Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af enkeltmandsvirksomhed, rigtigt eller forkert?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Frem til datoen 1.juli som er fristen for udfyldelse af den udvidede selvangivelse har jeg spekuleret i om min virksomhed mon var erhversmæssigt drevet.. Jeg nåede frem til - i samarbejde med en medarbejder fra SKAT - at det var den ikke. Derfor har jeg besluttet at lukke den. Jeg er typen der har gang i mange ting og ville derfor gerne bare have lukket virksomheden ned og komme videre. Jeg tjente ingen penge på mit lille projekt, men har lært en hel del! Dog er jeg i tvivl om jeg har gjort det korrekt, eller skal til at slås med SKAT.. jeg har gjort som følger: 

1) Lavet en sidste faktura hvor jeg har købt alle aktiverne i virksomheden. Har regnet prisen ud efter hvad jeg kunnet finde produkterne til på dba, det løb op i ca 16k

2) Udregnet virksomhedens resultat (simpel udgifter v indtægter), her endte jeg med et ca underskud på 13,5k. Dette tal har jeg så trukket fra indtægten fra salget af alle aktiverne (pkt 1). Så er jeg endt ud med et overskud på ca 2,5k som jeg så har skrevet på min udvidede selvangivelse under overskud af virksomhed. Og sat "ja" i at jeg er ophørt med at drive virksomhed. 

nuvel 

3) På fakturaen fra pkt 1 bliver der lagt moms til de ca 16k, altså ca 4k moms. Denne moms har jeg indberettet i momsindberettelsen for 1. kvartal 2019, da jeg ikke kunne komme til, at indberette for 2. kvartal 2019 og var lettere panikken. Jeg har indbetalt momsen til skattekontoen, ligesom jeg ellers ville betale moms. 

4) Endeligt har jeg afmeldt min virksomhed på virk.dk. Jeg har udfærdiget et dokument med den sidste faktura, belæg for priserne af aktiverne samt resultatet af virksomhedens regnskab. Dette er hvad jeg vil gemme mig bag hvis de kommer efter mig.. Snarest muligt vil jeg så gå ned i banken og bede om at få min virksomhedskonto lukket.

Er det helt skidt? 

mvh 

Tilmeldt 20. Sep 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:31

Det kommer til at virke helt fint.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28

Synes også det ser fint ud meget af det 2 punkter - her specielt pkt 2 må være ret galt:-

1

Hvis du havde CVR med momsreg frem i 2. kvartal - så skal der jo indberettes for det kvartal, også selv om du kun havde CVR en del af kvartalet. Det kan jeg ikke lige læse ud af det du skriver

2

Forstår ikke du har sat kryds i ophørt virksomhed i 2018 - for det må jo være den årsopgørelse du taler om - Det har du jo ikke og overskud ved lukketid 2019 skal altså i 2019 årsopgørelse hvor du så sætter kryds i - har lukket virksomhed. I 2018 viser du alene resultatet 31/12-2018

Ellers kan skat jo se du havde CVR i 2019 og vil forvente udvidet i 2019 - hvor du sætter kryds i har lukket og viser dit 2019 resultat OG hvor der så opstår rubrikker for at redgøre for netop aktiver du har købt ud

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)