Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Restaurationsbranchen - Ønske om at blive selvstændig - Råd, vejledning og sparring

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoer,

Jeg er ny herinde, og kan se at i er virkelig gode til at give hinanden feedback og sparring. Jeg håber at jeg selv på sigt også kan bidrage med dette.

Jeg har gennem mange år arbejdet i restaurationsbranchen, den seneste håndfuld år i ledende stillinger. Det har altid været mit udgangspunkt at jeg en dag gerne ville have mit eget. Jeg har forskellige bevæggrunde for at have et stort ønske om at åbne min egen restaurant (og på sigt flere).

Jeg har via mit arbejde og min passion for branchen en stor indsigt i drift af restauration, og do’s and dont’s.

Jeg har en rigtig god stilling og sikkerhed i mit job. Jeg kan dog mærke at tidspunktet for at skulle noget andet er rigtigt nu, og jeg kunne i den forbindelse godt bruge nogle gode råd og noget sparring.

Er der nogen herinde der kan byde ind med erfaringer og gode råd? Hvad skal jeg have med i mine overvejelser?
Konceptet er udtænkt og forretningsplanen er dermed mere eller mindre på plads. Jeg er ikke kok, men jeg har en rigtig dygtig kok som gerne vil indgå i et partnerskab.

Jeg har taget kontakt til vækstcentret i København i forhold til sparring. Er der nogen herinde der kunne have forslag til andre former for sparring på iværksætteri indenfor restaurationsbranchen?

Sidst men ikke mindst: Finansiering. – Banken er i udgangspunktet ikke indstillet på at skulle investere i den branche desværre (Ikke særlig meget i hvert fald). De anbefaler mig at finde investorer til hjælp med opstart. Her er jeg bare lidt på bar bund. Er der nogen herinde der kender noget til, hvorledes man ville kunne søge investorer til et sådan projekt?

Jeg håber der er nogen der kan komme med gode inputs. Jeg ved godt det er en risikofyldt branche, men jeg har gjort mit forarbejde – og der er jo nogen der skal lykkes med det ☺
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Med hensyn til finansieringen kan jeg kun anbefale, at i får etableret den fornødne opsparing til opstarten selv. At tage lån giver bare unødige udgifter, som ligger yderligere pres på jer og økonomien i opstarten og så ved jeg udemærket godt, at der skal en hel del penge til, hvis der er tale om opstart af en restaurant.

Location location og location ! Den rigtige beliggendhed er guld værd. Samtidig skal i have en god forståelse af nærområdet, så i får sikret jer, at der ikke er alt for skarpe konkurenter med samme koncept i den umiddelbare nærhed. Det dur fx. ikke, at have 5 bøf restauranter på stribe. Der kommer i nederst i hierakiet og skal først have opbygget en vis kunde loyalitet før i kan tage kampen op med de øvrige (med mindre de er helt til hest...).

Få lavet et ordentligt og gennemarbejdet koncept, som afdækker et konkret behov, der hvor i slår jer ned. Det er alfa og omega, at i er helt skarpe på konceptet og hvad i byder ind med. Herunder også hvordan jeres menu præcist skal skrues sammen og hold nu menuen relativt begrænset. En mindre menu giver bedre overblik over hvilke råvarer som skal bruges, samt også mulighed for, at begrænse dette samt evt. madspild. Det er også vigtigt at have styr på konceptet ifht. at have en vurdering af hvad hver ret koster i produktion og derfor hvad i skal sælge den til for at det hele løber rundt ifht. øvrige kapacitetsomkostninger. Sørg for at få indrettet jer, både i forhold til bogføring, men også det anvendte POS så i kan holde styr på mad%, drikkevarer %'er mv.

Sidst men ikke mindst - lønninger. Jo mere i selv kan tage fra og have færre ansatte i starten, des bedre. Lønprocenten er en af de største udgifter i en restaurant og jo bedre i får styret denne ifht. bemandingen de enkelte dage, des bedre.

Hvis ikke i har midlerne til at gå fuld restaurant her og nu, hvad så med at køre en madvogn i 1-2 år og få opbygget midler den vej igennem, mens i kan teste konceptet af ?

Søg evt. inspiration i vores guide om restaurationsbranchen: https://www.pwc.dk/da/services/sme/hotel-restauration.html

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)