Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatningstidspunkt af løn

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg indberetter løn manuelt på eindkomst. Jeg er i tvivl om hvornår min løn rent faktisk indgår skattemæssigt.

Er det i lønperioden man vælger, dispositionsdato eller noget helt 3.?

Det ville være praktisk at vide for at kunne beregne sin private skat på forhånd. Specielt ved årsskifte har jeg f.eks. sat dispositionsdaatoen for decemberløn til starten af januar. Indgår dette nu derfor i 2019, fremfor 2018, som var meningen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

hvorfor gøre det besværligt og risikere at skulle afsætte løn i et år -- til næste år - og køre så specielt. Med alt jeg ved er det sådan at, dispositionsdatoen afgør hvilken afregningsperiode indberetningen hører til og den afgør også beskatningstidspunkt (år) for lønmodtageren. 

Ved forudløn mener jeg det er lønperiodens start som sætter afregningstidspunkt for A-skat mv. for firmaet der tilbageholder skat og året for lønmodtagernes beskatning

Siden er der regler om evt afsætte skyldig løn osv - men gør det let og indberet dec for 1/12 til 31/12 med mindre andre har et let trick så du ikke bare får besvær ud af at gøre som du vil. (og så ville jeg bruge lønprogram som har noget support - men det er en anden sag. 

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

devnn:
Hej Aminoer,

Jeg indberetter løn manuelt på eindkomst. Jeg er i tvivl om hvornår min løn rent faktisk indgår skattemæssigt.

Er det i lønperioden man vælger, dispositionsdato eller noget helt 3.?

Det ville være praktisk at vide for at kunne beregne sin private skat på forhånd. Specielt ved årsskifte har jeg f.eks. sat dispositionsdaatoen for decemberløn til starten af januar. Indgår dette nu derfor i 2019, fremfor 2018, som var meningen?

Fordi der er mange slags måde at beregne og betale løn på, er der lavet en entydig henføring, der betegnes basismåned:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2274130 

Basismåned er den måned indkomsten/skatten placeres i. Det gælder både den indberetningspligtiges summer i eIndkomst og Skattekontoen og i indkomstmodtageres årsopgørelse

Den er defineret som følger:

Basismåned består af et årstal og en måned. Årstallet svarer til det år indkomsten og skatten placeres i rent skattemæssigt hos indkomstmodtager.

Basismåned udregnes på baggrund af den indberettede lønperiode, dispositionsdato og angivelse af om det er forud- eller bagudløn:

Er der indberettet "forudløn", og dispositionsdatoen ligger max en måned før lønperiodens startdato, er det måned i lønperiodens startdato, der er basismåned. Ligger dispositionsdatoen mere en én måned før lønperiodens startdato, er det måned i dispositionsdatoen, der er basismåned. 

Er der indberettet "forudløn", og dispositionsdatoen ikke ligger før lønperiodens startdato, er det måned i dispositionsdatoen, der er basismåned.

Er der indberettet "bagudløn", er det måned i dispositionsdatoen, der er basismåned.

Er der ikke indberettet en dispositionsdato, er det altid måned i lønperiodens startdato, der er basismåned.

I dit tilfælde synes der at være tale om bagudløn, og så er det dispositionsdatoen der er basismåned. Dvs. januar 2019. 

Tilmeldt 29. Jan 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svarene. Grunden til at jeg har lagt dispositionsdato i måneden efter, er at jeg så samtidigt kunne opgøre kørsel for den pågældende måned og så udbetale det sammen med lønnen. Ellers er det jo umuligt at udbetale kørsel sammen med løn for samme måned.

Jeg må vente på den private årsopgørelse og se hvor galt det er gået.
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

devnn:
Tak for svarene. Grunden til at jeg har lagt dispositionsdato i måneden efter, er at jeg så samtidigt kunne opgøre kørsel for den pågældende måned og så udbetale det sammen med lønnen. Ellers er det jo umuligt at udbetale kørsel sammen med løn for samme måned.

Jeg må vente på den private årsopgørelse og se hvor galt det er gået.

Så husker du selvfølgeligt også at kørslen skal indberettes sammen med lønnen?

Tror de fleste firmaer kører med en skæv periode på kørsel eks. 21. - 20. eller lign. 

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok opgøre kørsel skævt af måneden - det er jo fuldt muligt fra kørebogen - f.eks fra 22 til 22 hver måned - hvis man kører løn den 25 (eller anden dag senere) og da du jo må være et selskab, så angiver du så blot den kørsel som skattefrit tillæg sammen med din løn hver måned - selv om lønnen er 1 til 31

Jeg tror nu ikke jeg forstår, hvordan en senere dispositionsdag hjælper? Du skal jo kende kørselen og angive den når du kører lønnen i e-indkomst - og det gør du jo - som jeg forstår det inden månedens udgang. Du kan jo ikke udtale kørsel til dig selv hvis ikke den er indberettet på din lønkørsel og - den kører du jo længe inden disposition?? Det er vel ikke sådan, at du udbetaler kørsel til dig selv uden det er indberettet til skat sammen med lønnen?

Jeg har ikke set skat brokke sig over at kørsen fra f.eks 22/12 til 31/12 - kommer ud med januar løn næste år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er et IVS. Jeg indberetter selvfølgelig kørsel med lønnen hos SKAT. Det er netop derfor jeg lavede løn som det første i den efterfølgende måned, dermed en dispositionsdato i måneden efter. Jeg går over til at skære kørsel halvt midt i måneden, således at jeg kan indberette inden måneden er omme.

Tak for hjælpen!
Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære devnn,

Hos Dataløn kan vi hjælpe dig med, at lønnen bliver kørt korrekt, og alt bliver indberettet og overført til tiden. Vi har support, som både dækker lønviden samt systemsupport.

For nærmere info er du velkommen til at kontakte undertegnede på tlf. 4282 2226.

Med venlig hilsen

Tine Henriksen

Dataløn

Tilmeldt 29. Jan 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tine, tak for tippet. Jeg har vist allerede mulighed for at bruge dataløn igennem Dinero. Jeg har ikke prøvet dette endnu, da jeg personligt finder det interessant at forstå hvad der foregår bag kulisserner. Det kan dog være at jeg bliver træt af det en dag. :)

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Velbekomme, nu ved du hvor vi er, hvis du får behov for mere end Dinero Løn kan.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)