Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

125% afkast. Lån til investering i værdipapir. Skatte spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har i 2018 produceret et godt afkastinvestering. Der er interesse for at låne mit firma penge mod et resultat baseret rente eller udbytte.

Eks: Mit firma låner 100.000 kroner af virksomhed XYZ og klare det godt i markederne. Nu er lånet fra XYZ 200.000 kroner værd.

1: Hvordan udbetaler jeg det, som renter eller udbytte?

2: Hvordan skal det beskattes, og har jeg indberetningspligt i forbindelse med sådan et lån?

3: Hvilke felt skal dette påtegnes på selvangivelsen?

4: Kan jeg fradrage den renteudgift jeg har på lånet? 

Eks: Mit firma låner 100.000 kroner af virksomhed XYZ og klare det dårligt i markederne. Nu er lånet fra XYZ 50.000 kroner værd.

1: XYZ er indforstået med risikoen for nedskrivning af gælden ved tab på driften i mit firma, kan han fradrage tabet? 

Håber i kan hjælpe, eller pege mig i retningen af en som kan.

Mvh.

CBang

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

CBang:

Eks: Mit firma låner 100.000 kroner af virksomhed XYZ og klare det godt i markederne. Nu er lånet fra XYZ 200.000 kroner værd.

1: Hvordan udbetaler jeg det, som renter eller udbytte?

2: Hvordan skal det beskattes, og har jeg indberetningspligt i forbindelse med sådan et lån?

3: Hvilke felt skal dette påtegnes på selvangivelsen?

4: Kan jeg fradrage den renteudgift jeg har på lånet? 

Først og fremmest må du gøre op om det er dit firma eller dig selv der låner de penge. Er det i personlig virksomhed - så er det som udgangspunkt dig selv - med mindre du bruger VSO og i selskab er det altid firmaet

1 Som rente eller overkurs for lånet op tilbagebetalingsdato - Udbytte er kun til ejere af selskaber og i forhold til ejerprocent.

2 Hvis det er til en privat har du som firma indberetningspligt for renten vil jeg mene - uden at være sikker. Du taler udbytte, så går lidt ud fra du tænker selskabsform

3 renteindtægt/kapital indkomst for modtager - renteudgift for selskabet

4 som udgangspunkt ja - enten i firmaet eller som personligt fradrag som modregning af indtægten fra værdipapiret (som jo ligeså godt kan have givet tab - og som i selskabsform udløser lagerbeskatning uanset realiseret eller ikke 31/12)

----------

Om der så er andre ting - ja måske hvis du som firma nu optræder som investeringsfirma mm - så kan der være tilladelser der kræves

Da det her er lidt kompliceret, så sæt dig ½ time med en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for svar. Det er meget relevant og brugbart. 

Det er gennem mit ApS jeg skal låne pengene. Og det er fra et andet selskab.

Hvis jeg taber halvdelen af långivers penge, og han nedskriver lånet, så skal mit firma betale skat af det afskrevne beløb. Enten som gave eller indkomst. Hvordan kommer jeg uden om det? Uden at skulle lukke firmaet. 

Kan jeg tillade mig at betale lånet tilbage med eksempelvis 100% i rente hvis det går godt? Vil SKAT studse over det?

CBang

En revisor skal jeg helt sikkert have. Findes der mon nogen her som ved en masse om netop dette emne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er en kompliceret sag du er igang med. Der kan godt laves indskud som lån - som alene kan tilbagebetales fra en indtægt som det lån er givet helt specifikt til. Sker det ikke  kommer indtægten ikke, så har indskyder tabt sine penge uden du beskattes af en fiktiv indtægt mig bekendt.  Det afhænger af de aftalte betingelser  men indskyder har så heller ikke nødvendigvis fradrag for tabet - det må du undersøge.

Der kan godt laves investering i et eller andet projekt - og dermed ville jeg mene også i en investeringskonstruktion - hvor der alene betales tilbage ved succes og den kan også være betinget af størrelsen af succeen

Det kunne være en investor der skød penge ind i bygning af en prototype fly - mod at pengene kun kan tilbagebetales hvis prototypen fører til et fly der sælges, hvor investor så skal have 30% af alle fremtidige indtægter fra flyet - men hvor investors penge er tabt, hvis prototypen aldrig lykkes

OM du så må drive investeringsvirksomhed for andre uden videre i dit ApS må du også undersøge

vent på klogere hoveder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CBang:

En revisor skal jeg helt sikkert have. Findes der mon nogen her som ved en masse om netop dette emne?

Cookie - John Hannover:

OM du så må drive investeringsvirksomhed for andre uden videre i dit ApS må du også undersøge

Glem alt om beskatning af kursgevinster osv.

 

Du skal allerførst have afklaret om du er omfattet af lov om finansiel virksomhed.

Gå til et af de større revisionshuse og ja jeg ved godt det koster mere, men du sover også bedre om natten med deres konklusion.

Tilmeldt 7. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

De er dyre ja. Så meget, at det ikke kan svare sig for mig at fortsætte, hvis jeg skal forbi dem(har spurgt).
Håber at det er muligt at få svar herinde.

Fik dette svar fra en revisor:
Så længe det er små beløb(mener det var et tocifret millionbeløb det skulle overstige) og en sluttet kreds, så var det ikke noget problem.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)