Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsregnskab i SummaSummarum???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Lang om længe synes jeg at jeg er ved at kunne finde ud af SummaSummarum, men jeg har et såørgsmål som jeg meget gerne ville have hjælp til.

Jeg kører erhverskørsel i min privatejet bil, og ville derfor gerne have noget kørselsgodtgørelse. I den anledning har jeg lavet et excel ark med dato, hvorfra/hvortil, km, tid, osv. Jeg mener at huske at man for noget ligende 3,20 kr. pr. km., men skal lige tjekke dette et sted.

Mit spørgsmål er derfor, hvilken kontonr skal jeg bruge i summasummarum? og skal jeg bare bogføre det en gang hver momsperiode med excel arket som billag?

Håber på jeres hjælp

Få overspillet din video til dvd hos www.medieland.dk

Fra Birkerød
Tilmeldt 20. Feb 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 11:22

P.t. er taksten 3,47 pr km for de første 20.000 km, du kører i året.

Venlig hilsen Grete F.

Tilmeldt 27. Sep 07
Skrevet kl. 11:24

Grete F.:

P.t. er taksten 3,47 pr km for de første 20.000 km, du kører i året.

Tak for servicen :-)

Fra Birkerød
Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 22:41

Jeg ved ikke, om nedenstående kan hjælpe dig:  

Jeg laver lønninger eksternt for et firma, og den enkelte medarbejder sender mig et excelark med kilometeropgørelse, som bliver omsat til beløb og skrevet på lønningslisten som kørselsgodtgørelse. (Mere hvis du har dig selv på lønningslisten, så er det en god idé at få det klaret ved hver lønudbetaling) 

I mit eget firma har jeg hidtil blot gjort kørselsgodtgørelsen op en gang årligt, når der skulle laves selvangivelse, - og vedlagt bilag. (Jeg er jo alene i mit enkeltmandsfirma)

I SummaSummarum er der i kontoplanen et kontonummer (8950) for kørsel og transport (driftsudgift) ... - ellers opretter du bare selv et nyt kontonummer, hvis du har brugt ovennævnte til anden transportudgift.

Det må være OK at bogføre for hver momsperiode; men husk at have ajourført dine firmakørte kilometer Smile

Venlig hilsen Grete F.

Tilmeldt 27. Sep 07
Skrevet kl. 18:14

Ja det var stor hjælp. Tak!

Jeg tror jeg opretter et nyt kontonummer som hedder erhvervskørsel i privat bil, men så bliver jeg bare i tvivl hvilke kontoer der skal debiteres og hvilke der skal krediteres. Kan du hjælpe mig med dette?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:13

Jeg er ked af at sige det men så kan de pågældende medarbejdere faktisk få problemer i forhold til Skat. Det du siger er jo at afregningen af kørselsgodtgørelse sker direkte mellem medarbejderne og dig som lønbogholder. Hvad med kontrol af de kørte kilometer. Der bør være en der attesterer at have kontrolleret de angivne kilometer og for mig at se er det mest hensigtsmæssigt at det er en person der tegner firmaet som attesterer.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Birkerød
Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 22:30

Skattekonsulenterne:

Jeg er ked af at sige det men så kan de pågældende medarbejdere faktisk få problemer i forhold til Skat. Det du siger er jo at afregningen af kørselsgodtgørelse sker direkte mellem medarbejderne og dig som lønbogholder. Hvad med kontrol af de kørte kilometer. Der bør være en der attesterer at have kontrolleret de angivne kilometer og for mig at se er det mest hensigtsmæssigt at det er en person der tegner firmaet som attesterer.  

Til Bent Zimmermann / Zimmermann Skatterådgivning ApS / Skat & Råd ApS

Jeg regner med dit indlæg var til mig?

I så fald kan jeg fortælle dig, at originalen med de kørte kilometer sendes / afleveres til arbejdsgiveren, som selvfølgelig har den øverste kontrol med den ansattes kørsel. Bilaget vedlægges kopien af lønsedlen, så revisoren har noget at kigge på :)

Venlig hilsen Grete F.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:28

JEP: Fint nok. Skat kan være lidt krakilere på det punkt så jeg ville sørge for at få arbejdsgiverens attestation ned på papir inden udbetaling. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)