Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af crawlet data

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg crawler tilgængelig data (fx home.dk) som jeg bruger til at bygge en prediktiv model med (tænk "f(x1,x2...xn)). Med denne model kan jeg nu bedre evaluere om (fx hus)prisen er fair og forudsige prisudviklingen. Selve den crawlet data bruges en gang til at bygge (eller mere teknisk "træne" vha. kunstig intelligens algoritmer) modellen. Når modellen er bygget, er det reelt en selvstændig "funktion" med input og output - og over tid skal den gentrænes for at tilpasse de nye markedspriser.

Mange hjemmesider skriver i stil med: "..må ikke bruge roboter til at crawle vores data...", "...vores data må ikke bruges kommercielt..."

Må jeg sælge brugen af modellen (hvis data den er bygget på ikke tilhører mig)? Det er altså indsigt jeg sælger.

NB: home.dk og hus er ment som eksempel til at beskrive mit generelle problem.
Fra Odense
Tilmeldt 10. May 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener, jeg engang læste, at det er ok at foretage crawl eller webscrab og benytte data lokalt, altså kun du benytter data på din pc og ikke distribuere. dvs. det var ok at lave analyse osv. på det... Men det er længe siden jeg undersøgte det. 
Jeg ved ikke hvor strikse den danske lovgivning er, når hjemmesiden skriver de ikke tillader at bruge robot/crawler, men I usa kan de være rimelig hårde. Linkedin, bl.a. er ind i mellem aktiv ude og forfølge nogen der laver webscrab. 

Men jeg vil også meget gerne høre fra nogen der er inde i det juridiske. 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt indhold på en hjemmeside er omfattet af ophavsret. Du må derfor ikke distribuere indholdet.

Du må gerne lave beregninger på baggrund af indholdet og udnytte disse beregninger kommerciel.

Du kan komme i problemer hvis du udnytter datakildens navn/varemærke kommercielt. Der er sammenhænge hvor du gerne må benytte deres navn og logo uden at spørge, men det er let at træde forkert. Så hvis det er nødvendig at skrive om kilden i din markedsføring, vil jeg anbefale dig at få en advokat til at kigge det igennem.

Vær opmærksom på at nogle virksomheder blokkerer bots lige så snart de opdager dem.

Nogle gange er det bedst at indgå en aftale med datakilden. F.eks. mod de bliver fremhævet i din markedsføring.

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

du må ikke bare scanne alle ejendommægleres annoncer og snuppe oplysninger og priser, det er tyveri.

TRIVAGO hotelreklamen som du sikkert har set, har ikke bare crawlet alle hotellers priser og lavet deres egen bookingside.

De har lavet en aftael med hver enkelt hotelkøde, om at distribuere deres hoteller på en portal, og dermed giver de knden noget som han vil betale for, og sådan fungerer det med kunder og viksomheder. man laver noget for nogen som du tjener på, og til gengæld tjener man selv noget.

det du har planlagt er komplet ulovligt :)

hvis du vil realisere det, så skal du lave en aftale med hver enkelt ejendomsmægler, ligesom Trivago, og betale dem for det.

og det gider de kun, hvis du kan tilbyde noget de ikke har.

Tilmeldt 1. Mar 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Er det korrekt forstået at jeg gerne må lave udvikle et analyseværktøj på baggrund af dataten, som kan fx forudsige prisudvikling - værktøjet må bruges kommercielt men ikke selve dataen (til fx distribution)?

Er nogen bekendt med det juridiske inden for feltet eller kan anbefale en advokat inden for området?

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 03:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

ja, du må bruge den viden du har, uanset hvor du har den fra..   men du må ikke skrabe hjemmeside og sælge oplysningerne.

jeg tror at ejendommæglere godt ved hvordan tingene kører og til en vis grad kan forudsige priser, det er jo bare noget man ved når man laver det til dagligt.

men ligemeget hvad du analyserer og ligemeget hvad alle ved, så er vi altid i en boble, og når den kollapser, så var der ingen der kunne forudse det :)

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

XP:
Er det korrekt forstået at jeg gerne må lave udvikle et analyseværktøj på baggrund af dataten, som kan fx forudsige prisudvikling - værktøjet må bruges kommercielt men ikke selve dataen (til fx distribution)?

Det er korrekt.

XP:
Er nogen bekendt med det juridiske inden for feltet eller kan anbefale en advokat inden for området?

Indholdet af en hjemmeside er omfattet af ophavsretsloven.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=164796 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)