Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

1 cvr, 2 webshop - smarteste regnskabsprogram og kontoplan?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg driver i forvejen en webshop som enkeltmandsvirksomhed og er netop i processen at opkøbe en anden (IVS).
Når dette er faldet på plads vil jeg stifte et ApS med begge disse webshops i.

Det ser jeg flere fordele i - dels kan jeg nøjes med ét regnskab, og da jeg selv laver alt regnskab, skal der spares tid så mange steder som muligt, dels vil jeg have fælles varelager, da flere af produkterne i den ene webshop også kan sælges i den anden. Markedsføringsmæssigt vil det også være en fordel med fælles GDPR, da hver webshop med sikkerhed kan trække kunder over i den anden.

Jeg bruger i øjeblikket Visual Administration som regnskabsprogram, da min mand er håndværker, og jeg laver hans bogføring. Derfor bruger jeg det også til min nuværende webshop, da jeg kan have op til 5 firmaer under samme aftale.

MEN, når jeg nu opkøber den nye webshop, og opretter et nyt selskab, så tænker jeg, at det er på tide med et nyt regnskabsprogram, som bedre og nemmere håndterer websalg.

Forslag til dette? Fordele/ulemper? Som betalingsløsninger bruger jeg bankoverførsel, alle gængse kort og MobilePay, så det skal kunne håndtere det hele, og jeg har hørt, at nogle kan have problemer med MobilePay. Jeg bruger Nets og ClearHaus som indløsere og Golden Planet som webshopleverandør.

I selve kontoplanen tænker jeg, at varekøb/-salg, marketing skal være delt op, så jeg kan se tallene for hver webshop, men alt andet skal være fælles, da det i det store hele ER fælles.

Hvordan med fragt? Som det er nu kører den ene webshop med fri fragt og fri returfragt til DK men kunden betaler fragt til salg udenfor DK, og den anden kører med fri fragt ved køb over 200 kr (hvilket de fleste så køber for) og har faktisk ingen returvarer. Hvordan bogfører jeg absolut nemmest dette? Når jeg laver månedsafslutning vil jeg helst bogføre et samlet salg for hver webshop i én postering, da der er alt for mange bilag at bogføre enkeltvist, så bliver fragten bare bogført som et varesalg?

Er der ellers andre konti, som du af erfaring ved, er bedst at splitte op, så man kan se beløbene for hver webshop?

Tak for hjælpen på forhånd :-)
-Lykke
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

The Entrepreneur:

Jeg driver i forvejen en webshop som enkeltmandsvirksomhed og er netop i processen at opkøbe en anden (IVS).
Når dette er faldet på plads vil jeg stifte et ApS med begge disse webshops i
først er du forhåbentlig klar over, at det ikke er helt lige til

Din enkeltmands kan give stor skat hvis du ikke her betaler for erklæring og skattefri omdannelse til ApS - goodwill - genvundne aktiver mm beskattes ofte hårdt

Du skulle nok starte den vej og så lade det ny ApS købe det IVS - det ville spare mange penge og tidsforbrug

Du kan få regnskabsprogrammer med dimensioner / sagsstyring så som economic - men det er ikke ukompliceret at køre som du vil regnskabsmæssigt så du med sikkerhed kan se hvor du tjener og hvor du taber

Jeg ville køre hvert sit regnskab hvis du absolut vil splitte - eller lægge alt ind i en samlet shop

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Det med selve oprettelsen/omdannelse af/til ApS'et har jeg revisor til at hjælpe med, så alt kører efter bogen :-)

Jeg vil helt sikkert bogføre det i samme regnskab så, da det giver mest mening for mig tidsmæssigt. Jeg kan jo alligevel bogføre det, så jeg kan se, hvilken shop, der sælger for hvor meget.

Så er der fragt-spørgsmålet tilbage - hvad gør I andre bogføringsmæssigt med fragten?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)