Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gaver til ansatte?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det har du hvis det er en egentlig ansat og du holder regler for julegaver - og ikke hvis personen i stedet for at være lønmodtager bliver ejer

vh John Hannover

John, jeg vil gerne høre, hvad du egentlig bygger den holdning på? Hvor i skattelovgivningen skelner reglerne for din beskatning mellem, om du har andre ansatte eller ej?

Når man ejer et selskab og modtager løn fra det, betragtes man som ansat. Dette gælder fx. i relation til skattefri kørselsgodtgørelse, som man jo godt kan få, uanset om der er andre ansatte. Jeg vil også mene, at det gælder i forhold til reglerne om skattefri julegave, altså at man som ejer og ansat kan få denne, uanset om der er andre ansatte i virksomheden, da retten hertil jo er blevet lovfæstet i Ligningslovens § 16, stk. 3, 3. og 4. pkt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:11

Jeg bruger kodeordet - at der er fradrag for udgifter som tjener til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten

Det gør personalegoder inden for de fastlagte grænser, ved at fastholde personale, men det gør en skattefri julegave til ejer alene selv IKKE.

Det er så også helt enkelt ud fra mange artikler og et konkret skriftlig svar fra skat - citat

Skat har i skriftligt svar til mig tilkendegivet:
Selvstændige, der har enkeltmandsvirksomhed eller eneejere af selskaber, kan fratrække udgifter, der er nødvendige for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden. Udgift til frugtkurv til ejeren anses ikke for at være en sådan udgift og dermed ikke fradragsberettiget - en selvstændig erhvervsdrivende vurderes at arbejde uanset, om de får goder eller ej
Personalegoder til medarbejderne er fradragsberettigede, fordi de er en del af de ting, som gør, at medarbejderne finder det attraktivt at arbejde i en virksomhed. En ejerleder kan ikke give sig selv personalegoder som ene person. 

Vh. Lisa 
Skat skriver i deres vejledning:

Et personalegode er et gode, du som arbejdsgiver betaler, og som dine ansatte kan bruge privat.

Værdien af personalegoder sidestilles med løn og skal medregnes til den personlige indkomst.

Personalegoder værdiansættes som hovedregel efter markedsværdien.

Og her svarer ADVODAN

Hej. Hvad må man som selvstændig? Hvis en selvstændig giver julegaver, kan han så også give sig selv en tilsvarende gave, som de andre får? 
Hvad hvis han har en medarbejder til at stå for opgaven, vil det gøre en forskel? 
Hvad hvis det er et enmandsfirma, der normalt kun har ejeren selv beskæftiget, må vedkommende så forære sig selv en firma julegave af sædvanlig karakter? 
På forhånd tak. Mvh Helge

Allan Højbak
21-12-2015 08:40:48 

Hej Helge, 
Nej, en selvstændig erhvervsdrivende kan ikke skattefrit give sig selv en gave - heller ikke selvom der er tale om samme gave, som man giver sine ansatte. 
Det gør ingen forskel om det er en ansat der fysisk køber gaverne. 
En gave til sig selv anses ikke som nødvendig/et led i at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i ens firma. 
venlig hilsen 
Allan Højbak 

Jeg har så set helt samme fra en række revisorer. 

Personalegoder kan man som udgangspunkt ikke give sig selv. Kørsel kan ikke sammenlignes - det er ikke et personalegode - og det må man benytte som lønnet i selskab eller som ejer i personlig virksomhed

Jeg tør godt fastholde at personalegoder netop accepteres som skattefrie inden for visse regler, fordi de er til for at fastholde personale og ikke for at ejer giver sig selv

PWC er her tilmed ude med advarsel om, at man som ikke per automatik som ejer bare kan tage julegave og meget andet - fordi man har en ansat - https://www.pwc.dk/da/arrangementer/2016/skat.pdf 
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 15:51

Nu er der forskel på gave og julegave Ta en kopi af linket og gå i google og indsæt. Det er dog fra Diniro

Julegaver - Sådan håndterer du julegaver til medarbejdere og ..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41

kah:

Nu er der forskel på gave og julegave Ta en kopi af linket og gå i google og indsæt. Det er dog fra Diniro

Julegaver - Sådan håndterer du julegaver til medarbejdere og ..

Ejer alene kan hverken give sig skattefri gave eller julegave - det er ikke på nogen måde en del af forudsætningen for at opretholde og skabe indtægten for en ejer

Det er så også heldigvis det som Dinero igen her - svarer korrekt på med citat

Hvis det kun er dig (ejeren), der er i virksomheden (altså ingen medarbejdere), må du IKKE købe julegaver til dig selv på firmaets regning. Det gælder også, hvis der er flere ejere i virksomheden. Der skal være medarbejdere i virksomheden, før du må fratrække købet af julegaver. Det gælder uanset, hvilken virksomhedstype du har.

vhj John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)