Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis mit IVS køber et ejerskab i et andet selskab er den omkostning så en udgift i IVS'ets årsregnskab?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle,

Jeg har et IVS som ejer 4% af et andet selskab. Mit IVS har i 2017 betalt kr. 2.000 for dette ejerskab til sælgeren af de 4%.
Jeg har ingen indtægter i 2017, men lidt udgifter til oprettelse af bank konto ( kr. 1.100).

Umiddelbart ville jeg indberette et underskud på samlet kr. 3.100 til Skat. Men jeg er blevet i tvivl om jeg kan trække de kr. 2.000 fra eller ej?

Hjælp modtages gerne. På forhånd tak

MVH
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00

Klogt at spørge men du kan altså ha masser af andre fejl. Nej du kan ikke trække købet fra som omkostning - det er jo bare bytte af kontanter eller bank eller guld - med værdi i anparter og bogføres derfor som den værdi i status som andel i datterselskab. Ikke fradrag

Jeg synes det er halvfarligt så mange små IVS der vil selv men kan have mange andre problemer her, også med korrekt angivelse af datter selskabsværdi osv - 

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:50
Hej NKK

De 2.000 bør som udgangspunkt lande i posten 'Andre værdipapirer og kapitalandele' som et aktiv.

Følger du kalenderåret så du har deadline for indlevering af årsrapport i morgen torsdag?
Tilmeldt 30. May 18
Skrevet kl. 08:57

Faktisk sagde skats hjemmeside slut juni da jeg loggede på min side i går og begyndte at lave min kladde

Tilmeldt 30. May 18
Skrevet kl. 09:02

Hej John,

Tak for dit svar.
Jeg er enig og skal også have revisor på fra næste år.
Jeg har som sagt ingen indkomst i selskabet i år. Jeg har kun haft de udgifter til bank som nævnt.

Mit IVS ejer 20% at et selskab (partnerskab) som ejer 20% af hoveddriftsselskabet. Dvs indirekte ejer jeg 4%.

Er der noget mere jeg skal være opmærksom på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:39

Med 20% ejerandel, så er det ikke 'andre værdipapirer', men formentlig 'associeret selskab' som John skriver. Afhængig af din indflydelse i selskabet kan det også betragtes som et tilknyttet selskab.

Hvad vigtigere er, så er det korrekt at fristen hos SKAT er 30. juni, men du skal altså aflevere regnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (via virk.dk) og der er fristen i dag!

Hvis E&S når at sende dig en rykker, så får du en bøde.

Skynd dig at finde en revisor/bogholder.
Tilmeldt 30. May 18
Skrevet kl. 11:53

Tak igen. Hmmm. Jeg kan læse mig frem til at jeg kan optage min ejerandel til kostpris på egenkapitalen dvs. kr. 2000 som jeg har betalt.

Hvis partnerskabet (selskabet mellem mit IVS og droftselskabet) ikke har noget overskud/ underskud så skal jeg jo ikke rapportere den del.

Er det ikke rigtigt forstået?

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 12:10

Nej.

Du skal stadigvæk skrive hvis dine andele giver overskud eller underskud.. Men kun dine andel og ikke overskud/underskud af det selskab du ejer 20%.

Jeg synes du skal gå på virk og se andre virksomheders regnskaber . Så vil du få en idé.. brug 30min på det

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)