Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

krav til kontoplan

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Den selvlærte:
lov kan ikke fortolkes.

og så har man igen problemet men "god bogføringskik" , som stort set er et fortolknings spørgsmål.
Men den lader jeg nu ligge.
Men det kunne være sjovt at vide hvordan andre fortolker dette.
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bogføringslovens § 14, stk. 2, nr. 2 kræver:

Stk. 2. Beskrivelsen af registreringen af transaktioner skal i det mindste indeholde tilstrækkelige oplysninger om,

2) hvorledes systemerne sikrer en fuldstændig og nøjagtig registrering af transaktioner, herunder konteringsinstruks, benyttede edb-systemer, manuelle rutiner m.v.,

Ifølge Erhvervsstyrelsens Bogføringsvejledning, https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/bogfoeringsvejledningen.pdf omfatter en konteringsinstruks som minimum en kontoplan (vejledningens side 89).

Så for at overholde bogføringsloven, skal du have en kontoplan. 

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
I virksomheder med få registreringer vil bogføringen derimod ofte kunne være næsten selvforklarende. Her kan indlysende og logiske sammenhænge mellem transaktionerne og deres afspejling i registreringerne meget ofte føre til særdeles lave krav til beskrivelsen af virksomhedens bogføring. Eller snarere, at de dele, der er selvindlysende for enhver, ikke behøver at blive medtaget i en egentlig beskrivelse. I systembeskrivelsen for sådanne virksomheder kan man tænke sig, at en egentlig konteringsinstruks er unødvendig, fordi der er tale om så elementære, alment forudsatte konti og behov, at det er overflødigt at udarbejde en formel beskrivelse heraf.
side 69
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pardon my french.

Ævl ævl ævl

Det er meningsløst at tro at man kan lave seriøst bogholderi og regnskab uden bogføring på forskellige konti. F.eks.
Bank
Indtægter
Omkostninger
Egenkapital

Konti bor i en kontoplan.

Ergo kan man ikke opfylde lovkrav om forsvarlig bogføring uden konti, og dermed en kontoplan.

Du kan fluek.... tekster så meget du vil, men det ændrer ikke på de faktiske behov.

Den eneste undtagelse jeg kan tænke, er virksomheder HELT uden aktivitet.

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

eksempel.

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, hvorfra jeg sælger mine ydelser 4 gang om året. Jeg holder mig under 50.000 kr, så jeg er ikke moms registret, og der for ikke behøver et momsregnskab.

Jeg får 4 faktura om året, pengene går direkte i på erhvervskontoen.

Laver et Excel ark med 4 linjer, en for hver faktura.

Indsat i banken x kr. jævnfør faktura x

Jeg kan ikke loven se at jeg behøver en kontoplan for dette.

En kontoplan er en god ting at have, med det er IKKE et krav i bogføringsloven.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)