John, jeg vil gerne høre, hvad du egentlig bygger den holdning på? Hvor i skattelovgivningen skelner reglerne for din beskatning mellem, om du har andre ansatte eller ej? Når man ejer et selskab og modtager løn fra det, betragtes man som ansat. Dette gælder fx. i relation til skattefri kørselsgodtgørelse, som man jo godt kan få, uanset om der er andre ansatte. Jeg vil også mene, at det gælder i forhold til reglerne om skattefri julegave, altså at man som ejer og ansat kan få denne, uanset om der er andre ansatte i virksomheden, da retten hertil jo er blevet lovfæstet i Ligningslovens § 16, stk. 3, 3. og 4. pkt. |
Jeg bruger kodeordet - at der er fradrag for udgifter som tjener til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten
Det gør personalegoder inden for de fastlagte grænser, ved at fastholde personale, men det gør en skattefri julegave til ejer alene selv IKKE.
Det er så også helt enkelt ud fra mange artikler og et konkret skriftlig svar fra skat - citat
Personalegoder til medarbejderne er fradragsberettigede, fordi de er en del af de ting, som gør, at medarbejderne finder det attraktivt at arbejde i en virksomhed. En ejerleder kan ikke give sig selv personalegoder som ene person.
Vh. Lisa
Et personalegode er et gode, du som arbejdsgiver betaler, og som dine ansatte kan bruge privat.
Værdien af personalegoder sidestilles med løn og skal medregnes til den personlige indkomst.
Personalegoder værdiansættes som hovedregel efter markedsværdien.
Og her svarer ADVODAN

Hej Helge,
Nej, en selvstændig erhvervsdrivende kan ikke skattefrit give sig selv en gave - heller ikke selvom der er tale om samme gave, som man giver sine ansatte.
Det gør ingen forskel om det er en ansat der fysisk køber gaverne.
En gave til sig selv anses ikke som nødvendig/et led i at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i ens firma.
venlig hilsen
Allan Højbak
Personalegoder kan man som udgangspunkt ikke give sig selv. Kørsel kan ikke sammenlignes - det er ikke et personalegode - og det må man benytte som lønnet i selskab eller som ejer i personlig virksomhed
Jeg tør godt fastholde at personalegoder netop accepteres som skattefrie inden for visse regler, fordi de er til for at fastholde personale og ikke for at ejer giver sig selv
PWC er her tilmed ude med advarsel om, at man som ikke per automatik som ejer bare kan tage julegave og meget andet - fordi man har en ansat - https://www.pwc.dk/da/arrangementer/2016/skat.pdf
Hej. Hvad må man som selvstændig? Hvis en selvstændig giver julegaver, kan han så også give sig selv en tilsvarende gave, som de andre får?
Hvad hvis han har en medarbejder til at stå for opgaven, vil det gøre en forskel?
Hvad hvis det er et enmandsfirma, der normalt kun har ejeren selv beskæftiget, må vedkommende så forære sig selv en firma julegave af sædvanlig karakter?
På forhånd tak. Mvh Helge