Jeg er ansat i et aktieselskab, hvoraf jeg også ejer 10 pct. De 10 pct. er anskaffet via mit eget ApSholdingselskab. Jeg bruger pt. min private bil og får udbetalt km penge af driftsselskabet.
Mit spørgsmål går nu på. Kan jeg via mit holdingselskab lease en bil og anvende den både til det erhvervsmæssige i driftsselskabet og samtidig privat og holde alle udgifter i holdingselskabet? (herunder leasingydelser, brændstof, service og rep, forsikring, vægtafgift mv?)
Hvordan vil beskatningen være?
Skal jeg være ansat i holdingselskabet, eller er det ok blot at holde udgifterne der og overføre km penge fra driftsselskabet til holdingselskabet og så stadig kun være ansat i driftsselskabet?
Skal jeg være ansat i holdingselskabet, eller er det ok blot at holde udgifterne der og overføre km penge fra driftsselskabet til holdingselskabet og så stadig kun være ansat i driftsselskabet?
Kah har svaret på den anden del - men her blot nej du kan ikke få kørepenge uden at være ansat med helt reel løn = ikke få overført fra drift til holding - det er til dig som ansat med reel løn og indberetning til skat med lønnen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det lyder lidt for kreativt :-) Der er jo et krav om at udgifter som afholdes skal have til formål at sikre selskabets indtægter (eller noget i den stil). Det her ligner at holdingselskabet afholder en udgift relateret til at sikre indtægter i et andet selskab.
Desuden får du næppe godkendt momsregistrering i dit holdingselskab hvis der ikke er anden aktivitet end at eje kapital-andele og lignende.
Den med at "overføre km-penge fra driftsselskab til holdingselskab" lyder også helt skævt. Det kan i hvert fald ikke være "skattefri kørselsgodtgørelse".