Jeg har lige stiftet et drift men får brug for et holding selskab også. Ja, det lyder ikke så smart, men lang historie kort, så er det nu engang tilfældet
Jeg ved det havde været lettere omvendt, og at jeg evt kan lave skattefri anpartsombytning, men siden der ikke er genereret en eneste krone eller anden udvikling i selskabet siden stiftelsen, hvad er der så af andre muligheder? - og kunne jeg evt blot oprettet holding til mit uden de at få nogle problemer med ska?
Når der ikke er sket noget i selskabet endnu, så er den ene mulighed jo at ændre vedtægter, navn m.v. for dit nuværende selskab og gøre det til et holdingselskab.
Samtidig stifter det nuværende selskab så det nye driftsselskab.
Når der ikke er sket noget i selskabet endnu, så er den ene mulighed jo at ændre vedtægter, navn m.v. for dit nuværende selskab og gøre det til et holdingselskab.
Samtidig stifter det nuværende selskab så det nye driftsselskab.
Giver det mening?
vh
Steffen
Hej Steffen,
Det er en kærkommen vinkel på det som jeg ikke havde set. Stærkt! Men er det lovligt og kan du evt komme lidt nærmere ind på processen?
Et holdingselskab er ikke som sådan et specielt selskab - det er blot en branche. Har du ikke stifte drift - så kan det holding - i princip helt uanset om det har haft drift selv eller ikke - stifte et datterselskab og være holding for det
Holding er jo en branche kode og ikke en selskabsform Har du brugt holding som drift - og vil bytte til ren holding (det er ikke forbudt at have begge dele) så må du ind i skattefri ombytning - men det lyder jo ikke til at være tilfældet
vh Joh Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er bestemt ikke noget problem i at ændre navn og formål i dit tilfælde. Det har været almindelig praksis at rådgivere havde "tomme selskaber" på hylden som så fik nye vedtægter når de skulle i brug.
Du skal grundlæggende afholde en ekstraordinær generalforsamling hvor de ønskede ændringer (formål, navn, etc.) besluttes og nedfældes i et referat. Dernæst laves nye vedtægter og det indberettes på virk.dk. Vupti, så er dit selskab blevet et holdingselskab.
Hvis du har momsregistreret selskabet eller registreret selskabet som arbejdsgiver, så fjerner du det igen.
Dernæst skal holdingselskabet stifte dit driftsselskab.
Og når du nu bliver ejer af et holdingselskab, så tag gerne et kig på www.portfolio.help
Det lyder jo egentlig ret simpelt. Sidste spørgsmål er om jeg evt kan udsætte tilknytning af erhvervskonto til mit holding eller bruge den samme som til mit driftselskab indtil jeg reelt skal flytte penge op i det? (der er en besparelse i ikke at bruge kapital på en konto der alligevel er tom lidt tid endnu).
Og Steffen, tak for henvisningen til portfolio, det ser helt og aldeles fornuftigt ud!
Du kan ikke have hver sin konto til hvert sit selskab. Du kan evt have stiftelseskapital i cigarkasse .men helt ærligt ?? Du skal også have arbejdsskadeforsiking til hvert men kan nogen gange få rabat ved begge hos samme - men også holding uden aktivitet skal have arbejdsskadeforsikring da ejer altid er ansat - og det har ofte en pris (bod for at manlge 5000 kr + beløb til forsikringskasse>)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan ikke have hver sin konto til hvert sit selskab. Du kan evt have stiftelseskapital i cigarkasse .men helt ærligt ?? Du skal også have arbejdsskadeforsiking til hvert men kan nogen gange få rabat ved begge hos samme - men også holding uden aktivitet skal have arbejdsskadeforsikring da ejer altid er ansat - og det har ofte en pris (bod for at manlge 5000 kr + beløb til forsikringskasse>)
vh John Hannover
Jeg tror ikke jeg er med her? Jeg kan ikke have hver sin konto til hvert selskab?
vh John Hannover
Jeg tror ikke jeg er med her? Jeg kan ikke have hver sin konto til hvert selskab?
dårligt formuleret du kan ikke have samme konto to til selvstændige juridiske enheder
vh John H