Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApsDeling

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har lavet et Aps firma og nogle venner vil gerne være med i det , hvordan deler man selvskabet ud mellem dem så jeg fx har 40 % og de 2 andre 30 % være.

Prøvede google mig til svaret men det gik ikke rigtig.

Tænkte der nok var nogle kloge hovder her der ved det :)
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 16:45

Du sælger nogle af dine unoterede anpater, eller du udvider anpartskapitalen ved udstedelse af nye.

Begge dele vil med rimelighed kræve opgørelse af deres nutidsværdi, typisk baseret på nuværende indre værdi af selskabet + forventet udvikling.

De kan så sælges/udstedes til den over/under kurs i kan blive enige om, og det skal ske på markedsvilkår aht. tilskat.

Ved salg bliver dit realiserede resultat selvsagt skattepligtigt aktie-indkomst.

Der er givetvis krav om revisor til dette - og det kan anbefales uagtet.

Husk ejeraftale!

Tilmeldt 3. Feb 19
Skrevet kl. 17:21

Oh ok

Men er det noget en revisor skal klare eller noget man selv kan gøre , der er ingen rigtig værdi i firmaet da det er ny oprettet, og det som der er puttet i firmaet er der et gældsbrev på til mig så værdigen vil nok gå i nul.

?

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 18:03

DEr er vel 50.000kr i budne reserver, i form er likvider på en konto?

Du kan ikke stifte med gæld, idet egenkapitalen er bundet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12

Jan80:
Hej
Jeg har lavet et Aps firma og nogle venner vil gerne være med i det , hvordan deler man selvskabet ud mellem dem så jeg fx har 40 % og de 2 andre 30 % være.

Prøvede google mig til svaret men det gik ikke rigtig.

Tænkte der nok var nogle kloge hovder her der ved det :)

sælger dem heltholdvis 30% hver af dine anparter og hvis ikke det er muligt grundet antal - så skal der deles for at få antal der går op oi 4- 3 - 3 - til den pris i bliver enige om og du opgiver resultat - gevinst eller tab i forhold til stiftelse til skat - og I laver livsvigtig ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 19
Skrevet kl. 18:29
Nej selvfølig de 50.000 er der men har har der ud over lagt noget dele over i firmaet som jeg havede købt med private penge , det er de dele firma skylder mig , der af gældsbrev til mig men det er ud over de 50.000 kr selvfølig
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:29

Det er sådan set nemt nok at lave en 'aftale om overdragelse af anparter' eller 'aftale om kapitaltilførsel' og der er ikke noget revisor-krav. I dit tilfælde er det nok nemmest med kapitaltilførsel (udvide selskabskapitalen).

Som så meget andet er det bare først nemt når man har prøvet det før.

Hvis du alligevel vil gøre det selv, så skal du skal bl.a. kunne regne på selskabskapital og ejerandele og omforme det til skriftlige 'aftaler om kapitaltilførsel'.

Det sværeste er (som nævnt i andet svar) en ejeraftale der f.eks. kan diktere hvem der bestemmer hvad og hvilke forpligtelser ejerne har hver især, hvad der skal ske hvis de ikke lever op til forpligtelser, hvis de gerne vil sælge, etc. etc.

Som jeg læser dit indlæg, så vil jeg tro at du får brug for noget hands-on hjælp.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:45

Jan80:
Nej selvfølig de 50.000 er der men har har der ud over lagt noget dele over i firmaet som jeg havede købt med private penge , det er de dele firma skylder mig , der af gældsbrev til mig men det er ud over de 50.000 kr selvfølig

ikke lige til at forstå men hvis firmaet skylder den ene af jer nogle penge fordi I har lånt det penge (som det har købt ting af en af ejerne med) så er det lån jo helt uafhængig af at der sælges anparter - Det er firmaet der har lånet og det ændrer sig ikke af at du før fra en 100% ejer til en 40 og to 30% - det er så en gæld til en ejer og den skal der så lovmæssigt beregnes og betales rente for.

Det er stadigt et spørgsmål om at blive enige om hvad de to skal give for de to gange 30% og om kapitalen er sådan at det let kan deles. Ejer du 100% via 100 anparter af 500 kr - så er det let - du sælger bare 30 anparter til hver af de to - men ellers  og af hensyn til ejeraftale - tag hjælp til det her og betal dig fra det

vh John hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)