Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig og førtidspebtion

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg har brug for nogle gode råd om at blive selvstændig som førtidspensionist.

Jeg har længe gået med en lille iværksætter i maven og nu syntes jeg det skal være, da jeg har mulighed for et samarbejde med en større virksomhed, som jeg kender gennem mange år.

Hvad skal jeg tænke på i forhold til at blive selvstændig?

Jeg tænker her på regler fra kommune og stat?

Hvilken virksomheds form vil være optimal til en enkeltmands virksomhed?

Og hvilke faldgrupper skal jeg være opmærksom på generelt set som ny startet virksomhed?

Håber der er nogle med nogle gode råd, selv om mine spørgsmål måske ikke er super præcise…

Mvh. Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:05

Hej Henrik

Ja, ville nok vende den om hvis jeg var dig og først tænke på hvad jeg havde lyst til og hvad du er rigtig god til, hvad du evt. har erfaringer med osv.. Det burde ikke være bekvemlighed og regler der skal afgøre dit valg med det du mener er det rigtige for dig. Husk at det jo ikke er det at være selvstændig der er sjovt i sig selv, men det at du laver noget du virkelig brænder for. Succesen kommer når du så oven i købet er god til dit håndværk og kan gøre det til en god ferretning.

Det var lige hvad jeg ville gøre i den situation.

Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 10:24
Hej Henning.Tak for dit svar, men jeg har styr på mit produkt som er konsulent ydelser indenfor IT.Jeg er meget enig i at man skal nok komme frem hvis man brænder for det, men som nystartet virksomhed kan man selv om man har et godt håndværk falde i nogle administrative fælder.Det bla. Dem jeg gerne vil undgå ved at høre om andres erfaring.Samt hvordan jeg bedst sikre mig økonomisk i forhold til min førtidspension. Mvh. Henrik

Fra Esbjerg
Tilmeldt 13. Sep 06
Indlæg ialt: 638
Skrevet kl. 19:06

Hej Henrik

Afhængig af hvornår du er blevet førtidspensionist, mener jeg der er nogle regler som siger at de modregner det du tjener i din ydelse. D.v.s at hvis du til at starte med tjener 4000 kr om måneden, så trækker de det fra din pension, så du får det mindre i pension.

Hvis du så på et tidspunkt tjener mere end du får i førtidspension kan du jo opsige din pension, og hvis du en dag finder ud af at det ikke går alligevel, så kan du få din førtidspension tilbage igen.

Men du bør snakke med din sagsbehandler, fordi han/hun kender de præcise regler, om dette gælder for dig eller ikke.

Hvis du er i tvivl om alt det administrative, så tilmeld dig et iværksætter kursus. Her bliver du introduceret for alt det du har brug for at vide lige fra bogføring til markedsføring. Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men det tilbydes jævnligt i de større byer. Ellers er der også internetsider hvor du kan finde råd som f.eks: www.startvaekst.dk og www.100svar.dk

Held og lykke!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03

Hej Henrik,

Jeg skal ikke gøre mig klog på de regler der regulerer pensionen iht. anden indkomst, for dem har jeg ingen indsigt i.  Men der må jo være en årsag til at du er blevet tilkendt pensionen, så det indikerer at du måske ikke har fysisk eller psyke til at arbejde 160,33 timer om måneden.

Du skulle jo nødigt komme i en situation hvor du forringer din levevis – så jeg kan kun opfordre dig til det samme som misel – rund problemstillingen med en sagsbehandler i din kommune, og sørg for at få evt. aftaler skriftligt.

Falder det møde fordelagtigt ud, så vil jeg nok ud fra det oplyste anbefale at du starte som enkeltmandsvirksomhed, og skulle du så på et tidspunkt få et nettooverskud før renter på over ca. 320 tusinde p.a. så kan du benytte virksomhedsordningen eller omdanne til ApS.

Men som professionel rådgiver – så vil jeg også påpege, at du ikke må lægge alle æggene i samme kurv, helt fint med en god opstartskunde … men når det er på plads, så skal der lidt flere til, så der kommer lidt risikospredning…

Og så bare pøjpøj herfra!! Yes

Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 13:22

Hej Alle.

Og tak for svarene, beklager den lange svar tid.

Med hensyn til virksomheds type, ville det være en fordel for mig at lave et aps?

Tænker her på at komunen modregner alt overskud i enkeltmands virksomhed som så modregnes i pentionen, så for at gøre det nemmere at opspare i firmaet ville det være en fordel med et aps???

Mvh. Henrik

Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 13:40

Hej Misel.

Jeg har en pension efter den nye pensions lov.Det med sagsbehandler er lettere sagt end gjort.... :-)De er ikke nemme at få fat i for tiden, men jeg giver ikke op.. :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)