Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LØN -ægtefælle og sig selv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 6. Jul 17
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg kan ikke rigtig finde et forståeligt svar på dette på nettet så nu prøver jeg lige her.

Jeg har opstartet en virksomhed for 1 år siden og nu er jeg ved at nå så langt at jeg kan trække løn ud, og i samme forbindelse kunne jeg også godt bruge min ægtefælles hjælp i virksomheden og vi har snakket om at gøre dette snarest.

1. Derfra kommer spørgsmålet et så, kan man trække nogen form for løn fra eller på anden måde få godtgjort nogen af omkostningerne i løn til nogen af os? 

2. jeg har læst mig frem til at man kan trække noget kost og andre udgifter fra hvis man laver en kontrakt på at det udgør en del af ens løn og nogen ting skulle man kunne trække op til 100% fra, hvordan er det helt præcist med det?

Håber der er nogen kloge hoveder der vil hjælpe. 

Mvh. Tina.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, vi har selv en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg står som ejer og min mand er ansat og får løn. Han arbejder så også fuld tid (godt og vel) i firmaet, idet vi driver det sammen og på lige fod. Det må ikke være pro forma, så ægtefællen får en fuld månedsløn, men måske kun arbejder få timer eller slet ikke. Men hvis det er reelt, er det en helt almindelig lønudgift, som du kan fradrage i regnskabet.

- Hvis du har et enkeltmandsfirma, kan du faktisk ikke "trække løn ud" til dig selv. Det foregår på en anden måde, hvor man foretager private hævninger, hvis man vil/kan, men hvor man bliver beskattet af hele fortjenesten, når året er omme.

Her hos os lever vi af den løn, min mand får og lader resten stå i firmaet. Vi arbejder så med noget, der hedder VSO, men det er en helt anden historie.

Jeg håber, John Hannover kommer på banen, men jeg tror ikke på, at I kan trække udgifter til mad fra til nogen af jer!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tina Holmer:
1. Derfra kommer spørgsmålet et så, kan man trække nogen form for løn fra eller på anden måde få godtgjort nogen af omkostningerne i løn til nogen af os? 

Hvis ægtefællen arbejder kan du lønne helt normalt - så det svarer til de du ville betale til en hver anden for samme arbejde - og det er jo så en udgift - til gengæld indberetter du jo - og tilbageholder skat - så fradraget som udgift for dig bliver jo så til skat for din mande.

For dig selv kan du ikke give løn - men det gør jo heller ikke nogen som helst forskel - for har du 100.000 kr i overskud - eller 100.000 kr i løn - det er skattemæssigt samme resultat - personlig skat og i begge fald udløses beskæftigelsesfradrag

I kan overveje medhjælpende ægtefælle i stedet for løn til ægtefællen men løn fungerer også fint - det kan du evt søge mere hjælp om hvis interessant

Tina Holmer:

2. jeg har læst mig frem til at man kan trække noget kost og andre udgifter fra hvis man laver en kontrakt på at det udgør en del af ens løn og nogen ting skulle man kunne trække op til 100% fra, hvordan er det helt præcist med det?

Nej man kan ikke trække kost fra som sådan (for ansatte kan man lave kantineordning hvor de så skal betale til maden og der er masser af regler som slet ikke passer til jeres situation - men nej man kan ikke trække noget fra i princippet - uden det udløser skat - og slet ikke som ejer/ægtefælle (ex give julegave osv - med mindre man har helt alm eksternt personale som har helt samme rettighed)

er du ude og rejser - ex over 24 timer - eller borte hvor du ikke kan forventes at have mad med - kan du naturligvis trække udgifter inkl. nødvendig mad fra - men intet dagligt

Overvej at trække lidt penge fra ved at købe bogen Fradrag 2018 som har regler og praksis og mere end 70 konkrete vigtige fradrag behandlet - også i forhold til om det er ejer alene - eller egentligt personale http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 6. Jul 17
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode svar, nu er det et APS vi har så i det tilfælde kan jeg vel godt trække løn ud til mig selv da jeg teknisk set "bare" arbejder her? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tina Holmer:

