Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udleje: Korrekt fastsættelse af husleje

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber at kunne få lidt hjælp fra nogle, der er lidt mere velbevandrede i de mange regler for fastsættelse af husleje.

Min far ejer en lejlighed 200m fra Vanløse Torv, som jeg har lejet af ham. Bygningen er opført i 1983 og har over 7 lejligheder. Min husleje til ham er månedligt 7250 kr. inkl. aconto varme. Dertil betaler jeg internet, el og vand.

Lejligheden er i fin stand. Nye døre, karme og helt nyt toilet. Køkkenet er ældre, men velfungerende og med nyt køleskab.

Jeg ønsker fra 1. januar at udleje et værelse på 14 kvm. Som jeg forstår det, er jeg en 'lejer' der 'fremlejer' et værelse, hvormed det bliver en udlejning under kategorien 'accessorisk værelse'. Derved skal huslejen fastsættes ved 'det lejedes værdi' (correct me if I'm wrong). Jeg ønsker at tage mest muligt i husleje indenfor en fair grænse, ift. huslejenævnets anbefalinger. Mine spørgsmål er derfor:

1. Hvad kan jeg tillade mig at tage i husleje?

2. Hvilket forbrug SKAL være inkluderet i huslejen (el, varme, vand?) - for mit vedkommende kører alt andet end varme ved siden af.

3. Vil det gøre en forskel, hvis jeg udlejer møbleret, og hvordan vurdere jeg, hvad der er rimeligt?

4. Andet jeg bør vide / tage højde for?

Jeg vil være meget taknemmelig for vejledning :)

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne er lidt anderledes for fremleje og udleje af værelser. Skal nok lige kigge op på det imorgen, da jeg ikke lige husker alle paragraffer i hovedet.

Hvis du vil være sikker, så kan du høre huslejenævnet om lejeværdi. Kan ikke huske hvad det koster, ikke meget men heller ikke lidt.

Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere, ellers smider jeg bare paragrafferne op når jeg kommer i nærheden af dem :-)

Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det sætter jeg pris på.

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Til en start, linker jeg lige denne, skulle gerne give dig et nogenlunde overblik :-)

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Bolig/Bolig/Udlejning-af-enkeltv%C3%A6relser.aspx

hvad du kan tillade dig at i husleje er svært at sige, du er nødt til at finde sammenlignelige lejemål og fastsætte det på tilsvarende måde. Alternativt, som jeg nævnte og fremgår af link, så tag fat i huslejenævnet og hør om de kan give en vurdering af hvad lejen med rimelighed kan fastsættes til i dit tilfælde. Kan godt tænkes det koster lidt, men det er til gengæld den mest sikre måde at gå frem.

Hvilket forbrug der SKAL være med, er svært at svare på. Som udgangspunkt må forbrug ikke være indeholdt i lejen, men § 36, stk. 3, nr. 2 giver mulighed for at man gør det ved værelser. Dette vil nok være den nemmeste løsning, da alternativet er at sætte en måler op eller afregne forbrug på baggrund af størrelsen af værelset ift. lejemålet.

Bør ikke betyde noget om det er møbleret eller ej, medmindre der er noget der reelt kan øge det lejedes værdi fordi det er en forbedring.

Du bør nok også få tjekket op på skattereglerne for udleje af værelser.
Tilmeldt 16. Nov 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Quuade. Skat er nok en af de få ting jeg har styr på som økonom ;)

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det jo intet problem for dig :-D 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)