Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crowdfunding og bogføring

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Der er en virksomhed i udlandet, som er ved at gå konkurs. De har en rigtig god ide, og overvejer crowdfunding (fx via www.indiegogo.com eller https://www.kickstarter.com/), men det er desværre ikke muligt at sætte sin "annonce" op fra det land hvor virksomheden befinder sig i. Jeg har et selskab her i DK, og kan jeg hjælpe med at sætte en "annonce" op, der vil smale pengene ind, og det vil jeg gerne gøre mod et gebyr. Hvis folk støtter op til det nødvendige beløb, bliver pengene overført til det danske selskabs konto. Hvis ikke, sker der ikke noget, og alle dem der har indbetalt får deres penge tilbage. Her er hvordan jeg tænker man kan gøre:

1) Der laves en kontrakt mellem selskabet i DK og firmaet i udlandet, hvor der vil står, at det danske selskab vil prøve at indsamle pengene for virksomheden i udlanet, og hvis der lykkes skal der betales et gebyr af virksomheden i udlandet.

2) Der sættes en "annonce" på et af crowdfunding hjemmesider, hvor der står tydeligt at det danske selskab blot sætter annoncen op.

3) Hvis ikke alle pengene bliver indsmalet, sker der intet. Hvis alle pengene er blevet indsamlet, kommer disse som et engangsbeløb på det danske selskabs konto.

Inden for nogen dage, overføres disse til virksomheden i udlandet, og det danske selskab fastholder det aftalte gebyr.

Hvordan bogfører jeg dette gebyr i tilfælde af pengene blive indsamlet? Er der ellers noget man skal være opmærksom på her?

Tak!

   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg aner ikke om crowdfunding sites tillader konceptet

Synes også det er mere end tvivlsom forklaring at det udenlandske er ved at gå konkurs og ikke selv kan crowdfunde - lyder meget stråmandsagtigt

Ville i forhold til at spille ærligt mod de som betaler klart sige hvilket selskab der ender med pengene - hvem har glæde af at det får alle crowdfunding penge, hvis de misbruger dem eller de forsvinder i et konkursbo. Kan du som indsamler garantere betalerne noget som helst sikkert her? Fatter ikke rigtig du går ind i det - men du skal givet, for ikke at kunne straffes-  beskrive, at det er en helt anden som får indtægterne hvis det lykkes

Indtægt beskattes som indtægt hos dig - og gebyret er jo så forskellen mellem din indtægt og din aftale bestemte betaling til modtager - 

Min fornemmelse er klart - fingers OFF

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 02:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke crowdfunde pengemangel!!!!!!

Du kan funde et produkt, som alle der backer, får leveret.

intet andet!

Der er for mange fupprojekter på indiegogo, deres moral er noget lort

Jeg gentager: du kan ikke bruge crowdfunding som pengeindsamling - undtagelsen er syger personer der skal gennemgå en meget dyr behandling i udlandet.

Folk donerer for at redde personens liv.

Tilmeldt 26. Jan 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for dit svar. Ja, det vil stå helt klart hvem der ender med at få pengene og hvilken rolle det danske selskab har. Det skriver jeg også i min besked. Hvis crowdfunding siden ikke tillader et sådant setup, stopper projektet der. Men hvis crowdfunding-siden er OK med dette setup, kan jeg ikke se hvad risikoen for mit selskab kunne være. Der vil være en kontrakt, der forklarer hvad selskabets rolle er. Så kan ikke rigtigt se hvad der kan gå galt. Kan du uddybe? På forhånd tak!

Svar til Jan:

Hej Jan. Tak for dit svar. Som jeg har forstået det, kan de ikke betale for nogle dele, der skal bruges i produktet, så leverandøren i Kina ikke vil sende disse dele. Så de personer som bidrager også får produktet. På den måde burde setup'et være OK - ellers må du sige til hvis noget ser forkert ud. Jeg har nemlig ikke selv prøvet crowdfunding, og det ser ud som om du kender en del til det.

Tak!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)