Min kæreste og jeg arbejder for en ven der som betaling vil give os anparter i hans holdingselvskab. Vi overvejer at etablere et holdingselvskab som kommer til at eje anparten i hans virksomhed. I den forbindelse vil høre vi om: Det i det hele taget er muligt at et holdingselvskab ejer andele af et andet holdingselvskab? Hvordan vi skal beskatte den anpart han vil forære os når det er mellem to selvkaber? Jeg håber i vil hjælpe. Bedste hilsner Jolle |
Hej
Det første spørgsmål er nemt - et holdingselskab må gerne eje en andel i et andet holdingselskab, men har jeres ven ikke et driftsselskab som egentlig er det I kunne belønnes med en ejerandel i?
Vedr. skatten (og processen generelt), så er mit bud at starte med at få en vurdering af hvilken kurs der kan sælges andele til uden at det får karakter af 'gave/betaling'. Dernæst kan selskabet I har hjulpet udbetale jer et honorar (som selvfølgelig beskattes). Netto-beløbet kan I så stifte et holdingselskab med og holdingselskabet sender så pengene tilbage til driftsselskabet som en udvidelse af selskabskapitalen. Dermed får I jeres ejer-andel.
For en transaktion af denne karakter vil jeg klart anbefale jer at få konkret "professionel" rådgivning.