Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stifte holding i danmark som svensk boende og arbejdende

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har læst mig frem til at når jeg bor i sverige og får løn fra danmark er jeg delvist beskattet i danmark på omkring 8% AM og 15% løn.

Mit spørgsmål er, hvis jeg aldrig er inden for danmarks grænser i forhold til arbejde for dette holding selskab, hvordan skal jeg så forholde mig til det hvis jeg udbetaler løn frem for udbytte?

Svensk udbytteskat er 30% flat af enhver krone, hvilket jeg vurdere favorabelt at lønne mig selv imod 8%+15%=23% skat hvis:

Nu er mit spørgsmål, når jeg betaler skat i danmark, skal jeg så yderligere betale skat i sverige? eller er det -kun- i danmark?

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja selvfølgelig forudsætter det at driftselskaber osv tjener penge og føre penge op i holding, men tænker specifikt på løn og skat fra holdng til mig fra dansk virksomhed til svensk borger.

Når jeg i virksomheden har tilbageholdt 8% AM og 15% dansk skat, er der så yderligere jeg skal forholde mig til?

- Ud fra det jeg læste, er jeg ikke 100% sikker på om jeg skal oplyse til svenske skatteverket at jeg har tjent x kr i dk som er beskattet i dk eller?

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Alex W.:

Ja selvfølgelig forudsætter det at driftselskaber osv tjener penge og føre penge op i holding, men tænker specifikt på løn og skat fra holdng til mig fra dansk virksomhed til svensk borger.

Når jeg i virksomheden har tilbageholdt 8% AM og 15% dansk skat, er der så yderligere jeg skal forholde mig til?

- Ud fra det jeg læste, er jeg ikke 100% sikker på om jeg skal oplyse til svenske skatteverket at jeg har tjent x kr i dk som er beskattet i dk eller?

normalt betaler holding jo ikke løn, det hænger jo sammen med arbejde udført - de betaler udbytte. Jeg kan ikke sige jeg lige forstår den med 7 am og 15% dansk skat, det må jo forudsætte at der er tale om en eller anden dobbeltbeskatnings aftale med Sverige som tager skat også - du kan vel ikke tjene løn i dk til am 8 og så 15% skat uanset du bor i udlandet - uden det er fordi der sker en tilretning grundet noget dobbelt beskatning men - ved ikke hvad baggrunden for de 8% am (jo dem forstår jeg) . men de 15% skat - men det kan være mig der ikke hænger med så håb på andre eller tag en revisor

Jeg tør godt sige man ikke kan nøjes med 8 +15 af rest ved løn fra dansk virksomhed uden der sker et eller andet iht dobbelt beskatningsoverenskomst og indberetning i sverige hvor du jo så må være fuldt skattepligtig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Udgangspunktet for dig personligt er at du skal afregne en skat i dk for det arbejde du får løn fra her. Jeg er ikke lige inde i reglerne om svenske arbejdstagere i DK, så kan ikke udtale mig om de 7/15% du nævner er korrekt, alternativt ville der skulle ske fuld skat på din danske løn.
Denne skal så indberettes til Sverige, hvor du vil være fuld skattepligt, som bosiddende. Den skat du har betalt iDK vil du så have creditlempelse for (nedslag i din svenske skat).
Det helt samme gælder udbytte du får ud personligt. Dk aconto skat på 27% og herefter fuld Sverige skat, med nedslag. Her kan der dog godt være en begrænsning på at du kun får 15% credit nedslag og skal søge resten retur fra DK.

Nu nævner du videre at du kun er i Sverige og aldrig i DK. Udgangspunktet er at det danske selskab derfor følger ledelsens sæde og derfor er fuldt skattepligtigt i Sverige, dog med samme ordning som for dig personligt. Dk selskab indberetter til skat i dk, afregner lokal Skat, men også til skat i Sverige og der får nedslag for den danske skat.

Herudover har du også et problem med social sikring, hvis du lønnes og afregner sociale omkostninger i DK via dit selskab, da du reelt udfører arbejder i Sverige og derfor er sikringspligtig i Sverige, hvilket kan være dyrt hvis du tages i en kontrol!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandt en god side på Skatteverket (svenske skatteside) og kom frem til et par regler

1. Mere end 50% af arbejdet på en 3 mdr periode skal være udført i arbejdsgivers land for kun at være skattepligtigt i arbejdsgivers land

2. Udbytte er KUN beskattet i sverige, uanset hvilket land udbetaler den (ifg deres hjemmeside)

^

Ud fra overstående, da jeg ikke arbejder i danmark for mit holding, ville det ikke give meget mening for at mig at udbetale løn. Derimod er holding svensk skattet, hvilket er flad skat på 30%

Mange tak for jeres tid!

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Alex W.:

Fandt en god side på Skatteverket (svenske skatteside) og kom frem til et par regler

1. Mere end 50% af arbejdet på en 3 mdr periode skal være udført i arbejdsgivers land for kun at være skattepligtigt i arbejdsgivers land

2. Udbytte er KUN beskattet i sverige, uanset hvilket land udbetaler den (ifg deres hjemmeside)

^

Ud fra overstående, da jeg ikke arbejder i danmark for mit holding, ville det ikke give meget mening for at mig at udbetale løn. Derimod er holding svensk skattet, hvilket er flad skat på 30%

Mange tak for jeres tid!

Jeg vil pege på, at udbytte jo fordrer overskud og overskud beskattes i DK for holding med 22% selskabsskat, som ikke reguleres af hvor du som person og ejer beskattes - så jo først 22% og så 30% af resten eller ca 44% or whatever

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ved godt at driftselskaberne betaler 22% skat hvis de er pladseret i Danmark, men mit holding betaler jo ikke skat per sé. Derfor regner jeg kun i mit private udbytteskat, som vil svare til 30% i Sverige.

Ved også godt at firmaet skal kunne redegøre for at udbetaling af udbytte ikke sætter firmaet i financiel risiko, så kommer ikke til at smide den under de 50.000kr værdi + estimeret bank og revisor omkostninger.

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Altså for at dit holding lovligt kan betale udbytte fra DK (og det er det jeg går ud fra du vil) så vil det overskud der fører til udbytte - enten være beskattet i Sverige som selskabsskat (vist 20% mod dansk 22%) eller hvis det er dansk drift - med 22%. Ellers har holding jo ikke mulighed for at betale udbytte, der jo kun må udloddes af frie reserver. Dem kan holding vel kun komme til at have, ved at drift fører udbytte op fra sig - beskattet i drift men uden yderligere, eller - hvis holding tjener penge på egne værdipapirer - som overskud i holding, der så beskattes med 22% af det overskud

Jeg kan ikke se hvordan du vil få udbytte ud fra holding, uden det overskud der skal lede til udbyttet, vil være selskabsbeskattet. Det er som jeg ser det ikke muligt at udbetale nogen form for udbytte fra andet end fri reserver som jeg i holding ikke kan se komme fra andet end - selskabsbeskattet overskud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)