Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datatilsynet advarer mod falske tilsynsbesøg

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Utroligt hvad svindlere vil gøre.:

https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2018/jun/datatilsynet-advarer-mod-falske-tilsynsbesoeg/

En ørelæge har haft tilsynsbesøg af to mænd, som udgav sig for at være fra Datatilsynet.

Datatilsynet er i dag blevet kontaktet af en øre-næse-hals-lægeklinik, som har haft et mistænkeligt besøg af to mænd, der iført tøj fra et sikkerhedsfirma udgav sig for at være på tilsynsbesøg for Datatilsynet.

De to mænd ankom til klinikken og sagde, at de var fra Datatilsynet og skulle gennemføre et tilsyn i klinikken. Herefter blev de lukket ind og gik bl.a. rundt på gangene - men de skulle dog ikke have fået adgang til nogen personoplysninger e.l. Mændene var iført tøj fra et privat sikkerhedsfirma, der over for øre-næse-hals-lægen afviser at kende noget til de to mænd.

Sådan foregår et rigtigt tilsyn

"Det tyder på, at nogen udnytter det momentum, der er med de nye regler for databeskyttelse, til at skaffe sig ulovlig adgang til virksomheder ved at udgive sig for at repræsentere Datatilsynet. Jeg håber, at vi med denne advarsel kan undgå, at det gentager sig," siger Datatilsynets tilsynschef Jesper Husmer Vang, og fortsætter:

"Når vi kommer på tilsynsbesøg, har vi i almindelige sager meldt vores ankomst i forvejen. Vi foreviser billedlegitimation fra Datatilsynet og er i øvrigt klædt i civil. Hvis man alligevel skulle være i tvivl, om et tilsynsbesøg er et forsøg på snyderi, er man velkommen til at ringe til os og dobbelttjekke."

Tilmeldt 10. Jun 18
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg undrer mig lidt over hvad de er ude efter.
Jeg mener har kundeoplysninger virkelig så stor værdi...
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingrid pedersen:
Jeg undrer mig lidt over hvad de er ude efter.
Jeg mener har kundeoplysninger virkelig så stor værdi...

Om ikke andet er der vel noget dyrt udstyr i sådan en klinik.

Tilmeldt 10. Jun 18
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
deltro:

Ingrid pedersen:
Jeg undrer mig lidt over hvad de er ude efter.
Jeg mener har kundeoplysninger virkelig så stor værdi...





Om ikke andet er der vel noget dyrt udstyr i sådan en klinik.



Ja. Jeg er helt enig, men de stjal ikke noget.
Kan jo godt være det bare vill kigge omkring inden de brøs ind om natten. Men syntes bare ikke jeg kan se hvor pengene skulle være hvis det ikke er der.
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har de et overblik over, hvad for noget udstyr, der er på klinikken. Som bonus ved de også om der er overvågning/alarm, og hvor det eventuelt befinder sig i klinikken. Så nu kan de stille og roligt forhandle en pris med deres "kunde".

Tilmeldt 10. Jun 18
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
deltro:

Nu har de et overblik over, hvad for noget udstyr, der er på klinikken. Som bonus ved de også om der er overvågning/alarm, og hvor det eventuelt befinder sig i klinikken. Så nu kan de stille og roligt forhandle en pris med deres "kunde".



Jeg er helt enig, men det virker på som en ekstrem løsning. De kunne også bare have bestilt en tid på klinikken som kunde, og helt undgå risikoen for at blive fanget under deres første besøg som de er blevet nu.

Du ville jo næsten bare kunne gå ind og spørge efter toilettet, istedet for at rende rundt i falske uniformer med falske id kort og udgive sig for det ene og det andet. Sytnes bare ikke det giver mening.

Der en kæmpe unødvendig risiko, og jeg fortår ikke hvorfor de tager den. Måske er der mere i dette end vi ved.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)