Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Papiruldsisolering

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Odense SØ
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Ejersbo:

man blæser det ind/op. Det giver flere fordele. Man slipper for spild/fraskær. Er det gammel isolering som måske flere steder har været trådt i eller rodet fordeler granulatet sig i evt sprækker og huller.

Jeg har beregninger og konstruktionseksempler til projektering ved nybyg. Papiruld har en deklareret lambda værdi på 0,40. altså 10 % bedre end mineraluld.

Hvor har du det med lamda værdien fra, dvs. at glasuld/rockwool har en lamda værdi på 0,44, det er noget sludder, de fås i det der hedder klasse 34, 37 og 40. Din papir uld kommer ind under klasse 40. DVS at den er dårligere end den normale kl. 37 der bruges. Det er skulle stå var at bruger men papiruld, skal der 10% mere på for at opnå den samme isoleringsevne.

Jeg vil give dig ret i det er nemt, og relativt billigt, da man spare nogle af pengene til tømmeren for udlægningen, det er timerne der koster.

Håber at have slået nogle ting fast omkring lamda værdier

Allan Boje

Bygningskonstruktør MAK.

Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 18:09

Det har du ret i, beklager. En ting er så den deklarerede isoleringsværdi noget andet den faktiske. I et forsøg udført af DTU og Teknologisk institut i Borup seniorby blev der lavet sammenlignende målinger af forskellige materialers isolans.

Papiruld blev målt til 0,40 mens rockwool blev målt til 0,64 men skulle have haft en lambdaværdi på 0,37. Altså 73 % dårligere! Helt galt var det dog for Isover som også skulle have en værdi på 0,37 men blev målt til 0,81 atså 119 % dårligere!!! Dette ikke pga materialet men fordi den håndværksmæssige udførelse på trods af at alle vidste der blev målt var for ringe. google evt efter "en tossehistorie fra det virkelige liv" for at se dokumentation. Noget andet er at det er ret besynderligt at det i alle konstruktioner med mineraluld er ekstremt vigtig at bruge en tæt dampspærre. I en hulmur er det så besynderligt nok slet ikke nødvendigt.. Hvorfor? Fordi det ikke er muligt at etablere dampspærre.

Beklager jeg lavede en sjuskefejl, men papiruld er altså et supergodt og billigt materiale!!!

Kasper

Fra Odense SØ
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 18:17

Den historie har jeg hørt, som du selv er inde på er det håndværkersjusk. Jeg har selv tegnet et hus og trykprøvet et hus til en tømrermester, det bestod, selv om der ingen dampsærre var. Jeg kan også kun sige positivt om materialet, selv om det er et materialer man griner af i branchen, det samme gælder hør.Smile

Tilmeldt 31. Jan 07
Skrevet kl. 18:29
Det er jo synd og lidt useriøst hvis man griner af et materiale som med fordel kan bruges en række steder. Må jeg henvise til by og byg's anvisning 207 for konstruktionseksempler.
Tilmeldt 31. Jan 07
Skrevet kl. 18:32

arbejdsmiljø er også en væsentlig faktor. Flere af de tømrermestre jeg isolerer for bruger også som begrundelse at deres svende er glade for at slippe for at mosle med mineraluld, og at de selvfølgelig har rigeligt andet at sætte dem til.

Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:01

Jeg arbejder med det her på sjælland, og folk er meget glade for vores arbejde.

Folk har osse ringet tilbage og sagt de allerede kan mærke at de har fået en anden temperatur.

Så hvis nogen er interesseret her på sjælland kan de sige til.

Tilmeldt 31. Jan 07
Skrevet kl. 21:11

Vedrørende snak om lambda-værdier vil jeg bare lige præcisere at Papiruld som netop er blevet målt af teknologisk institut og attesteret til en Lambda værdi på 0,39 isolerer mere end 10 % bedre end mineraluldsGRANULAT. Det havde jeg glemt sidst men er jo det korrekte at sammenligne med da papiruld også er granulat. Derforuden er det billigere, meget rarere at arbejde med, og miljøvenligt..

Kasper Ejersbo

Ejersbo Byg

Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 17:53

hej kasper '¨

jeg har et hus hvor der kun er 10cm iso på og huset er på 135kvm

hvad skal jeg give for at få det gjort og hvad skal jeg give hvis jeg selv lægger det

hilsen jannik

du kan evt sms eller ringe på 30706008

Tilmeldt 31. Jan 07
Skrevet kl. 16:00

Ja så synes jeg efterhånden mit indlæg skulle lidt frem i rækken!

Tilbyder stadig papiruldsisolering til særdeles fornuftige priser..

Kasper Ejersbo

Ejersbo Byg

Tlf: 23808777

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)