Som selvstændig har jeg taget en afbudsflybillet til Sydafrika og indkvarteret på en NGO lodge - formålet med rejsen var at udføre noget arbejde under nogle mere opmuntrende omgivelser. Med andre ord pakkede jeg min pc og arbejdede ca. 40 om ugen i 2 uger - man kan selvfølge spørge sig selv om det nu var nødvendigt - men det synes jeg - jeg havde behov for nogle andre omgivelser for at kunne oprette et højt produktions på sigt. Spørgsmålet er om jeg kan få fradrag elle delvis fradrag for rejseudgifter for nået sådan? Arbejdet kan dokumenteres af div. computerlogs, outputs mv.
Det vil jeg bestemt mene, at du ikke kan. Med mindre rejsen har været nødvendig for at udføre arbejdet. Heller ikke med den generelle begrundelse "at kunne oprette et højst produktionsniveau på sigt", hvilket i øvrigt kan være en rigtig god grund til at flytte lidt ud af hverdagen engang imellem. Men fradragsmæssigt duer den ikke.
OK, mange tak for svarene - jeg har hørt et par versioner og er klar over det ligger i gråzonen - jeg tænker dog på at firma'er der f.eks. tager cruise for at holde møder mv. - det er vel altsammen for at optimere produktivitet på siget eller hvad?.
Helt enig med Annette. Det er at betragte som en privat rejseudgift.
Det er korrekt som du siger at der er virksomheder som afholder konferencer/seminarer på et cruise men det er en personalesammenkomst hvor der er et socialt og arbejdsrelateret formål i at komme væk og få sammentømret folk. Herudover skal der være et fagligt indhold hvis disse konferencer skal anerkendes. Men den med manden og konen som tager afsted under samme påskud eller i dit tilfælde dig selv er ikke holdbar.