Jeg har et IVS som ejer 4% af et andet selskab. Mit IVS har i 2017 betalt kr. 2.000 for dette ejerskab til sælgeren af de 4%. Jeg har ingen indtægter i 2017, men lidt udgifter til oprettelse af bank konto ( kr. 1.100).
Umiddelbart ville jeg indberette et underskud på samlet kr. 3.100 til Skat. Men jeg er blevet i tvivl om jeg kan trække de kr. 2.000 fra eller ej?
Klogt at spørge men du kan altså ha masser af andre fejl. Nej du kan ikke trække købet fra som omkostning - det er jo bare bytte af kontanter eller bank eller guld - med værdi i anparter og bogføres derfor som den værdi i status som andel i datterselskab. Ikke fradrag
Jeg synes det er halvfarligt så mange små IVS der vil selv men kan have mange andre problemer her, også med korrekt angivelse af datter selskabsværdi osv -
Tak for dit svar.
Jeg er enig og skal også have revisor på fra næste år.
Jeg har som sagt ingen indkomst i selskabet i år. Jeg har kun haft de udgifter til bank som nævnt.
Mit IVS ejer 20% at et selskab (partnerskab) som ejer 20% af hoveddriftsselskabet. Dvs indirekte ejer jeg 4%.
Med 20% ejerandel, så er det ikke 'andre værdipapirer', men formentlig 'associeret selskab' som John skriver. Afhængig af din indflydelse i selskabet kan det også betragtes som et tilknyttet selskab.
Hvad vigtigere er, så er det korrekt at fristen hos SKAT er 30. juni, men du skal altså aflevere regnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (via virk.dk) og der er fristen i dag!
Hvis E&S når at sende dig en rykker, så får du en bøde.