Tak for gode svar, nu er det et APS vi har så i det tilfælde kan jeg vel godt trække løn ud til mig selv da jeg teknisk set "bare" arbejder her? 

ja det er helt klart. Hoppede bare med efter ordet virksomheden og tidl svar om enkeltmands, men i et ApS - som selskab der kan du kun få penge som løn (eller udbytte når I en gang har fri kapital) så der er kun løn som mulighed til jer begge og kun med samtidig indberetning til skat og med tilbageholdelse af skat mm - og igen - til ægtefælle bør den stå i forhold til arbejdsindsatsen - som du ville betale til en udenforstående for samme arbejde og tid - og både du og ægtefællen skal være omfattet af den lovpligtige arbejdsskadeforsikring begge - og så er løn osv jo en udgift - som alle andre i selskabet - som jo giver fradrag som alle andre udgifter - og i stedet skat til jer der modtager lønnen

I skal være arbejdsgiverregistrerede for at kunne indberette - og tilmeldt ATP osv - brug evt lønsystem som dataløn 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
som selskab der kan du kun få penge som løn (eller udbytte når I en gang har fri kapital)

Der er jo stor økonomisk fordel i at få udbetalt udbytte op til en vis grænse frem for løn, og nu skriver du jo selv, at det går godt. Se satserne her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2035568.

Jeg gjorde selv det i starten, at jeg i oktober/november, når jeg havde en idé om årets resultat, nedjusterede min løn resten af året, så mit firmas overskud blev tilsvarende større -eller faktisk, så jeg i det hele taget havde overskud- for derefter at lave et hurtigt regnskab året efter, hvor jeg så kunne få udbytte til den lave udbytteskat.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Der er jo stor økonomisk fordel i at få udbetalt udbytte op til en vis grænse frem for løn, og nu skriver du jo selv, at det går godt. Se satserne her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2035568.

Jeg gjorde selv det i starten, at jeg i oktober/november, når jeg havde en idé om årets resultat, nedjusterede min løn resten af året, så mit firmas overskud blev tilsvarende større -eller faktisk, så jeg i det hele taget havde overskud- for derefter at lave et hurtigt regnskab året efter, hvor jeg så kunne få udbytte til den lave udbytteskat.

Udbytte kan først betale sig, når lønnen når topskattegrænsen.  
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Cookie - John Hannover:
som selskab der kan du kun få penge som løn (eller udbytte når I en gang har fri kapital)

Der er jo stor økonomisk fordel i at få udbetalt udbytte op til en vis grænse frem for løn, og nu skriver du jo selv, at det går godt. Se satserne her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2035568.

Jeg gjorde selv det i starten, at jeg i oktober/november, når jeg havde en idé om årets resultat, nedjusterede min løn resten af året, så mit firmas overskud blev tilsvarende større -eller faktisk, så jeg i det hele taget havde overskud- for derefter at lave et hurtigt regnskab året efter, hvor jeg så kunne få udbytte til den lave udbytteskat

ja det giver mening hvis man ved man har overskud der skaber fri kapital efter selskabsskat - men jo ikke hvis ikke man i forvejen er i topskat - så er det jo bare ekstra arbejde. Rækkefølgen er - løn op til topskat (og her jo tydeligvis 2 ægtefæller lønnede) og så først der - udbytte http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html (eller lade penge stå til at modstå senere år med mindre resultat)
Hurtigt kig på dit regnskab viser vel også du ikke har anvendt det en del år - men JA - rammer man topskat i lønnen giver det mening

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Ole og John for dén præcisering.

Som John også skriver i sin blog, som han henviser til, kan der være andre grunde til at tage udbytte "før" man når topskattegrænsen (og det kan betål' sig), og som eksempel nævner John, at man kunne lægge et Holding ind over, som så får udbyttet.

Jeg vil i øvrigt anbefale trådstarter at overveje at lægge et holding indover - jeg siger ikke dermed, at jeg vil anbefale at gøre det, det kræver et kendskab til hele økonomien, også den private. Det bør bare være nu, hvor tingene alligevel er oppe, for det er alt andet lige nu, at det kan betale sig, fremfor senere.

Se evt. mere om dette her: https://johnhannover.blogspot.com/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)