Her får du en interessant og tankevækkende artikel fra min norske forretningspartner, Asbjørn - hentet fra vores interne portal idag.
(og ja... den er på norsk, men det er jo blot dansk uden stavekontrol
Jeg vet hva du tenker….Ok Asbjørn, 5+5 er ikke lik 5. Så la meg forklare. La oss starte med et spørsmål. Hvor ofte har du hørt at du trenger å ha et langsiktig mål og være fokusert på dette hele tiden? I denne artikkelen skal jeg fokusere på et 5 års mål og forklare hvordan du vil vite om du virkelig er på sporet til å oppnå ditt 5 års mål. I ligningen over er svaret 5 ditt 5 års mål og de 2 "5 + 5" den underliggende hemmeligheten for å nå målet. Når jeg snakker med mange mennesker på daglig basis, hører jeg frustrasjonen om hvor vanskelig det er å få fremgang mot målet de har. Som jeg sier: "Et fjell er bygget en småstein av gangen og besteget ett skritt av gangen". Den første "5" i ligningen representerer de 5 personer du kaller dine venner, partnere etc.. Jeg foreslår at du lager en liste over de 5 personer du er mest sammen med på daglig basis. Ta den god titt på listen for å se om de har mål som er sammenfallende med dine eller er på vei mot et tilsvarende mål som du har for de neste 5 år. En viktig nøkkel til hemmeligheten til din fremtid er å bli 110% oppmerksom på det faktum at du om 5 år vil bli den person som disse 5 personer du omgås mest blir. Er din drøm å bli frisk og velstående, mens de du omgås er overvektige røkere som klager over å jobbe ett minutt overtid, kan jeg forutsi at odds for at du skal bli frisk og velstående er minimale eller fraværende. Millioner av mennesker oppnår aldri sin drøm fordi deres "venner" fungerer som "sko av betong" mens de går mot sine mål i livet. Når jeg setter mine mål omgir jeg meg med mennesker som er på samme vei i livet som jeg er. Dersom du virkelig søker personer med sammenfallende mål med dine, vil du kunne nå dine mål her i livet. Det andre "5" i ligningen er å ta en personlig vareopptelling over de 5 siste bøkene eller CD''ene du har lest eller lyttet til. For å ha litt gøy, kan du spørre dine venner som klager på noe: "Hvilke er de 5 siste bøker du har lest eller 5 CD du har lyttet til?" Du vil få ett av to svar: "Jeg husker ikke" eller "Jeg har ikke tid til å lese". Dine siste 5 bøker du har lest avgjør hvor ditt fokus og din retning i livet ligger. En gjennomsnittsperson leser 1 bok i året etter endt utdannelse. Dette er nr. 1 årsak til hvorfor 95 % av menneskene er "blakke 65 år gamle". Selv den største datamaskin i verden må bli programmert for å fungere optimalt. Vi er alle skapt for å skape store ting, men vi må bli bevisst på at hvem vi er sammen med og hva vi leser og lytter til daglig, avgjør det nivået vi alle ender på i livet. Bestem deg i dag å fokusere på ditt 5 års mål og vær så realistisk at dine 5 beste venner og de 5 bøker/CD du leser/lytter til vil bestemme om du vil oppnå din DRØM eller ikke. Suksess er enkelt men ikke lett fordi det krever personlig vekst, at du strekker deg og at du lærer å glede deg over hver dag mens du nærmer deg ditt 5-års mål. 5 + 5 = 5. Gi dette et ærlig forsøk og la meg få vite om det virker for deg. Jeg kan forutsi resultatet: 5 + 5 = Din drøm om 5 år Bearbeidet av Asbjørn Ølnes etter John de Lemme februar 2006 Lasse Burholt |
Hæhæhæ... ka vist godt sige at dette regnestykke er helt korrekt...
Det værste ved det, er at rette op på det... i det samfund vi lever i, ka man droppe kæresten eller konen stortset uden at blinke med øjnene (overdrivelse fremmer forståelsen
), men det at sortére i sine nærmeste venner er et kæmpe tabu... og de tendensére til at hænge godt fast...
Endvidere syntes det at være tilfældet, at venskaber meget ofte måles i hvor lang tid de har varet versus hvor meget reel værdi de rent faktisk har bidraget med...
Undskyldningen: Jamen det er jo min ven... beskriver ofte de frie rammer ens såkaldte venner har... hvis kæresten var på samme måde, var han/hun blevet vappet ud med det vons... hehehe...
Måske man skulle til at se lidt mere objektivt på dem og det at finde nye venner... venner der kan være loyale overfor ens drømme og mål?
Idéen om at der er flere fisk i havet må vel i reglen også gælde for venskaber...
Men hvorfor føles det ofte så meget sværere at finde en sand ven end en kæreste?
Til slut et sødt men sandt lille amerikansk/engelsk ordsprog:
"Birds of a feather, fly in a flock, and the flock flies to the same place! where is your flock flying to?"