Er der nogen af jer der har lykkes at låne penge til en større ejendomportefølje? Jeg søger lidt råd og erfaring, inden jeg selv tager kontakt til diverse banker, realkreditinstitutter og pantebrevs-lånere, for at høre hvad mulighederne er.
Jeg læste på et tidspunkt om en herinde der lånte omkring 25 millioner, på hans glatte ansigt, til en række ejendomme. Så jeg søger andre der har gjort noget lignende? Ikke nødvendigvis 25 millioner, men gerne deroppe af eller mere.
Glem det - Ingen låner penge til ejendomme på glat ansigt idag - det hører 30 år tilbage i tiden til - lige som lov om belåning af den slags sandeligt heller ikke understøtter det vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Selvfølgelig og heldigvis - fristes man til at sige - får du ikke et lån på 25 mio. på dit glatte ansigt med mindre du er et ualmindeligt godt stykke papir, som bankerne virkelig flokkes om.
Generelt til lån af ejendomme skal du stille med 10-20 % i egenkapital. Jeg er en del eksponeret i ejendomsbranchen og har den holdning at driften af ejendommen skal løbe rundt likviditetsmæssigt. Så går det ikke galt selvom ejendomsmarkedet slår bak og ejendommene falder i værdi. Afhængig af den enkelte ejendom vil et positivt cashflow kræve omkring 30-35 % egenkapital (bolig).