Hvorfor købe sådan et aktiv når du er i opstartsfasen og binde likviditet deri ?
Uden at kende alle detaljerne så ville jeg se på om ikke det bedre kan betale sig at lease og gøre omkostningen og cashflow variabel og fuld fradragsberettiget. Jeg tror du vil komme længere og bedre igang på sådan en løsning. Og så er bilen formentlig også ny og med serviceaftale frem for gammel/ældre og med potentielle værkstedsregninger oveni.
Lease bilen og brug nogle penge på bilfolie, så folk ser dig i gadebilledet og spar penge på investering i bilen. De fleste leasingaftaler i dag er så attraktive, at det slet ikke kan betale sig at købe og du kan få månedsomkostningen ned under 2500 for en stor varebil.
Pas på med at anstrenge økonomien for meget i starten, for mange kunder vil ikke betale før du er færdig og du skal foretage udlæg for materialer - så du har rigeligt at bruge penge på.
Bare husk en ting - Hvis du leaser, binder du dig til en kontrakt, den kan man ikke bare komme ud af. D.v.s at går det nu ikke, så kan du ikke få dagpenge ! Du kan ikke lukke dit firma, da der er værdi i firmaet(bilen). Kender flere håndværkere der har haft fingrene i klemme med at lease en bil og så ikke kunne komme ud af det igen !
Jeg er selv startet med at købe en bil. Ja det er lidt hårdt i starten fordi du ikke har så meget at drifte for. Men mit mål har helt klart været at holde de månedlige udgifter nede de første par år, netop så jeg kan opbygge lidt kapital og så måske lease en bil, købe en tlf til firmaet o.s.v :-)
Ned med de månedlige udgifter, så er det meget nemmere at få dit firma til at løbe rundt. Bare pas på med de store opgaver i starten, så du heller ikke får for mange penge ud at hænge i materialer !