Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af produkter til udlejning. Hvordan med bogføring mm?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 26. Jan 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har netop haft en opgave, hvor jeg indretter udstillingshuse. Her har jeg indrettet huset, og købt al inventar, som ejeren af huset så lejer af mig i en 6 måneders periode. 

Jeg har i Dinero bogført produkterne, som varekøb, men er nu kommet i tvivl om det er korrekt?.

Jeg får varerne tilbage om 6 måneder, og de har jo så været brugt i 6 måneder, og derved ikke nye. Skal de tælles med, når jeg skal optælle varelager ved årsskiftet?.

En del af produkterne, vil jeg formentlig skrotte efter periodens udløb, mens andre vil kunne sælges til en meget lav pris.

Er lidt i tvivl om, hvordan jeg forholder mig til dette i forhold til mit regnskab?.

Håber i kan hjælpe mig 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du skal bogføre det som køb af et aktiv med en afskrivningsprofil på. De kan så være afskrevet over kort tid eller over lang tid. Hvis du så ender med at sælge dem senere så flyttes de fra aktivposten over til vareforbrug til den værdi de har på faktureringstidspunktet og du laver da en faktura som planlagt. Sælges det under den værdi aktivet har på det tidspunkt så sælges de med tab.

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu jeg ikke ekspert i bogføring, langt fra da jeg er jurist. Men kender nok en der kan hjælpe dig hvis ikke du får et svar fra en bogfører :-)

Vil dog mene det er ok at sætte det som vareindkøb, formoder du også registrere lejeindtægterne? De varer du skrotter kan du formentlig fradrage som tab i din virksomhed.
Tilmeldt 26. Jan 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke helt fået svar på spørgsmålet endnu. Umiddelbart tænker jeg, at bogføre det som aktiver med straksafskrivelse (alle produkter er under beløbsgrænsen).

Når de kommer retur vil jeg så enten skrotte eller forære dem til genbrug. Skal jeg gøre noget regnskabsmæssigt her, når de er afskrevet ?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det er det varekøb, Når du får produkterne tilbage og du måske har solgt noget af det så  ved årsslutningen vurdere du værdien

af restlageret og krediter dette ultimo lager i resultatopg og debiter lager i aktiver. 

Du skriver alle produkter er under beløbsgrænsen

Men i dette tilfælde er det den samlede købssum når vi snakker afskrivning

Tilmeldt 26. Jan 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan nogen give et klart svar på, om det skal bogføres som varekøb eller som aktiv med straksafskrivning?

Hvis varekøb, så skrotter jeg jo hovedparten af produkterne når de kommer retur. HvordN håndteres det i regnskabet ? (Dinero)

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
klintdrupp:

Kan nogen give et klart svar på, om det skal bogføres som varekøb eller som aktiv med straksafskrivning?



Hvis varekøb, så skrotter jeg jo hovedparten af produkterne når de kommer retur. HvordN håndteres det i regnskabet ? (Dinero)

Vil lige høre min bogføringsmand om han kan svare på dette uden det koster noget. Og om jeg i givet fald må videregive hans nummer til dig :-)
Tilmeldt 26. Jan 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være fantastisk, tak :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

VAREKØB !!!

Det er jo noget du sælger, skal du afskrive er det noget du køber til brug i virksomheden.

Som skrevet 

Du debiter købet som varekøb i resultatopg, når du får varene retur skrotter du det der skal skrottes, vurderer resten til en pris, hvor du krediter ULTIMOLAGER i resultatopg og debiter lager i aktiver, så har du indtægtsført det du har trukket for meget fra. Disse kontoer findes i Diniro.   

Tilmeldt 26. Jan 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for svar :). Det er mit første regnskabsår. Skal jeg medregne de udlejede varer når jeg optæller varelagre ved årsskiftet ?.

Også trækker jeg dem ud igen når de skrottes til Marts næste år?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)