Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Hobbykennel

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg går med tanker om min hund skal få hvalpe inden for et par år. Jeg har læst lidt omkring og har et par spørgsmål, som nogen måske kan hjælpe lidt med.

Vi laver en hobbykennel, det bliver max ét kul om året, så jeg skal ikke ansøge om kenneret hos politiet. Men jeg kan forstå, at hvis et kommende salg overskrider 50.000 skal jeg indberette moms, og lige meget hvad skal jeg betale skat af salget. "Goldendoodle" - racen er ikke anerkendt i dansk kennelklub så offiicielle stamtavler m.m er ikke at fremskaffe, men stadig kan 5-8 hvalpe godt give et salg af den pris.

Spørgsmål:
Jeg har haft en del udgifter i indeværende år ved køb af hvalp, hundemad, udstyr mm. Hvis jeg opretter en kennel som personvirksomhed i år, kan jeg så indberette dette som udgifter og trække fra i skat, samt negativ moms, og bliver det så fratrukket fra min person skat eller står det som negativ skat til næste år hvor jeg bliver skat skyldig pga evt. salg?

Kan jeg oprette en virksomhed nu her i Oktober og bogføre evt. udgifter jeg har haft i Februar på mad og hvalp?

Hvad hvis jeg oprette en virksomhed og min hund ikke kan få hvalpe, altså virksomheden ikke laver nogen indtægter, skylder jeg så i evt. udbetalt negativ moms eller skat? Jeg er jo ikke garanteret at kunne få hvalpe?

Er der særlige formular eller lign jeg skal være opmærksom på (det er nok lidt fagspecifikt for kenneler), jeg kan kun finde en masse krav til profesionelle kenneler omkring tilladelser mm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Vent og håb Whiskey eller Jesper_NL dukker op, men jeg mener der er flere signaler fra skat om, at en sådan hobby kennel med et årligt kuld ikke kan momsregistreres. Laver man mange kuld og det kommer til at være "erhvervsmæssigt" må det være en konkret vurdering om det så kan/skal momsregistreres, men dit tilfælde vil jeg ret klart mene IKKE kan momsregistreres.

Du vil kunne skulle beskattes af fortjeneste minus dine konkrete omkostninger hvis du driver det som kennel med årligt kuld - men bør nok så samle indtægter og udgifter i samme år vil jeg mene. Med dyrlæge og alt, er det næppe en stor fortjeneste eller skat der kommer ud af det.

Vent på andre, eller skriv til SKAT  ved at logge ind og spørge under kommunikation med SKAT

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. 

Nej det skal slet ikke være så stort. Det er mest tænkt som en oplevelse for vores hund og børn. Men klart at hvis skat pludselig vil have 35% af et evt. lille overskuddet, så vil jeg gerne reducere dette ved at trække mine udgifter fra.

Jeg talte med en kennelejer i går som sagde at man ikke beskatter hobbykenneler, da indtægterne går op med udgifterne på at have hunden over tid. Jeg ved ikke om den kun går i Jylland? :-) 

Kan man lave sådan en hovedregning, jeg har købt én hund, betalt dyrelæge mm over nogle år, første hvalps pris går til hanhunden og så går det nok i nul. Ergo jeg sparer papirarbejdet, firma registrering og gør intet? Og så svarer det lidt til dem der sælger agurker og kartofler ved deres indkørsel? Eller er det på kant af loven?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nu nok føre et lille regnskab - helt som den der sælger agurker ved vejkant bør - Ikke oprettet noget firma, men holde et lille regnskab der viser, at der ikke er noget overskud - men hvor hårde skat er med kontrol ved jeg ikke - jeg ville lave lille regnskab - det tager ingen tid

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke meget overskud i det hele taget ved kennelvirksomhed.

Dem, som jeg kender, der driver kennel med schæfere, siger alle samstemmende, at der faktisk ikke er noget overskud ved det. De gør det for interessens skyld og det er den væsentligste driver. INGEN af dem gør det for at bare leve en smule af det.

For eksemplets skyld: Du har en tæve, som du parrer med en hanhund. Allerede her er der de første omkostninger til rejse og hvad der nu skal tilfalde hanhundens ejer.

Nu får tæven så 6 hvalpe. Lidt højt sat, så kan de måske sælges for kr 8.000,- stykket. Det giver 48.000,-

Hvalpene skal have foder. De skal døgnovervåges i lang tid. Du kan ikke bare have seks hvalpe og aldrig være hjemme. Det skal nogen være.

Hvalpene skal have vaccinationer og kure. De skal chippes.

Du ender måske med en fortjeneste på kr 15.000,- Nu er hvalpe jo en handelsvare, så der er garanti på. Hvis den ene nu viser sig at have en sygdom, som indebærer at handlen skal gå tilbage, så ender du med en fortjeneste på bare 7.000,-

Dette er ikke for sjov. Du må slet ikke tænke tanken at starte hobbykennel, hvis ikke du har hjertet 110% med dig i dette her.

Du virker nu ikke til at gøre dig forhåbninger om fortjeneste og det er et godt sted at starte. Sandsynligheden er heller ikke stor.

Nogle hvalpekuld er helt nede på 2 stk og så er det allerede underskudforretning.

Held og lykke, hvis du går videre med det.

Tilmeldt 15. Oct 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres tilbagemeldinger. Hobbykennelen er for børnene og oplevelsensskyld, der er ikke tanker på det store overskud, hvis overhovedet noget.

Jeg tænker jeg vil som foreslået holde et lille regnskab, bare så jeg kan dokumentere i grove træk, at der ikke er noget overskud og derved skatteregnskab.

Tak for svar og overvejelser - nogle gange kan det vokse sig stort og overskueligt inde i hovedet, når der er så mange regler og overvejelser at tage i betragtning.

Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Som flere er inde på, skal du ikke gøre det for pengene.
Vores tæve blev parret i foråret, men fik kun en hvalp, som ovenikøbet måtte tages ved kejsersnit. Det gjorde at hun ikke ville tage sig af den. Derfor måtte vi være mor for hvalpen. Vi endte med at binde 500 i halen på den, da vi solgte den.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)