Hej Aminoer Jeg forsøger at lave årsrapport for mit holding og driftselskab efter deres første regnskabsår og har brug for hjælp til at forstå, hvordan jeg skal regulere kapitalandelene i holdingselskabet, samt til hvordan det skal registreres. Jeg bruger Dinero til bogføring og regnskab.
Der er styr på begge regnskaber og driftselskabet har haft et lille underskud, mens holdingselskabet ikke har haft nogen aktivitet. Jeg forestiller mig at jeg vil anvende vurdering til kostpris.
Lad mig give et eksempel: Holdingselskab er stiftet med 50.000 i selskabskapital. Driftselskabet er stiftet med 50.000 i selskabskapital indskudt fra holdingselskabet. Driftselskabet har haft et underskud på 10.000.
Hvordan påvirker det Værdipapirer og kapitalandele (aktiver) i holdingselskabet? Hvordan påvirker det Registreret kapital (passiver) i holdingselskabet? Hvordan skal det registreres i Regnskab 2.0?
Jeg har læst to aminotråde (som man ikke kan linke til), men jeg kan ikke heraf udlede, hvordan det faktisk skal registreres. Jeg håber, I kan hjælpe.
Kostpris-metoden har den ulempe at du i fremtiden hvor dit driftsselskab giver overskud og udlodder udbytte, ikke med det samme kan udlodde penge videre til dig selv via udbytte fra holdingselskabet. Det kan du med 'nettoopskrivning efter indre værdi'.
I begge tilfælde må det umiddelbart resultere i en nedskrivning af kapitalandelen i holdingselskabet som lander på 'overført resultat' i egenkapital. Det påvirker ikke den registrerede kapital.
Herudover formoder jeg at dine selskaber er sambeskattede, så der er også lidt at holde styr på det. Burde dog være ikke være så svært i dette tilfælde.
Jeg tror at du (især dette første år) kunne have god gavn af et par ekstra øjne på dine årsrapporter.
I begge tilfælde må det umiddelbart resultere i en nedskrivning af kapitalandelen i holdingselskabet som lander på 'overført resultat' i egenkapital. Det påvirker ikke den registrerede kapital.
Nej - ikke nødvendigvis. Kun hvis du mener kapitalandelen ikke repræsenterer den værdi den er indregnet til (DKK 50.000). Hvis der fx. allerede er overskud i det nye år, vil det klart tale for at værdiansættelsen holder.
Kostprismetoden er klart det nemmeste, at anvende for folk uden særlige regnskabsmæssige kompetencer. Kostprisen skal blot stå til de 50.000 du har stiftet for og kun reguleres ned, hvis du fortsætter med at have underskud og værdiansættelsen derfor ikke holder. Omvendt skal du kun forøge kapitalandelen, hvis du laver en kapitalforhøjelse. Indtægter kommer kun i det omfang du udlodder udbytte - men som angivet af Steffen, med den ulempe, at udbyttet først ses som modtaget i moderselskabet på tidspunktet for udlodning (= afholdelse af generalforsamling). Dette betyder fx. at hvis du havde et overskud på 100.000 i 2018, som du udlodder, så afholder du først generalforsamling i 2019, hvorfor det så først kommer som indtægt i moderselskabet i 2019 og derfor først kan udloddes i 2019.
Husk at du med holdingselskab ikke kan bruge reglerne for mikrovirksomheder, men skal bruge alm. regler for klasse B.
Ja, ekstraordinært i 2019, eller ordinært med årsregnskabet 2019 (i 2020).
PS. Check lige dit link, tænker det var denne du ville have linket til?
https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/revision-og-regnskab-publikationer/regnskabsmæssig-behandling-af-udbytter-fra-kapital