Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investeringsforening

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad kræver det at oprette en investeringsforening eller et investeringsselskab, når jeg kun vil investere for venner og lignende?

Ændre det noget at en del af investeringerne er crypto valuta?
Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 35
Fra  Virksomheden: Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Så længe du kun tilbyder til venner i din egen omkgangskreds, og ikke tilbyder investering offentligt. Så kræver det ikke noget.
Men pas på. Alt reklamering er ulovligt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle. p:
Så længe du kun tilbyder til venner i din egen omkgangskreds, og ikke tilbyder investering offentligt. Så kræver det ikke noget.
Men pas på. Alt reklamering er ulovligt.

vil det ikke også spille ind om det gøres med næring for øje = man tager fortjeneste - mere end for venner - uanset reklame??-

Det er vel mere spørgsmål om det er forretning man driver - både hvad angår hvidvask registrering og andre finans godkendelser? Du mener vel ikke man må drive investering virksomhed uden nogen form for registrering - bare man ikke reklamerer??

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er især hvidvaskningsregler og finanstilsynet jeg er urolig for. Jeg tænker også at beløbsstørrelser kan betyde noget, så hvis relevant vil jeg også gerne kende eventuelle beløbsgrænser.
Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 35
Fra  Virksomheden: Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Helle. p:
Så længe du kun tilbyder til venner i din egen omkgangskreds, og ikke tilbyder investering offentligt. Så kræver det ikke noget.
Men pas på. Alt reklamering er ulovligt.



vil det ikke også spille ind om det gøres med næring for øje = man tager fortjeneste - mere end for venner - uanset reklame??-

Det er vel mere spørgsmål om det er forretning man driver - både hvad angår hvidvask registrering og andre finans godkendelser? Du mener vel ikke man må drive investering virksomhed uden nogen form for registrering - bare man ikke reklamerer??


vh John Hannover




Jeg havde en snak med Finanstilsynet om dette for ca 15 år siden, og det kan meget nemt være der er kommet nye regler siden. Alt bør derfor tjekkes efter med et opkald til dem.

Som jeg forstår det så regulerer Finanstilsynet kun ting som er tilgængeligt offentligt.
Du kan altså godt drive en hedge fond eller en investeringsforening som forretning med profit og gebyrer uden at være godkendt eller reguleret af Finanstilsynet, så længe servicen du tilbyder ikke er offentlig tilgængelig.

Når dette er sagt, så skal du huske at hvidvaskningsloven stadig gælder, og skal overholdes uanset om man er reguleret eller ikke.

Der er dog et område i alt dette som er åben for fortolkning, og det ligger i at man godt kan drive en finansiel service som normalt kræver regulering, så længe det kun er til privat netværk, og ikke er offentlig tilgængelig. Men hvad er definationen af dette.

Hvornår bliver en person en del af dit private netværk. Efter 1 møde ? eller efter 3 telefon samtaler.... Efter 2 måneders personligt venskab.
Det er en grå zone, og det eneste sted hvor man klart kan sige den overtrædes er i forbindelse med reklamering som alle kan se. Det skal i den forbindelse siges at en hjemmeside opfattes som reklamering. Du kan altså godt have en side med kontakt infomration og logo, men der må ikke være noget information om de services som du tilbyder, da bare en beskrivelse af dem kan opfattes som annoncering.

Hvis du kigger på lande som england er stort set ingen hedge fonde i London som er under UK regulering (kun de store drenge). På grund af dette har mange af dem password beskyttelse på deres hjemmesider, og alt salg laves direkte til investeringsbanker som er en del af managers private netværk, og som i øvrigt er undtaget reglerne fordi de anses som professionelle investorer. De kan kun få password hvis de først bliver en del af managers private netværk.

Der er en meget fin balance gang her. Men du kan uden tvivl drive en investeringforening eller hedge fond som forretning uden at være reguleret hvis du gør det på den rigtige måde. Bare sørg for at holde balancen, for hvis du går over med bare en mm så sender finanstilsynet en advarsel ud om din virksomhed, så det kan betale sig at tage en god snak med dem først og få noget på skrift.

I england er der specielle love og regler for ikke regulerede fonde og investeringsforeninger om hvordan de skal forholde sig omkring annoncering og deres kunder, og i sverige er der en selskabsform som mere eller mindre tillader dig at drive en bank med indlån og udlån uden at være reguleret så længe det kun er til folk i dit private netværk, og kun så længe du ikke har over 1000 kunder.
Jeg mener også at der findes en EU version af denne selskabsform. (Irland har også en)

I Danmark mener jeg ikke der er nogen klare regler, og hvis Fiannstilsynet stadig forholder sig som de gjorde for 15 år siden. så er reglen at de kun reglerer ting som er offentlig tilgængelige.

Alt sammen ligger dog i fortolkingen af "offentlig tilgængelig"

Du kommer egentlig i kontakt med de samme regler når du søger en investor til din virksomhed. Du må ikke offentligt udbyde aktier i et selskab uden at være reguleret, og det er præcis hvad du gør når du laver et investeringsprospekt.

Hvis du vil holde loven 100% når du søger investor, så kan et prospekt i et A/S altså ikke tilbydes offentligt, men kun til folk i dit private netværk.
Her kan Amino.dk dog muligvis godt betegnes som et privat netværk.

Som allerede nævnt i henhold til hvidvaskningsloven, så skal man huske at bare fordi man ikke er reguleret, så skal man stadig holde alle love.
Og her kan være nogen love om hvordan man opbevarer kunders penge, personoplysninger osv osv. samt regler og grænser hvor hvor store gebyrer man må tage for sin service. Eksempelvis arbejdes der i england på en lov om at alle gebyrer skal samles i et enkelt stort gebyr for at gøre det mere overskueligt for kunden at se de totale udgifter. Regler som disse skal overholdes uanset om man er reguleret eller ikke.

Men andre ord, så er der meget man skal sætte sig ind i, og jeg er ikke personen til at give detaljeret rådgivning på dette område.
Men jeg kan sige JA. Det er muligt.



Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har et investering selskab , hvor jeg invester for venner og bekendte.

Vi oprettede et selskab med indskud 50.000 kr per næse, dvs alle fik 10% ejerskab af selskab.

Ejerskabet består af 9 investorer mig som nr 10.

Nogen ejer deres 10% via holding og andre privat.

Inde på virk blev jeg aldrig spurgt om tilmelde mig hvidevask registrering eller noget helt fjerde ved. Finanstilsynet.

Når du skal have en erhverv konto og forsikring, skal du sikkerheds godkendes da det er et investering selskab og ikke et normalt erhverv.

Ellers har jeg kørt det ind til nu problem frit .

Der har ikke været nogen efter mig eller de andre ejer.

Planen er om 5-10 år at det skal børsnotereds som de andre ejer har snakket om.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:
Jeg har et investering selskab , hvor jeg invester for venner og bekendte.

Vi oprettede et selskab med indskud 50.000 kr per næse, dvs alle fik 10% ejerskab af selskab.

Ejerskabet består af 9 investorer mig som nr 10.
det er der ikke spor hvidvask i heller. Det er hvis det selskab begynder at investerer for 3- parter - fremmede mod betaling - der kommer hvidvask ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nysgerrig. Hvad endte det med?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)