sagt, kan han ikke beskytte sin ide, så vil han få andre konkurrenter, og så kan han lige så godt lade dig udføre det samme. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

bezos65:
Hjælpe hinanden hvordan? Med hver vores virksomhed eller en virksomhed hvor vi er sammen om det? Hvis det er det sidste du mente, så kan jeg igen skrive at vi hver har vores egen måde at gøre det på og derfor blive uenige om tingene

Nu risikerer jeg at komme til at genere dig/jer, og det er ikke min mening. Men du spørger til min mening, så den får du:

Jeg læser mellem linjerne, at I ikke er erfarne virksomhedsledere, men nok nærmere unge med ambitioner. Og det er der jo ikke noget galt i. 

Du skriver, at I begge vil være direktører og har drive til det. Fint nok. En meget vigtig del af at lede en virksomhed er at forstå sine medarbejdere. Hvis I som gode venner ikke formår at tale jer til rette om at løfte en genial idé i fællesskab, kan jeg godt være bekymret for, hvordan det går, når I hver især skal i gang med at håndtere alle de dagligdags småirritationer, som følger med at have ansvaret for medarbejdere.

Med jeres store engagement in mente vil mit gæt også være, at denne virksomhed ikke bliver den sidste I starter. Jeg tror ikke, I bliver pensionerede fra et job som direktør i hver jeres virksomhed, som I har startet i en ung alder. Det vil være usædvanligt. Derimod forestiller jeg mig, at I vil bruge jeres første virksomhed til at drage en masse sunde erfaringer, som I kan trække på de næste gange, I skal realisere store ideer - sammen eller hver for sig.

Det var med den baggrund, som jo udelukkende er baseret på min tolkning af ting, som jeg tror, jeg kan se mellem linjerne i din tråd, at jeg foreslog - og fortsat foreslår, at I pakker rygsækken og tager denne rejse sammen. Gør det med stor åbenhed om jeres forskelligheder og udnyt, at I har en at vende de vanskelige beslutninger med. På den måde lærer I vildt meget - og I har for mig at se større chance for at lykkes rigtig godt med jeres første projekt.

Jeg ved, at mit råd udfordrer din indledende indstilling til tingene, men hvis jeg har ret i min antagelse omkring jeres alder, så kan det måske give mening for jer at lytte til en som har draget et halvt livs erfaring på arbejdsmarkedet. Men det er jo helt op til jer. Jeg har fuld forståelse for, hvis I ikke gider høre på en gammel ånd.

Held og lykke med det.

Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)