Jeg har overtaget et firma og har i den forbindelse fået nyt CVR, alt kører dog som før, samme mail, hjemmeside, næsten samme personale, osv
Nu har jeg gentagne gange modtaget rykkere fra et firma, som min nye virksomhed ikke har indgået en aftale/kontrakt med.
De mener at aftalen stadig er gældende, selvom de ikke har indgået en aftale med det nye CVR og mig som Ejer.
Er der nogle der kender reglerne her?
På forhånd mange tak 👍🏼
Svaret afhænger (i høj grad) af jeres overdragelsesaftale. Hvad er det du har fået overdraget? Står der noget om leverandører, herunder kreditorforpligtelser?
Dernæst hvad er det den konkrete leverandør kræver betaling for; er det et aktiv som fulgte med i overdragelsen?
Hvis du overtager en eksisterende virksomhed, så overtager du også dennes forpligtigelser og aftaler, med mindre det er aftalt med sælgeren, at det ikke er tilfældet (det kan være meget svært at aftale sig ud af iøvrigt).
Så hvis firmaet har indgået en aftale med det firma, som du har overtaget, ja så hænger du med stor sandsynlighed også på regningen, hvis den vel og mærke er fra efter overtagelsen.
Hvis du overtager en eksisterende virksomhed, så overtager du også dennes forpligtigelser og aftaler, med mindre det er aftalt med sælgeren, at det ikke er tilfældet (det kan være meget svært at aftale sig ud af iøvrigt).
Så hvis firmaet har indgået en aftale med det firma, som du har overtaget, ja så hænger du med stor sandsynlighed også på regningen, hvis den vel og mærke er fra efter overtagelsen.
Skal sælgeren dog ikke gøre opmærksom på eventuelle krav som ligger og venter på en ny ejer? Hvis han ikke er gjort opmærksom på dette før købet, kan jeg ikke se hvordan denne kan være noget som burde kunne sidde fast på ham.
Online Entreprenør indenfor betalningsløsninger, marketing og mere - www.purepaypayments.com
De er ikke nævnt i overdragelsesaftalen
Problemet er ikke fakturaen, men derimod at vi er bundet 1 år og kan således ikke opsige en aftale som den tidligere ejer har indgået på hans CVR...
Vores bogholder har dog betalt den regning der gælder for 2018... nu vil de have vi betaler for 2019, men de har ikke en kontrakt på os?
Jeg har overtaget et firma og har i den forbindelse fået nyt CVR, alt kører dog som før, samme mail, hjemmeside, næsten samme personale, osv
Det lyder lidt ulogisk, hvis du har overtaget virksomheden så har du også overtaget CVR-nr. osv..
Det er vigtigt om du har overtaget virksomheden/selskabet eller du har overtaget nogle aktiver fra en anden virksomhed.
I første tilfælde så "hænger du på" de aftaler der er indgået for selskabet, det er muligt du kan skubbe noget af det videre til sælger alt efter jeres aftale, men det er uvedkommende for din "samarbejdspartner, den anden virksomhed" den har jo indgået aftale med det selskab du har købt.
I det andet tilfælde, hvor du har overtaget nogle aktiver fra en virksomhed, så kommer det helt an på formuleringerne i overdragelsesaftalen, hvad har du købt med og hvad har du ikke købt.
Okay kan se min formulering ikke har været dækkende.
Jeg har købt aktiver fra tidligere ejer som havde en enkeltmands virks
Jeg har ikke ønsket at overtage hans gæld og han har derfor solgt ud af sit varelager så han kunne indfri lån
Herefter har jeg købt de resterende varer, inventar, overtaget personale, enkelte kreditorer som også står i overdragelsesaftalen, men ikke denne kreditor som lige nu truer med inkasso osv... (jeg har gjort skriftlig indsigelse)
De kreditorer der har haft en kontrakt med tidligere ejer har sendt kontrakt til mig på ny, men firmaets nye oplysninger. I dette tilfælde har jeg underskrevet, såfremt jeg ønskede at forsætte samarbejdet.