Hej Jeg har siden (i denne omgang) april 2014 drevet en transportvirksomhed hvor jeg kun er mig selv, altså en enkeltmandsvirksomhed. Der er / kommer nye krav og regler for at køre gods mod betaling og i den forbindelse kan jeg ikke helt gennemskue hvordan jeg skal forholde mig til det økonomiske omkring egenkapital til tilladelsen. På denne side https://www.varebilskrav.dk/Krav-til-varebilsvognmaend står der dette: For at få en varebilstilladelse skal varebilsvognmandsvirksomheden have en egenkapital på mindst 13.500 kr. for den første tilladelse og 6.750 kr. for hver yderligere tilladelse.
Mit firma har leaset varevognen og hvert år bliver min balance osv. skrevet i 0,00 kr. da jeg bliver personligt beskattet af overskuddet i firmaet (Har for flere år siden fået af vide at jeg skulle gøre sådan for at betale det rigtige i SKAT), jeg laver selv mit regnskab i et regnskabsprogram uden revisor. Men hvordan gør jeg med egenkapitalen til tilladelsen... opretter jeg en ekstra bankkonto og indsætter de 13.500 kr. på denne og så "smider-nøglen-væk" til kontoen, eller ??? Mvh. Kim |
tal med en revisor - du skriver jo selv betingelserne og penge på en bankkonto du smider nøglen væk til er ikke egenkapital - men som jeg læser det, så kan det række hvis pengeinstituttet stiller en garanti (og det må du så høre banken om hvordan i lettest gør - ved at du f-eks indsætter pengene på en spærret garantikonto
vh John Hannover