Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Download af hjemmeside

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

I en Facebook gruppe faldt jeg over et tråd hvor der er en der spørger om hvordan man downloader en hjemmeside. Det skal siges at jeg ikke er ude på at misbruge andres tekster, billeder, grafik, design osv.

Men mit spørgsmål er om jeg må downloade en hjemmeside og bruge selve koden? Altså lege med det på mit PC og bruge det jeg kan, i stedet for at starte fra bunden af?

Hvad er GO eller NO GO?

 

På forhånd tak

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver ikke mening. Det du kan downloade via din browser er statiske filer, en moderne hjemmeside er meget mere end det.

Download wordpress og et gratis tema til at komme igang i stedet for.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent moralsk er det i hvert fald et NO GO!

Man skal ikke tage ting uden at spørge. Hvis du er i tvivl, så kan du jo bare ringe og få lov af den, der ejer hjemmesiden. 

Herudover, så er det sikkert lavet i et stykke betalingssoftware, som der er nogle andre, der har rettigheder til.

Så herfra ville svaret være 100% sikkert et nej.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 13
Fra  filBoks Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes massevis af gratis skabeloner du kan tage udgangspunkt i.

Prøv fx. at søge på "free web page template".

Skabeloner er bedre dokumenterede og forklaret end live sites, hvor det ofte er svært, at afkode sammenhængene mellem html, css, og script (desuden kan der være server-script, som du slet ikke kan se).

God arbejdslyst Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke direkte tage kode og kopiere den ind på dit eget site.
Men du må gerne udforske en opsætning og finde dens dokumentation.

Du skal bare til hver en tid kunne sige at du har taget koden fra dokumentationssiden og ikke fra hjemmesiden du har kigget på.
Det kan være f.eks. et javascript hvor man bruger jquery til at hente billeder, hvis du kan finde dokumentation på den opsætning, så kan du sætte noget sammen på baggrund af dokumentationen.

Hvis firmaet har udarbejdet et javascript, som udfører kommandoer i en bestemt rækkefølge og der kommer et bestemt resultat ud af det, så har de copyright på det. Ikke patent, bare copyright.

Hvis firmaet bruger et standard framework som f.eks. bootstrap og har brugt standard kommandoer, så har de ikke copyright på det, da dette vil findes i dokumentationen af bootstrap, men de kan have copyright på designet, som ikke må kopieres.

Det er fordi, bootstrap og jquery er underlagt MIT licenser, og man kan ikke lægge en commerciel copyright ovenpå en sådan open source licens.

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

gweb:

Det giver ikke mening. Det du kan downloade via din browser er statiske filer, en moderne hjemmeside er meget mere end det.

Download wordpress og et gratis tema til at komme igang i stedet for.

Hej og tak for dit svar

Ja det giver ikke mening men ville alligevel spørge og ja det er kun statiske filer man kan downloade. Det er jeg helt med på

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Rent moralsk er det i hvert fald et NO GO!

Man skal ikke tage ting uden at spørge. Hvis du er i tvivl, så kan du jo bare ringe og få lov af den, der ejer hjemmesiden. 

Herudover, så er det sikkert lavet i et stykke betalingssoftware, som der er nogle andre, der har rettigheder til.

Så herfra ville svaret være 100% sikkert et nej.

Hej Flemming

Tak for svar og jeg er med på hvad du mener. Men der er tale om statiske filer feks HTML, CSS osv.

Det er nok begrænset hvad man kan downloade af koden.

Og nej jeg tager ikke noget uden at spørge om lov

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Bo Christensen:

Der findes massevis af gratis skabeloner du kan tage udgangspunkt i.

Prøv fx. at søge på "free web page template".

Skabeloner er bedre dokumenterede og forklaret end live sites, hvor det ofte er svært, at afkode sammenhængene mellem html, css, og script (desuden kan der være server-script, som du slet ikke kan se).

God arbejdslyst Wink

Hej Bo

Tak for dit svar og dit forslag. Vil tage et kig på Google og se hvad der dukker op interessant 

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

pbille:

Du må ikke direkte tage kode og kopiere den ind på dit eget site.
Men du må gerne udforske en opsætning og finde dens dokumentation.

Du skal bare til hver en tid kunne sige at du har taget koden fra dokumentationssiden og ikke fra hjemmesiden du har kigget på.
Det kan være f.eks. et javascript hvor man bruger jquery til at hente billeder, hvis du kan finde dokumentation på den opsætning, så kan du sætte noget sammen på baggrund af dokumentationen.

Hvis firmaet har udarbejdet et javascript, som udfører kommandoer i en bestemt rækkefølge og der kommer et bestemt resultat ud af det, så har de copyright på det. Ikke patent, bare copyright.

Hvis firmaet bruger et standard framework som f.eks. bootstrap og har brugt standard kommandoer, så har de ikke copyright på det, da dette vil findes i dokumentationen af bootstrap, men de kan have copyright på designet, som ikke må kopieres.

Det er fordi, bootstrap og jquery er underlagt MIT licenser, og man kan ikke lægge en commerciel copyright ovenpå en sådan open source licens.

Hej og tak for dit svar.

Du rammer plet mht det jeg har i tankerne. Vil blot bruge det til ren inspiration og ikke direkte kopiere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)